Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Aleksis Digi : Laajennettu todellisuus museotyössä

Raudaskoski, Janne (2020)

 
Avaa tiedosto
Raudaskoski_Janne.pdf (8.715Mt)
Lataukset: 


Raudaskoski, Janne
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001271629
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on museotyön kehittäminen digitaalisin keinoin. Työn tilaaja on Nurmijärven museo ja kehittämistyön kohteena ovat Aleksis Kiven koti ja Taaborinvuoren museot. Aleksis Kiven kodin museovieraista enemmistö on vanhempia kulttuurin kuluttajia. Digitalisaation myötä ihmisten kiinnostuksen kohteet ovat muuttuneet ja diginatiiveja nuoria on entistä vaikeampaa saada omaehtoisesti museoon. Opinnäytetyön tarve muodostuu kysymyksestä: miten nuoria, sekä ihmisiä, jotka eivät yleensä käy museoissa, saisi tulemaan museoon? Voisivatko digitaaliset keinot olla ratkaisu?

Tällä hetkellä digitaalinen kehitys on nopeampaa kuin kenties koskaan ennen. Langattomat tietoverkot nopeutuvat, laitteiden suorituskyky kasvaa ja laajennetun todellisuuden keinot lisääntyvät. Laajennettu todellisuus antaa uusia mahdollisuuksia myös museotyöhön. Tavoitteena opinnäytetyössä oli selvittää, mitä mahdollisuuksia digitaaliset keinot antavat museotyöhön tällä hetkellä ja mitkä olisivat parhaat alustat Aleksis Kiven kodissa ja Taaborinvuoren museoissa käytettäväksi.

Asiaa tutkittiin aiempien museoissa tehtyjen projektien kautta, haastatteluin, kokeiluin sekä vertailuarvioinnin perusteella. Tutkimuksessa selvitettiin, mitä ovat virtuaalitodellisuus, lisätty todellisuus ja yhdistetty todellisuus, ja mitä näiden uusimmat katselulaitteet ovat. Opinnäytetyössä kokeiltiin miten erilaiset sovellukset, ohjelmat ja lasit toimivat, ja miten lisätyn todellisuuden sisältöä viedään alustalle. Lisäksi tutkittiin, miten laajennettua todellisuutta on käytetty museotyössä aikaisemmin.

Parhaimmaksi ratkaisuksi muodostui kehittämiskohteeseen todellisuutta ja digitaalisia elementtejä hyödyntävän lisätyn todellisuuden ja yhdistetyn todellisuuden käyttö. Sisällöissä avainasemassa olivat historiallinen kohde ja ympäristö, joihin yhdistettäisiin digitaalinen sisältö, elämyksellisyys, uudet kokemukset ja pelillisyys.

Opinnäytetyön produktina valmistui tilaajalle digitaalisen toiminnan kehittämistä varten Aleksis Digi -toimintasuunnitelma. Toimintasuunnitelmassa esitettiin toteutettavaksi kaksi tuotantoehdotusta. Toinen on elämykselliseen hologrammitekniikkaan perustuva näyttelykokonaisuus Aleksis Kiven kotiin ja toinen lisätyn todellisuuden mobiilipeli Seitsemän veljestä -romaanista Taaborinvuoren museoihin.
 
The subject of this dissertation is the development of museum work using digital tools and methods. The customer is Nurmijärvi Museum, and the project/development sites are the Aleksis Kivi home museum and the Taaborinvuori outdoor museum area. The majority of guests visiting the Aleksis Kivi home museum are senior consumers of culture. The digitalisation trend has changed the interests of the general public, and it is increasingly difficult to attract digital native young people to the museum. The key questions of the dissertation are: How to get young people and those who usually do not visit museums to come to them? Could digital tools and methods provide solutions?

The development of digital tools and methods is now probably faster than ever before. The data trans-fer speeds of wireless networks and the performance of digital devices increase constantly, and ex-tended reality applications are becoming more and more common. Extended reality applications also provide new opportunities for museum work. The aim of this dissertation is to identify what potentials digital tools could unlock for museum work, and what would be the best extended reality platforms that could be used at the Aleksis Kivi home museum and the Taaborinvuori outdoor museum area.

Research was conducted based on earlier projects conducted at the museum, and through interviews, experiments and peer review. Concepts such as virtual reality, augmented reality and mixed reality were considered and latest viewing devices were studied. Experiments on how different applications, software tools and goggles work and how content is produced and transferred to augmented reality platforms were performed. Extended reality applications already used in museum environments were also reviewed.

An augmented/mixed reality system that utilises both physical and digital elements was identified as the best available solution for the project sites. In terms of content, key elements were identified as the actual historical site and the environment, which can be used as a backdrop for digital content, expe-rientiality, new experiences and gamelike content.

As the end product of the dissertation, a digital development and action plan entitled Aleksis Digi was produced for the customer. The plan featured two production proposals: a hologram-based exhibition in the Aleksis Kivi’s home museum and a mobile augmented reality game based on Aleksis Kivi’s landmark novel Seven Brothers at the Taaborinvuori outdoor museum area.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste