Taide- ja pelilähtöisen koulutustuotteen testaus ja kehitys : Pilottikohteena RaakaIdea Oy:n koulutustuote
Natunen, Juha-Pekka (2011)
Natunen, Juha-Pekka
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249254
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249254
Tiivistelmä
Opinnäytetyö havainnollistaa taide- ja pelilähtöisen koulutustuotteen testausta ja kehitystä. Koulutustuote on kokonaisuudessaan RaakaIdea Oy:n kehittämä ja toteuttama. Opinnäytetyö on toiminnallinen ja kirjoittaja on RaakaIdea Oy:n osakas. Hän on osallistunut tuotannon jokaiseen vaiheeseen, joten käytännön kuvaus tapahtuu tuottajan havainnoimasta näkökulmasta. Opinnäytteessä esitellään myös yrityksen arvotaustaa, toimintamalleja ja työkaluja. Opinnäyte sisältää toiminnan kuvauksen, kehityskertomuksen, arviointi- ja analyysivaiheen sekä yleistä pohdintaa tuottajuudesta ja kulttuuriyrittäjyydestä. Aihetta käsitellään valitun tutkimusasetelman kautta, joka arvioi tuotetta uutena ja erilaisena taide- ja pelilähtöisenä tuotteena. Tutkimusasetelma mahdollistaa pelien ja taiteen vertailun toisiinsa sekä esittelee samankaltaisuuksia alojen välillä. Tutkimus havainnollistaa taiteen ja pelien soveltamisesta saatavaa hyötyä sekä esittelee sitä liiketoiminnallisena mahdollisuutena.
Opinnäytteessä oleva toiminnallinen kuvaus esittelee koulutustuotteen toteutuksen ja testauksen. Se toteutettiin Teatterikorkeakoulun Sovella taidetta -messuilla 20.11.2010 Helsingissä. Tästä käytännön kokemuksesta rakennettaan opinnäytteen perusta. Analyysiin liitetään tuotantoprosessi ja kaikki sen vaiheet. Analyysi havainnollistaa pelien ja taiteen yhdistämisestä saatavia tuloksia sekä esittelee tämän etuja. Tuloksia voidaan hyödyntää uusien tuotteiden suunnittelussa ja kehityksessä. Toisaalta saatu aineistopohja tukee vastaavien tuotteiden kehitystä ja mahdollistaa samankaltaisten kehitysvaiheiden pois jättämisen tuotekehityksestä. Yrityksen keräämä dokumentaatio helpottaa tuotteen myyntiä ja markkinointia sekä toteuttamista jatkossa.
Ammattialan näkökulmasta opinnäyte esittelee taidelähtöistä tuottajuutta, jossa tuottajan ja taiteilijan työn rajapinta muuttuu ja katoaa. Koulutustuotteen kehitys oli perinteistä koulutuksen mukaista tuottamista, mutta sisältöjen ja työkalujen kehittäminen asetti tuottajan taiteilijan rooliin. Taiteilijuudelle täytyy asettaa rajat, jotka mahdollistavat tuottajan ja taiteilijan työtavan yhdistämisen. Toinen merkittävä näkökulma on tämä tuote, jossa yhdistyy taide, peli ja koulutus. Vastaavia tuotteita on olemassa, mutta niitä arvioidaan hyvin erilaisin keinoin ja mitään tiettyä standardia ei ole. Näiden standardien avaaminen mahdollistaa tuottajuuden ja uusien toimintamahdollisuuksien sekä käytäntöjen kehittämisen. Tämä tutkimus ja toimintakertomus esittelee taide- ja pelillähtöisen toiminnan perustaa, mutta ei anna valmiita vastauksia niiden käyttämiseen. Asetelma on pohjustettu, mutta sen liiketaloudellinen tai toiminnallinen kehittäminen on toimijoiden omalla vastuulla.
Opinnäytteessä oleva toiminnallinen kuvaus esittelee koulutustuotteen toteutuksen ja testauksen. Se toteutettiin Teatterikorkeakoulun Sovella taidetta -messuilla 20.11.2010 Helsingissä. Tästä käytännön kokemuksesta rakennettaan opinnäytteen perusta. Analyysiin liitetään tuotantoprosessi ja kaikki sen vaiheet. Analyysi havainnollistaa pelien ja taiteen yhdistämisestä saatavia tuloksia sekä esittelee tämän etuja. Tuloksia voidaan hyödyntää uusien tuotteiden suunnittelussa ja kehityksessä. Toisaalta saatu aineistopohja tukee vastaavien tuotteiden kehitystä ja mahdollistaa samankaltaisten kehitysvaiheiden pois jättämisen tuotekehityksestä. Yrityksen keräämä dokumentaatio helpottaa tuotteen myyntiä ja markkinointia sekä toteuttamista jatkossa.
Ammattialan näkökulmasta opinnäyte esittelee taidelähtöistä tuottajuutta, jossa tuottajan ja taiteilijan työn rajapinta muuttuu ja katoaa. Koulutustuotteen kehitys oli perinteistä koulutuksen mukaista tuottamista, mutta sisältöjen ja työkalujen kehittäminen asetti tuottajan taiteilijan rooliin. Taiteilijuudelle täytyy asettaa rajat, jotka mahdollistavat tuottajan ja taiteilijan työtavan yhdistämisen. Toinen merkittävä näkökulma on tämä tuote, jossa yhdistyy taide, peli ja koulutus. Vastaavia tuotteita on olemassa, mutta niitä arvioidaan hyvin erilaisin keinoin ja mitään tiettyä standardia ei ole. Näiden standardien avaaminen mahdollistaa tuottajuuden ja uusien toimintamahdollisuuksien sekä käytäntöjen kehittämisen. Tämä tutkimus ja toimintakertomus esittelee taide- ja pelillähtöisen toiminnan perustaa, mutta ei anna valmiita vastauksia niiden käyttämiseen. Asetelma on pohjustettu, mutta sen liiketaloudellinen tai toiminnallinen kehittäminen on toimijoiden omalla vastuulla.