Yhdessä yhteisöpedagogeiksi : Vertaistuen merkitys Humanistisen ammattikorkeakoulun Joensuun kampuksen aikuisopiskelijoille
Kiiskinen, Kaija (2011)
Kiiskinen, Kaija
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249414
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249414
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön päätehtävänä oli selvittää vertaistuen merkitystä Humanistisen ammattikorkeakoulun Joensuun kampuksen aikuisopiskelijoille. Aikuisopiskelijoita on tänä päivänä paljon ja opiskelu työn ohessa on haastavaa. Aikuisopiskelijoiden tukiverkosto muodostuu oman lähipiirin lisäksi myös muista opiskelijoista. Vertaistuen lisäksi tutkimuksessa selvitettiin henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman tekemisen merkitystä opiskelijoille sekä heidän mielipiteitään kotiryhmäopiskelusta. Tässä tutkimuksessa kotiryhmällä tarkoitetaan vertaistuellista ryhmää, jossa opiskellaan yhdessä ja joka kokoontuu säännöllisesti. Opinnäytetyön tilaajana toimi Humanistinen ammattikorkeakoulu, Joensuun kampus.
Sähköpostikysely vertaistuen merkityksestä lähetettiin 41:lle Joensuun kampuksen yhteisöpedagogiopiskelijalle. Kyselyyn vastanneet 28 opiskelijaa olivat HUMAKin Joensuun kampuksen tutkintoon johtavan monimuotoisen aikuiskoulutuksen opiskelijoita Joensuusta ja Kuopiosta. Sähköisen kyselyn tarkoituksena oli saada sekä määrällistä että laadullista tietoa. Webropol-kysely toteutettiin tammi-helmikuussa 2011.
Tutkimuksen tulosten perusteella vertaistuki koettiin tärkeäksi opintoja edistäväksi tekijäksi. Vastaajat suhtautuivat myönteisesti kotiryhmäideaan. Suorittamisen ja kiireen keskelle kaivattiin lisää yhteisöllisyyttä ja yhteisten oppimiskokemusten jakamista. Henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman tekoon oli Humakissa varattu riittävästi aikaa ja ohjauksen määrään oltiin tyytyväisiä, mutta monille opiskelijoille henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman sisällöllinen merkitys oli jäänyt epäselväksi.
Tutkimus toi esille monia vertaistukeen, henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman tekemiseen ja kotiryhmissä opiskelemiseen liittyviä ehdotuksia, joita voidaan hyödyntää Humanistisen ammattikorkeakoulun aikuiskoulutusohjelman jatkokehittämisessä.
Sähköpostikysely vertaistuen merkityksestä lähetettiin 41:lle Joensuun kampuksen yhteisöpedagogiopiskelijalle. Kyselyyn vastanneet 28 opiskelijaa olivat HUMAKin Joensuun kampuksen tutkintoon johtavan monimuotoisen aikuiskoulutuksen opiskelijoita Joensuusta ja Kuopiosta. Sähköisen kyselyn tarkoituksena oli saada sekä määrällistä että laadullista tietoa. Webropol-kysely toteutettiin tammi-helmikuussa 2011.
Tutkimuksen tulosten perusteella vertaistuki koettiin tärkeäksi opintoja edistäväksi tekijäksi. Vastaajat suhtautuivat myönteisesti kotiryhmäideaan. Suorittamisen ja kiireen keskelle kaivattiin lisää yhteisöllisyyttä ja yhteisten oppimiskokemusten jakamista. Henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman tekoon oli Humakissa varattu riittävästi aikaa ja ohjauksen määrään oltiin tyytyväisiä, mutta monille opiskelijoille henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman sisällöllinen merkitys oli jäänyt epäselväksi.
Tutkimus toi esille monia vertaistukeen, henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman tekemiseen ja kotiryhmissä opiskelemiseen liittyviä ehdotuksia, joita voidaan hyödyntää Humanistisen ammattikorkeakoulun aikuiskoulutusohjelman jatkokehittämisessä.