Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Julkaisut
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Julkaisut
  • Näytä viite

Eteläpohjalaiset yrittäjät liiketoimintojen ostajina, myyjinä ja kehittäjinä

Entrepreneurs as buyers, sellers and developers of businesses in South Ostrobothnia

Varamäki, Elina; Heikkilä, Tarja; Tall, Juha; Tornikoski, Erno (2011)

 
Avaa tiedosto
B52.pdf (583.7Kt)
Lataukset: 


Varamäki, Elina
Heikkilä, Tarja
Tall, Juha
Tornikoski, Erno
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-5863-18-5
Tiivistelmä
Tutkimuksen päätavoitteena oli selvittää, miten alle 50-vuotiaat yrittäjät suhtautuvat yritysten ja / tai liiketoimintojen ostamiseen, myymiseen sekä yrittäjämäiseen kehittämiseen. Alatavoitteena oli lisäksi selvittää, miten yrittäjään ja yritykseen liittyvät eri taustatekijät vaikuttavat dynaamiseen käyttäytymiseen yritystoiminnassa. Tutkimus tehtiin kokonaistutkimuksena kaikille Etelä-Pohjanmaan Yrittäjät ry:n alle 50-vuotiaille jäsenille. Tutkimusaineisto kerättiin nettikyselyllä marras-joulukuussa 2010 lähettämällä sähköinen kyselylomake kaikille alle 50-vuotiaille Etelä-Pohjanmaan Yrittäjien jäsenyrittäjille. Yhteensä lomakkeita lähetettiin 1486. Vastausprosentti oli 13,5% ja analysoinnissa mukana olevia vastauksia oli 200:lta yrittäjältä.

Kaiken kaikkiaan tutkimustulokset olivat hyvin rohkaisevia. Tosin on todettava, että vastaaja-aineisto oli vino suhteessa keskimääräiseen eteläpohjalaiseen yrittäjäkuntaan. Kyselyyn ovat vastanneet ensisijaisesti ne, joita aihealue on henkilökohtaisesti kiinnostanut. Joko sarja- tai portfolioyrittäjiä aineistossa oli yhteensä 89 kpl eli peräti 45% vastaajista. Tämä merkittävä yrittäjäkokemus useiden yritysten parista ja samalla yritystoiminnan dynamiikasta heijastui myös vastauksista.

Peräti 42% vastaajista (83 yrittäjää) oli kiinnostunut ostamaan uuden yrityksen tai jonkun liiketoiminnan. Tätä voidaan pitää uskomattoman suurena sekä määrällisesti että suhteellisesti. Tilastollisesti merkitsevästi ostokiinnostukseen vaikuttivat sukupuoli, portfolioyrittäjyys sekä aikaisempi yrityksen myyntikokemus. Miehet olivat naisiin verrattuna kiinnostuneempia yritysostoista, samoin portfolioyrittäjät sekä yrittäjät, jotka olivat aikaisemmin myyneet jonkun yrityksen.

Selkeästi suurempi osa vastaajista oli kiinnostunut yrityksen ostamisesta kuin myymisestä, mitä voidaan pitää paitsi luonnollisena kun huomioidaan vastaajien keskimääräinen ikä, ja toisaalta tulosta voidaan pitää myös hyvin positiivisena, koska tiedossa on, kuinka suuri osa yrittäjistä on jäämässä eläkkeelle ja yrityksiä on sitä kautta jo nyt tullut ja tulossa koko ajan lisää myyntiin. Kaikkiaan vastaajista 23% oli kiinnostunut myymisestä ja 55% ei ollut kiinnostunut myymään.

Kaikkiaan tutkimustulokset osoittavat, että sarja- ja portfolioyrittäjyys ei ole mikään marginaalinen ilmiö Etelä-Pohjanmaalla. Sarja- ja portfolioyrittäjien kokemusta, osaamista, riskinottokykyä sekä varallisuutta olisi hyödynnettävä nykyistä tehokkaammin myös yritysten omistajanvaihdoksissa.
 
Kokoelmat
  • Julkaisut
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste