Näytä suppeat kuvailutiedot

Turun Keskiaikaisten markkinoiden tuotannon muutosprosessit

Kyntäjä-Saari, Petra (2011)

dc.contributor.authorKyntäjä-Saari, Petra
dc.date.accessioned2011-05-17T10:24:11Z
dc.date.available2011-05-17T10:24:11Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-201105168125
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/29620
dc.description.abstractTurun Keskiaikaiset markkinat käy juuri nyt läpi huomattavia muutoksia tuotanto-organisaatiossaan: Turun kulttuuriasiainkeskuksen kanslia siirsi tapahtuman järjestelyvastuun Turun Suurtorin keskiaika ry:lle tammikuussa 2011. Tämä muutosprosessi loi tarpeen toteuttaa tutkimustyö, joka tarkastelisi Keskiaikaisten markkinoiden tuotanto-organisaation muutoksen tuomia haasteita ja mahdollisuuksia yleishyödyllisen toimijan ja tapahtuman tuottajan näkökulmasta. Opinnäytetyö laadittiin Turun Suurtorin keskiaika ry:n tilaamana. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena kahdessa osassa. Kirjalliseen kyselyyn vastasivat Turun Suurtorin keskiaika ry:n kuuden jäsenyhteisön edustajat. Tämän lisäksi kolmea Keskiaikaisten markkinoiden entistä tuottajaa haastateltiin suullisesti. Tutkimustulokset ovat koko kulttuurituotannon ammattialalle merkitykselliset, sillä tuloksista nousi esiin myös yleispäteviä pohdintoja yleishyödyllisen yhdistyksen valmiuksista toimia kulttuuripalveluiden tuottajana: kaikkia yhdistyksiä koskevat samat yhdistyslainsäädännön asettamat oikeudet ja velvollisuudet. Kunnallisen toimijan ulkoistaessa toimintojaan vapaan kentän järjestöille, on yhdistysten sekä varauduttava haasteisiin että iloittava valtavista mahdollisuuksista. Sekä Turun Suurtorin keskiaika ry:n jäsenyhteisöjen edustajat että entiset tuottajat näkivät Keskiaikaiset markkinat -tapahtuman suurimpana haasteena erityisesti taloudellisten resurssien turvaamisen ja vakauttamisen tulevaisuudessa. Haasteeksi koettiin myös Keskiaikaisten markkinoiden yhteistyökumppaneiden, myyjien, esiintyjien ja kävi-jöiden vakuuttaminen siitä, että yhdistys on ammattitaitoinen suurtapahtuman järjestäjä. Yhdistyksen ensisijaiseksi tehtäväksi koettiin vielä tässä vaiheessa sopivien toimintatapojen löytäminen Keskiaikaisten markkinoiden uutena järjestäjänä. Turun Suurtorin keskiaika ry:llä on kuitenkin paljon mahdollisuuksia toimia kulttuuripalveluiden tuottajana. Jäsenyhteisöjen innostuneisuus, avoimuus, hyvä yhteishenki ja laaja keskiajan historian asiantuntemus ovat luoneet hyvät edellytykset järjestää Keskiaikaiset markkinat onnistuneesti. Tapahtuman entiset tuottajat näkivät suurena etuna myös yhdistyksen vapauden tuottaa Keskiaikaiset markkinat haluamallaan tavalla ilman kunnallisen sektorin velvoitteita. Keskiaikaisten markkinoiden tuotannon muutosprosessi jatkuu tämän opinnäytetyön valmistumisen jälkeenkin. Turun Suurtorin keskiaika ry voi kuitenkin jo nyt ennakoida tämän opinnäytetyön tulosten perusteella niitä haasteita, joita se joutuu matkan varrella kohtaamaan. Usko asiantuntevan yhteisön, kuten Turun Suurtorin keskiaika ry:n, kykyyn jättää oma kädenjälkensä Keskiaikaisten markkinoiden laadukkaaseen toteutukseen, on tuotanto-organisaation muutoksen tuomista haasteista huolimatta suuri.fi
dc.description.abstractThe annual Turku Medieval Market is going through some massive changes in its production organization. Turku City’s Cultural Service Office has outsourced the event’s operations to the association Turun Suurtorin keskiaika ry in January 2011. This change created a need to conduct a research that would examine the challenges and possibilities of an organizational change in event production from the perspective of a non-profit organization. This thesis was conducted by subscription of the association Turun Suurtorin keskiaika ry. The research was conducted as a qualitative research in two parts: Representatives of the six member organizations of Turun Suurtorin keskiaika ry answered to a written questionnaire. In addition, three former Medieval Market producers were interviewed. The research results are useful to the entire profession of cultural management as some universal reflections surfaced, concerning a non-profit association’s ability to act as a cultural services producer: the Finnish legislation and the Associations Act obligates each association to operate according to the same guidelines. When the communal sector outsources its operations to non-profit organizations, associations must be prepared for both challenges and enormous opportunities. In the case of Turku Medieval Market, the greatest challenge according to both the members of Turun Suurtorin keskiaika ry and the event’s former producers is to secure the association’s finances. Another challenge is to ensure the Medieval Market affiliates, vendors, performers and visitors that the association is indeed capable of organizing such a large-scale event. At this stage, the respondents felt that the association’s primary task is to find suitable ways to operate as the new organizer of the Medieval Market. Turun Suurtorin keskiaika ry does, however, have a lot of potential to operate as a producer of cultural services. The member organizations’ enthusiasm, openness, great team spirit and a wide expertise in medieval history create the potential to succeed in organizing the Medieval Market. The event’s former producers also saw as a great advantage the association’s freedom to produce the Medieval Market without the obligations of a communal operator. The changes in the Medieval Market production are a process that will continue after the completion of this thesis. Turun Suurtorin keskiaika ry may, however, anticipate the challenges they must face based on these results. Such an expert organization like Turun Suurtorin keskiaika ry can leave a positive mark on the Medieval Market’s high-class realization despite all the challenges that come along with the changes in the production organization.en
dc.language.isofin
dc.publisherHumanistinen ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleTurun Keskiaikaisten markkinoiden tuotannon muutosprosessitfi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/2063
dc.organizationHumanistinen ammattikorkeakoulu
dc.ccbuttonperinne
dc.subject.ysaperinne
dc.subject.ysamarkkinat
dc.subject.ysakulttuuritapahtumat
dc.subject.ysatuottaminen
dc.subject.ysatapahtumamarkkinointi
dc.contributor.organizationHumanistinen ammattikorkeakoulu
dc.subject.keywordtuotanto-organisaatio
dc.subject.keywordorganisaatiomuutos
dc.subject.keywordyleishyödyllinen yhdistys
dc.subject.keywordkunnallinen sektori
dc.subject.degreeprogramfi=Kulttuurituotanto|sv=Kulturproduktion|en=Cultural Management|
dc.subject.disciplineKulttuurituotannon koulutusohjelma


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot