Eteläpohjalaisten matkailuyritysten liiketoimintaosaamisen taso ja menestymisen avaimet
Joensuu-Salo, Sanna; Järvinen, Elina; Sorama, Kirsti; Jyllilä, Sanna; Katajavirta, Marja (2020)
Joensuu-Salo, Sanna
Järvinen, Elina
Sorama, Kirsti
Jyllilä, Sanna
Katajavirta, Marja
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001243395
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001243395
Tiivistelmä
Tämä selvitys on tuotettu osana Matka Kasvuun -hanketta, jota rahoittaa Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus Manner-Suomen maaseudun kehittämisen Maaseuturahastosta. Selvityksessä kuvataan eteläpohjalaisten matkailuyritysten liiketoimintaosaamisen tasoa keskittyen erityisesti markkinointiosaamiseen, strategiseen osaamiseen, digitalisaatioon, kansainvälistymiseen ja kestävään kehitykseen. Tavoitteena on selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat eteläpohjalaisten matkailuyritysten menestymiseen ja mitä liiketoimintaosaamisen alueita pitäisi alueella erityisesti kehittää. Toisena osana selvitystä kuvataan digitaalisten ekosysteemien vaikutusta matkailualan pk-yrityksissä. Selvitys antaa tietoa niiden tarjoamista mahdollisuuksista, joita matkailualan yrittäjät voivat hyödyntää oman liiketoimintansa kehittämisessä.
Liiketoimintaosaamisen nykytilan selvittämiseksi toteutettiin kyselytutkimus, johon vastasi 58 matkailualan yritystä Etelä-Pohjanmaalta. Tulokset osoittavat, että matkailualalla haetaan voimakkaasti kasvua. Kasvua haetaan uusista, suomalaisista asiakkaista, mutta osa uskoo kasvun tulevan myös ulkomaalaisista asiakkaista. Markkinointiosaamisessa löytyy vielä kehitettävää. Markkinoinnin suunnittelua pitäisi kehittää siten, että se perustuisi tutkittuun tietoon ja systemaattiseen asiakastiedon hallintaan. Toisena kehitettävänä asiana on markkinointiviestinnän osaaminen ja kolmantena sähköiset jakelukanavat ja myynti. Vahvuutena yrityksissä on asiakassuhteiden hallinta ja brändin johtaminen. Strategisen osaamisen suhteen on vielä kehitettävää. Suurin osa ei ole systemaattisesti miettinyt strategiaa tai käyttänyt sen muodostamisessa siihen tarkoitettuja työkaluja. Erityisen merkittävää on, että strategian toteuttamisessa ei osata hyödyntää yhteistyökumppaneita ja verkostoitumista. Yritysten digitaalinen osaaminen on hyvällä tasolla perinteisten ohjelmistojen käytön osalta, mutta heikompaa digitaalisen markkinoinnin osalta. Kansainvälistymisen osalta tilanne on vielä heikko. Tulokset osoittavat, että yritykset huolehtivat hyvin ekologisesta kestävyydestä, mutta sosiaalisen ja taloudellisen kestävyyden suhteen yritykset ovat keskitasolla. Yritysten menestymistä selittää eniten markkinointikyvykkyys ja markkinaorientaatio.
Eteläpohjalaiset matkailualan yritykset tarvitsevat vielä paljon tukea oman liiketoimintansa kehittämisessä. Sekä markkinointiosaamisen että strategisen osaamisen kehittämiseksi on tehtävä töitä. Koulutukset, verkostoituminen ja matkailun eri sidosryhmät ovat tärkeässä roolissa yritysten kehittämisessä nyt ja tulevaisuudessa.
Liiketoimintaosaamisen nykytilan selvittämiseksi toteutettiin kyselytutkimus, johon vastasi 58 matkailualan yritystä Etelä-Pohjanmaalta. Tulokset osoittavat, että matkailualalla haetaan voimakkaasti kasvua. Kasvua haetaan uusista, suomalaisista asiakkaista, mutta osa uskoo kasvun tulevan myös ulkomaalaisista asiakkaista. Markkinointiosaamisessa löytyy vielä kehitettävää. Markkinoinnin suunnittelua pitäisi kehittää siten, että se perustuisi tutkittuun tietoon ja systemaattiseen asiakastiedon hallintaan. Toisena kehitettävänä asiana on markkinointiviestinnän osaaminen ja kolmantena sähköiset jakelukanavat ja myynti. Vahvuutena yrityksissä on asiakassuhteiden hallinta ja brändin johtaminen. Strategisen osaamisen suhteen on vielä kehitettävää. Suurin osa ei ole systemaattisesti miettinyt strategiaa tai käyttänyt sen muodostamisessa siihen tarkoitettuja työkaluja. Erityisen merkittävää on, että strategian toteuttamisessa ei osata hyödyntää yhteistyökumppaneita ja verkostoitumista. Yritysten digitaalinen osaaminen on hyvällä tasolla perinteisten ohjelmistojen käytön osalta, mutta heikompaa digitaalisen markkinoinnin osalta. Kansainvälistymisen osalta tilanne on vielä heikko. Tulokset osoittavat, että yritykset huolehtivat hyvin ekologisesta kestävyydestä, mutta sosiaalisen ja taloudellisen kestävyyden suhteen yritykset ovat keskitasolla. Yritysten menestymistä selittää eniten markkinointikyvykkyys ja markkinaorientaatio.
Eteläpohjalaiset matkailualan yritykset tarvitsevat vielä paljon tukea oman liiketoimintansa kehittämisessä. Sekä markkinointiosaamisen että strategisen osaamisen kehittämiseksi on tehtävä töitä. Koulutukset, verkostoituminen ja matkailun eri sidosryhmät ovat tärkeässä roolissa yritysten kehittämisessä nyt ja tulevaisuudessa.