Yksilöllinen huomioiminen järjestökoulutuksissa : Tutkimus viiden ammattiliiton erityisopiskelijoista kouluttajien näkökulmasta
Kola, Sari (2011)
Kola, Sari
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249436
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249436
Tiivistelmä
Opiskelijoiden yksilöllisten tarpeiden ja persoonallisuuksien huomioiminen ovat jo käytössä perus- ja ammatillisessa opetuksessa. Järjestökoulutuksissa tämä on vielä hyvin pientä ja vain harvan järjestön koulutustoimintakulttuurissa. On olemassa suuri joukko ihmisiä, jotka haluaisivat tehdä aktiivisesti vapaaehtoistyötä. Kuitenkin moniin vapaaehtoistehtäviin sisältyy velvoite osallistua järjestön koulutuksiin. Kaikilla ei ole resursseja tai heillä on erinäisiä vaikeuksia osallistua koulutuksiin. Tämä ongelma pudottaa monet potentiaaliset vapaaehtoiset toimijat pois kolmannen sektorin kentältä.
Läpi työiän kestävään oppimiseen asennoituminen ja kyky itseohjautuvuuteen ovat tärkeitä asioita nykypäivän työmarkkinoilla työntekijän henkilökohtaisen markkina-arvon säilymiselle. Järjestökoulutukset ammatillisten koulutusten rinnalla tukevat työntekijöiden kilpailukykyä. Tämän ymmärtäminen järjestöissä antaa arvostusta järjestöjen koulutuksille, mutta myös velvoittaa järjestöjä tuottamaan laadukasta koulutusta.
Yksilöllinen huomioiminen järjestökoulutuksissa on kvalitatiivisella menetelmällä tehty tutkimus, joka etsii vastauksia jäsenten yksilöllisten tarpeiden ja persoonallisuuden huomioimiseen järjestöjen koulu-tuksissa. Järjestöiksi tässä tutkimuksessa on valittu Suomen ammattiliittojen keskusjärjestö ry, SAK:n jäsenliittoja. Tutkimukseen on haastateltu viiden eri ammattiliiton työntekijää. He edustavat suurten suomalaisten ammattijärjestöjen jäsenliitoissa työskenteleviä koulutuksen ammattilaisia.
Tutkimuksessa tuli esiin ammattiliittojen tämän hetkinen koulutuskulttuuri. Haastatteluissa nousi selkeästi esiin osallistumisaktiivisuus, yksilöllisen huomioimisen mahdollisuus resurssien puitteissa, oppimisprosessien keskeneräisyys, ja kehittämishalukkuus laadullisemman koulutuksen to-teuttamiseksi.
Opinnäytetyö tehdään Humanistisen Ammattikorkeakoulun Tornion kampukselle välineeksi kehitys- ja innovaatiotyöskentelyyn. Opinnäytetyö antaa näkökulmia yhteisöpedagogin työn kehittämiseen huma-nistisen oppimiskäsityksen pohjalta. Ammattiliitoille työ kertoo heidän koulutusympäristönsä tämän hetkisen tilanteen ja antaa vinkkejä koulutustoimintojen kehittämiseen. Observing the individual needs and personality of students are already in use in basic and polytechnic programme. In NGO trainings this practice is still rare and only a few organizations use it as part of the educational activity. There are a large number of people who would like to work actively volunteering. However, many volunteer duties include the obligation to participate in the organization training. Not everyone has the resources, or they have a number of difficulties of access to education. This is a problem that causes the large number of potential volunteers' pruning away from the third sector.
It is important that the employee's attitude is that through the working-age lasting learning and the ability to independently functional are the important things in order in his personal market value will remain in today's job market. NGO trainings in parallel with professional trainings increasing the competitiveness of workers. Understanding of this issue in organizations, brings prestige to the educations of organizations, but it also requires organizations to produce high-quality education.
Incompleteness of learning processes, the participation rate, a unique opportunity to take into account the resources and the willingness of more qualitative development of education were emphasized in the implementation of the investigation.
The thesis is made for the Humanities Tornio Polytechnic campus, and it´s is an instrument with development and innovation work.
The thesis gives insights to develop a work of community educator on the basis of humanistic learn-ing. To the professional associations thesis brings out the current situation of their educational envi-ronment and make proposals for the development of training activities.
Läpi työiän kestävään oppimiseen asennoituminen ja kyky itseohjautuvuuteen ovat tärkeitä asioita nykypäivän työmarkkinoilla työntekijän henkilökohtaisen markkina-arvon säilymiselle. Järjestökoulutukset ammatillisten koulutusten rinnalla tukevat työntekijöiden kilpailukykyä. Tämän ymmärtäminen järjestöissä antaa arvostusta järjestöjen koulutuksille, mutta myös velvoittaa järjestöjä tuottamaan laadukasta koulutusta.
Yksilöllinen huomioiminen järjestökoulutuksissa on kvalitatiivisella menetelmällä tehty tutkimus, joka etsii vastauksia jäsenten yksilöllisten tarpeiden ja persoonallisuuden huomioimiseen järjestöjen koulu-tuksissa. Järjestöiksi tässä tutkimuksessa on valittu Suomen ammattiliittojen keskusjärjestö ry, SAK:n jäsenliittoja. Tutkimukseen on haastateltu viiden eri ammattiliiton työntekijää. He edustavat suurten suomalaisten ammattijärjestöjen jäsenliitoissa työskenteleviä koulutuksen ammattilaisia.
Tutkimuksessa tuli esiin ammattiliittojen tämän hetkinen koulutuskulttuuri. Haastatteluissa nousi selkeästi esiin osallistumisaktiivisuus, yksilöllisen huomioimisen mahdollisuus resurssien puitteissa, oppimisprosessien keskeneräisyys, ja kehittämishalukkuus laadullisemman koulutuksen to-teuttamiseksi.
Opinnäytetyö tehdään Humanistisen Ammattikorkeakoulun Tornion kampukselle välineeksi kehitys- ja innovaatiotyöskentelyyn. Opinnäytetyö antaa näkökulmia yhteisöpedagogin työn kehittämiseen huma-nistisen oppimiskäsityksen pohjalta. Ammattiliitoille työ kertoo heidän koulutusympäristönsä tämän hetkisen tilanteen ja antaa vinkkejä koulutustoimintojen kehittämiseen.
It is important that the employee's attitude is that through the working-age lasting learning and the ability to independently functional are the important things in order in his personal market value will remain in today's job market. NGO trainings in parallel with professional trainings increasing the competitiveness of workers. Understanding of this issue in organizations, brings prestige to the educations of organizations, but it also requires organizations to produce high-quality education.
Incompleteness of learning processes, the participation rate, a unique opportunity to take into account the resources and the willingness of more qualitative development of education were emphasized in the implementation of the investigation.
The thesis is made for the Humanities Tornio Polytechnic campus, and it´s is an instrument with development and innovation work.
The thesis gives insights to develop a work of community educator on the basis of humanistic learn-ing. To the professional associations thesis brings out the current situation of their educational envi-ronment and make proposals for the development of training activities.