Peruskoulun päättötodistus kaikille : Nuorisotyön tuottamien nivelvaihehankkeiden hyöty koululle
Qvintus, Anneli (2011)
Qvintus, Anneli
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104285113
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104285113
Tiivistelmä
Koulun ja nuorisotyön yhteistyötä on tutkittu pääsääntöisesti nuorisotyön näkökulmasta. Aiemmat tutkimukset ovat todenneet nuorisotyölle olevan tarvetta kouluissa. Tarpeen toteamisesta huolimatta nuorisotyö kamppailee yhä pääsylipustaan koulun moniammatilliseen toimintakulttuuriin. Tämän opinnäytetyön tutkimuksellinen näkökulma painottuu koulun ja sen toimijoiden nuorisotyöstä kokeman hyödyn tarkasteluun. Kouluille tulevaa hyötyä tutkitaan nuorisotyön Jyväskylä yläkoulujen kanssa yhteistyössä tekemien koulupudokkuutta ennaltaehkäisevien nivelvaihehankkeiden kautta.
Tutkimusote on laadullinen. Tutkimusaineisto koostuu Kuokkalan, Lehtisaaren ja Kilpisen koulujen kouluhenkilökunnan ja nuorisotyön hanketyöntekijöiden haastatteluista. Yhteensä haastateltavia oli 14. Kouluille nuorisotyön tuomaa hyötyä tarkastellaan koulun, opettajan ja oppilaan näkökulmasta. Kouluhenkilökunnan kokema hyöty ja nuorisotyön oletukset koulun kokemasta hyödystä ovat yhteneväiset. Eroja ja epäselvyyksiä syntyi merkitysten ymmärtämisessä ja tavoitteiden epäselvyydessä.
Hyötynäkökulman lisäksi opinnäytetyöni tekee näkyväksi nuorisotyön käyttämiä menetelmiä ja niiden toteutustapoja, sekä nostaa esiin koulunuorisotyön hankauskohtia. Opinnäytetyön merkitys nuorisotyölle on olla keskustelun herättäjä, niin nuorisotyön sisällä, kuin nuorisotyön ja koulun välillä.
Opinnäytetyön tilaajana on Humanistisen Ammattikorkeakoulun hallinnoima Uusiutuva Koulu – ja Nuorisotyöhanke. Hanketta rahoittaa Opetus- ja kulttuuriministeriö (OKM) ja sen toteutusaika on 2011- 2013. Hanke tähtää koulun ja nuorisotyön toimintatapojen levittämiseen ja vakinaistamiseen, koulunuorisotyön muotojen kehittämiseen, sekä kouluissa työskentelevän nuorisotyöntekijän työnkuvan selkeyttämiseen.
Tutkimusote on laadullinen. Tutkimusaineisto koostuu Kuokkalan, Lehtisaaren ja Kilpisen koulujen kouluhenkilökunnan ja nuorisotyön hanketyöntekijöiden haastatteluista. Yhteensä haastateltavia oli 14. Kouluille nuorisotyön tuomaa hyötyä tarkastellaan koulun, opettajan ja oppilaan näkökulmasta. Kouluhenkilökunnan kokema hyöty ja nuorisotyön oletukset koulun kokemasta hyödystä ovat yhteneväiset. Eroja ja epäselvyyksiä syntyi merkitysten ymmärtämisessä ja tavoitteiden epäselvyydessä.
Hyötynäkökulman lisäksi opinnäytetyöni tekee näkyväksi nuorisotyön käyttämiä menetelmiä ja niiden toteutustapoja, sekä nostaa esiin koulunuorisotyön hankauskohtia. Opinnäytetyön merkitys nuorisotyölle on olla keskustelun herättäjä, niin nuorisotyön sisällä, kuin nuorisotyön ja koulun välillä.
Opinnäytetyön tilaajana on Humanistisen Ammattikorkeakoulun hallinnoima Uusiutuva Koulu – ja Nuorisotyöhanke. Hanketta rahoittaa Opetus- ja kulttuuriministeriö (OKM) ja sen toteutusaika on 2011- 2013. Hanke tähtää koulun ja nuorisotyön toimintatapojen levittämiseen ja vakinaistamiseen, koulunuorisotyön muotojen kehittämiseen, sekä kouluissa työskentelevän nuorisotyöntekijän työnkuvan selkeyttämiseen.