Linnateatterin markkinointi ja sen kehittäminen
Viljanen, Emma (2020)
Viljanen, Emma
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002032002
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002032002
Tiivistelmä
Opinnäyteyön tilaaja on turkulainen ammattiteatteri Linnateatteri, joka on menestyksekkäimpinä vuosinaan Suomen kolmanneksi suurimmaksi teatteriksi. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten Linnateatteri on onnistunut omassa markkinoinnissaan, miten nykyinen markkinointi saavuttaa asiakkaita sekä miten markkinointia voisi kehittää yhä paremmaksi. Tutkimuksen tavoitteena on etsiä uutta näkökulmaa Linnateatterin markkinointiin ja kehittää siihen uusia työkaluja.
Tutkimus perustuu kaksivaiheiseen tiedonhankintaan: asiakaskyselyyn sekä teemahaastatteluihin. Asiakaskysely suunnattiin verkkokyselyn muodossa Linnateatterin nykyisille asiakkaille sekä ihmisille, jotka olivat olleet sen markkinoinnin kohteena. Haastatteluihin osallistui teatterialan asiantuntijoita, jotka työskentelevät markkinoinnin parissa. Tärkein tieto tiedonhankinnassa perustui asiakaskyselyyn, jota tuki vahvasti asiantuntijoiden haastattelut, joissa tuli esiin heidän näkemyksensä sekä kokemuksensa omasta työelämästä.
Tutkimus osoittaa, että perinteinen markkinointi on edelleen tärkeässä osassa teatterialan markkinointia. Kuitenkin muuttuva maailma sekä digitalisaatio haastavat perinteisiä markkinoinnin kanavia, ja niihin täytyy osata reagoida ajoissa. Tutkimustulokset kiteytyivät neljään havainnekuvaan, joissa nousee esiin tulleita tärkeitä huomioita, havaintoja sekä ohjeita teatterialan markkinointia ajatellen. Havainnekuvat toimivat muistutuksena sekä työkaluina markkinointia suunniteltaessa. Tuloksia sekä jatkojalostamisen ehdotuksia voidaan käyttää tulevissa tutkimuksissa sekä asiakaskyselyissä.
Tutkimus perustuu kaksivaiheiseen tiedonhankintaan: asiakaskyselyyn sekä teemahaastatteluihin. Asiakaskysely suunnattiin verkkokyselyn muodossa Linnateatterin nykyisille asiakkaille sekä ihmisille, jotka olivat olleet sen markkinoinnin kohteena. Haastatteluihin osallistui teatterialan asiantuntijoita, jotka työskentelevät markkinoinnin parissa. Tärkein tieto tiedonhankinnassa perustui asiakaskyselyyn, jota tuki vahvasti asiantuntijoiden haastattelut, joissa tuli esiin heidän näkemyksensä sekä kokemuksensa omasta työelämästä.
Tutkimus osoittaa, että perinteinen markkinointi on edelleen tärkeässä osassa teatterialan markkinointia. Kuitenkin muuttuva maailma sekä digitalisaatio haastavat perinteisiä markkinoinnin kanavia, ja niihin täytyy osata reagoida ajoissa. Tutkimustulokset kiteytyivät neljään havainnekuvaan, joissa nousee esiin tulleita tärkeitä huomioita, havaintoja sekä ohjeita teatterialan markkinointia ajatellen. Havainnekuvat toimivat muistutuksena sekä työkaluina markkinointia suunniteltaessa. Tuloksia sekä jatkojalostamisen ehdotuksia voidaan käyttää tulevissa tutkimuksissa sekä asiakaskyselyissä.