Liikuntapolku-hankkeen vaikuttavuus Kuopion peruskouluissa
Niemi, Sirpa (2011)
Niemi, Sirpa
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061011709
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061011709
Tiivistelmä
Aktiivinen lapsuus ja nuoruus Kuopiossa-ohjelma on poikkihallinnollinen toimintaohjelma, jonka tarkoituksena on aktivoida kuopiolaisia koululaisia liikunnan ja kulttuurin avulla sekä luoda kouluille hyvät olosuhteet näiden tavoitteiden saavuttamiseksi. Toimintatapoina ovat kulttuuripolku ja liikuntapolku.
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan onko liikuntapolku-toimintamallilla saatu pysyviä vaikutuksia koulujen liikunnallistamiseen. Tutkimusaineisto kerättiin kyselyn avulla, joka kohdistettiin koulujen (30 kpl) rehtoreille ja oppilaskunnille. Kyselyyn vastasi 16 rehtoria ja 9 oppilaskuntaa.
Lasten ja nuorten liikunnallisen elämäntavan väheneminen on ollut huolen aiheena niin vanhemmilla kuin kouluissakin. Toisaalta liikunnan harrastaminen ei ole vähentynyt, mutta koululaisten arkiliikunta on jäänyt vähälle. Siksi kaikki toimenpiteet koululaisten liikuttamiseksi koulupäivän aikana ovat tärkeitä.
Liikuntapolku-hanke on pyrkinyt lisäämään koulujen liikunnallistamista mm. koulujen pihojen korjauksilla, välinehankinnoilla, niin opettajien kuin oppilaiden koulutuksilla, erilaisilla liikunnallisilla tapahtumilla ja kerhotoiminnan lisäämisellä. Tärkeänä on pidetty niin oppilaiden kuin koulun henkilökunnan osallistamista toiminnan suunnitteluun. Lisäksi haluttiin aktivoida liian vähän liikkuvia koululaisia liikunnan riemuihin.
Tämän tutkimuksen tulosten perusteella liikuntapolku-hankkeen toimenpiteet on koettu tarpeellisiksi koulujen arkipäivässä. Jatkossa haasteena on toiminnan ylläpitäminen kouluilla ja myös määrärahojen varmistaminen toimintaan.
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan onko liikuntapolku-toimintamallilla saatu pysyviä vaikutuksia koulujen liikunnallistamiseen. Tutkimusaineisto kerättiin kyselyn avulla, joka kohdistettiin koulujen (30 kpl) rehtoreille ja oppilaskunnille. Kyselyyn vastasi 16 rehtoria ja 9 oppilaskuntaa.
Lasten ja nuorten liikunnallisen elämäntavan väheneminen on ollut huolen aiheena niin vanhemmilla kuin kouluissakin. Toisaalta liikunnan harrastaminen ei ole vähentynyt, mutta koululaisten arkiliikunta on jäänyt vähälle. Siksi kaikki toimenpiteet koululaisten liikuttamiseksi koulupäivän aikana ovat tärkeitä.
Liikuntapolku-hanke on pyrkinyt lisäämään koulujen liikunnallistamista mm. koulujen pihojen korjauksilla, välinehankinnoilla, niin opettajien kuin oppilaiden koulutuksilla, erilaisilla liikunnallisilla tapahtumilla ja kerhotoiminnan lisäämisellä. Tärkeänä on pidetty niin oppilaiden kuin koulun henkilökunnan osallistamista toiminnan suunnitteluun. Lisäksi haluttiin aktivoida liian vähän liikkuvia koululaisia liikunnan riemuihin.
Tämän tutkimuksen tulosten perusteella liikuntapolku-hankkeen toimenpiteet on koettu tarpeellisiksi koulujen arkipäivässä. Jatkossa haasteena on toiminnan ylläpitäminen kouluilla ja myös määrärahojen varmistaminen toimintaan.