Videonteko osana sosiaalisesti vahvistavaa erityisopetusta : Nuorisotiedotuspiste Nurkkelin esittelyvideo
Rusula, Pauliina (2011)
Rusula, Pauliina
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104285109
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104285109
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyöni tavoitteena oli tuottaa tilaajatahoille, eli Pohjoisen Keski-Suomen nuorisotiedotus- ja osallisuushankkeelle sekä Äänekosken kaupungin nuorisopalveluille, nuorisotiedotuspiste Nurkkelin esittelyvideo.
Video toteutettiin Äänekoskella sijaitsevan koulun kahdeksansien luokkien erityisryhmän kanssa. Toteutin myös nuorisotiedotuspisteen markkinointia paikallisissa kouluissa käyttäen esittelyvideota markkinointini-infojeni sisältönä. Opinnäytetyöni produktina on tehty esittelyvideo.
Henkilökohtaisina tavoitteinani oli yhdistää ja syventää aiempia opintojani sosiaalisesta vahvistamisesta sekä viestinnästä ja mediakasvatuksesta, sekä saada kokemusta koulumaailman kanssa tehtävästä yhteistyöstä ja erityisnuorten ohjaamisesta. Samalla pohdin mielessäni pitkään itänyttä Miina Savolaisen kehittämän voimauttavan valokuvan käsitteisiin pohjautuvan voimauttavan videon ideaa.
Tutkin produktini aikana videon teon sosiaalisesti vahvistavia vaikutuksia nuoriin teettämällä videon tekoon osallistuneilla nuorilla sekä produktin alussa että lopussa kyselyn, ja tekemällä havaintoja. Tutkimukseni oli laadullinen ja toiminnallinen. Tutkimuksessani kävi ilmi, että videon teon myötä nuoret saivat onnistumisen kokemuksia, löysivät itsestään uusia taitoja ja puolia, sekä totesivat olevansa joissain asioissa parempia kuin luulivat olevansa.
Opinnäytetyölläni pyrin tuomaan ammattialalleni kokemuksia mediakasvatuksen sosiaalisesti vahvistavista vaikutuksista etenkin erityisopetuksessa, sekä havaintoja nuorisotyön ja koulujen välisen yhteistyön kehittämistarpeista sekä hyödyistä. Onnistuin myös hiukan herättelemään aiheesta keskustelua ja ideointia paikallisella tasolla.
Video toteutettiin Äänekoskella sijaitsevan koulun kahdeksansien luokkien erityisryhmän kanssa. Toteutin myös nuorisotiedotuspisteen markkinointia paikallisissa kouluissa käyttäen esittelyvideota markkinointini-infojeni sisältönä. Opinnäytetyöni produktina on tehty esittelyvideo.
Henkilökohtaisina tavoitteinani oli yhdistää ja syventää aiempia opintojani sosiaalisesta vahvistamisesta sekä viestinnästä ja mediakasvatuksesta, sekä saada kokemusta koulumaailman kanssa tehtävästä yhteistyöstä ja erityisnuorten ohjaamisesta. Samalla pohdin mielessäni pitkään itänyttä Miina Savolaisen kehittämän voimauttavan valokuvan käsitteisiin pohjautuvan voimauttavan videon ideaa.
Tutkin produktini aikana videon teon sosiaalisesti vahvistavia vaikutuksia nuoriin teettämällä videon tekoon osallistuneilla nuorilla sekä produktin alussa että lopussa kyselyn, ja tekemällä havaintoja. Tutkimukseni oli laadullinen ja toiminnallinen. Tutkimuksessani kävi ilmi, että videon teon myötä nuoret saivat onnistumisen kokemuksia, löysivät itsestään uusia taitoja ja puolia, sekä totesivat olevansa joissain asioissa parempia kuin luulivat olevansa.
Opinnäytetyölläni pyrin tuomaan ammattialalleni kokemuksia mediakasvatuksen sosiaalisesti vahvistavista vaikutuksista etenkin erityisopetuksessa, sekä havaintoja nuorisotyön ja koulujen välisen yhteistyön kehittämistarpeista sekä hyödyistä. Onnistuin myös hiukan herättelemään aiheesta keskustelua ja ideointia paikallisella tasolla.