Digitaalisuus muuttaa sosiaali- ja terveysalaa : osaamisen taso eteläpohjalaisissa pk-yrityksissä sekä esimerkkejä uudesta liiketoiminnasta
Kettunen, Salla; Joensuu-Salo, Sanna; Mäntysaari, Piia-Pauliina; Aalto, Anu; Katajavirta, Marja (2020)
Kettunen, Salla
Joensuu-Salo, Sanna
Mäntysaari, Piia-Pauliina
Aalto, Anu
Katajavirta, Marja
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002125327
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002125327
Tiivistelmä
Raportin alkuosassa kerrotaan Etelä-Pohjanmaan sosiaali- ja terveysalan pk-yrityksille toteutetun kyselyn tuloksista. Tulokset perustuvat 2018 toteutettuun kyselyyn (n=46). Tulosten perusteella eteläpohjalaisilla yrityksillä on käytössään keskimäärin 3,7 sähköistä ja sosiaalisen median välinettä. Yritykset arvioivat oman digitaalisen osaamisensa melko hyväksi. Esteinä digitaalisuuden laajemmalle käytölle nähtiin mm. asiantuntija-avun kalleus ja löytäminen.
Sosiaali- ja terveysalan digitalisaatiosta on ollut paljon puhetta, siinä nähdään paljon mahdollisuuksia. Sosiaali- ja terveysalan yhtenä erityispiirteenä on tarkka asiakkaan yksityisyyden suojan, eettisten kysymysten ja heikon aseman huomioiminen. Näin ollen mikä tahansa digitaalinen palvelu ei ole hyödynnettävissä alalla. Digitaalisia palveluja rakennetaan eri käyttötarkoituksiin. Ammattilaisten itse käyttämät palvelut ovat vaatimukseltaan erilaisia kuin esimerkiksi asiakkaan itsenäisesti käyttämien palveluiden vaatimukset. Asiakasryhmiä on hyvin erilaisia, osa hyötyy paljon teknologiasta ja digitaalisista palveluista, osa ei niitä halua tai pysty käyttämään ilman apua. Lisäksi on olemassa väestöä, joka ei syystä tai toisesta käytä lainkaan digitaalisia palveluja.
Mahdollisuuksia on silti paljon. Raportin loppuosassa esitellään erilaisia teknologisia ja digitaalisia ratkaisuja. Esimerkiksi apua mielenterveyteen on paljon verkossa saatavilla. Tämän kaltaisissa palveluissa voi olla helpompi lähestyä asiaa anonyymisti verkossa. Verkossa voidaan myös kouluttaa monenlaisiin asioihin. Täysin uusia liiketoiminnan malleja löytyy jakamistalouden ja alustatalouden puolelta. Toimialaliukumia on alalla nähtävissä useita, kun esim. pankkialan toimijat siirtyvät vakuutustoiminnan kautta terveydenhuollon palveluiden tuottajiksi.
Sosiaali- ja terveysalan digitalisaatiosta on ollut paljon puhetta, siinä nähdään paljon mahdollisuuksia. Sosiaali- ja terveysalan yhtenä erityispiirteenä on tarkka asiakkaan yksityisyyden suojan, eettisten kysymysten ja heikon aseman huomioiminen. Näin ollen mikä tahansa digitaalinen palvelu ei ole hyödynnettävissä alalla. Digitaalisia palveluja rakennetaan eri käyttötarkoituksiin. Ammattilaisten itse käyttämät palvelut ovat vaatimukseltaan erilaisia kuin esimerkiksi asiakkaan itsenäisesti käyttämien palveluiden vaatimukset. Asiakasryhmiä on hyvin erilaisia, osa hyötyy paljon teknologiasta ja digitaalisista palveluista, osa ei niitä halua tai pysty käyttämään ilman apua. Lisäksi on olemassa väestöä, joka ei syystä tai toisesta käytä lainkaan digitaalisia palveluja.
Mahdollisuuksia on silti paljon. Raportin loppuosassa esitellään erilaisia teknologisia ja digitaalisia ratkaisuja. Esimerkiksi apua mielenterveyteen on paljon verkossa saatavilla. Tämän kaltaisissa palveluissa voi olla helpompi lähestyä asiaa anonyymisti verkossa. Verkossa voidaan myös kouluttaa monenlaisiin asioihin. Täysin uusia liiketoiminnan malleja löytyy jakamistalouden ja alustatalouden puolelta. Toimialaliukumia on alalla nähtävissä useita, kun esim. pankkialan toimijat siirtyvät vakuutustoiminnan kautta terveydenhuollon palveluiden tuottajiksi.