Digitaalisen nuorisotyön osallistava kehittäminen
Virolainen, Taru (2020)
Virolainen, Taru
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003274017
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003274017
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kuvaus digitaalisen nuorisotyön osallistavasta kehittämisestä. Työn tavoitteena oli kehittää yhteistoiminnallisesti nuorisotoimen digitaalista osaamista tulevaisuutta ennakoiden. Digitalisaatio on kokonaisvaltainen muutos, joka vaikuttaa vahvasti työn sisältöihin ja toimintatapoihin myös nuorisoalalla. Digitaalisuuden arkipäiväistyessä työskentely digitaalisissa ympäristöissä ja digitaalisilla välineillä vaatii työhön uudenlaista varmuutta ja ymmärrystä nuorten kulttuuriin liittyvistä muutoksista. Kehittämistyön tueksi tarvitaan tietoa nuorten digitaalisesta osaamisesta sekä nuorisotyöhön kohdistuvista odotuksista. Tarve kehittämistyölle nousi työyhteisön sisältä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys kytkeytyy keskeisesti käsitteisiin digitaalisuus, digitaalinen nuorisotyö sekä osallisuus. Vahvasti työelämään sidoksissa olevan työn aineisto on hankittu käyttämällä monipuolisesti sekä laadullisen, määrällisen että toiminnallisen tutkimuksen menetelmiä; haastatteluja, kyselyjä ja havainnointia. Nuoret osallistuivat kehittämistyön eri vaiheisiin työyhteisön rinnalla. Opinnäytetyöprosessissa kerätyt aineistot ovat toimineet limittäin ja toisiaan täydentäen sekä olleet jo prosessin aikana työyhteisön käytettävissä.
Kehittämistyön tuloksena syntyi pohja digitaalisen nuorisotyön kehittämiselle. Digitalisaation merkitys nuorisotyölle kiteytyy kolmeen sanaan: ajankohtaisuus, aktiivisuus ja avoimuus. Nuorisotyötä tekeviltä vaaditaan sekä aktiivista tietojen ja taitojen päivittämistä että digitaalista ymmärrystä eli digitajua, jotta he voivat tukea nuorten digiosaamista ja heidän digitaalista hyvinvointiaan. Digitaju syntyy hyödyntämällä digitaalisuutta osallistumisen ja osallisuuden prosesseissa. Digitaaliseen hyvinvointiin kuuluu ajatus tasapainoisesta media-arjesta sekä opeteltavista digihyvinvointitaidoista.
Digikyselyn perusteella nuorten digitaalinen osaaminen on monipuolista. Tulevaisuudessa tärkeää on poikien digitaitojen ja erityisesti mediakriittisyyden vahvistaminen. Kyselyn keskeisenä tuloksena nousi tarve tehostaa nuorisotoimen palveluista tiedottamista. Nuoret ovat kiinnostuneita monenlaisista nuorisotoimen järjestämistä toiminnoista, mutta laaja kiinnostus ei vielä näy palveluiden käyttäjämäärissä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys kytkeytyy keskeisesti käsitteisiin digitaalisuus, digitaalinen nuorisotyö sekä osallisuus. Vahvasti työelämään sidoksissa olevan työn aineisto on hankittu käyttämällä monipuolisesti sekä laadullisen, määrällisen että toiminnallisen tutkimuksen menetelmiä; haastatteluja, kyselyjä ja havainnointia. Nuoret osallistuivat kehittämistyön eri vaiheisiin työyhteisön rinnalla. Opinnäytetyöprosessissa kerätyt aineistot ovat toimineet limittäin ja toisiaan täydentäen sekä olleet jo prosessin aikana työyhteisön käytettävissä.
Kehittämistyön tuloksena syntyi pohja digitaalisen nuorisotyön kehittämiselle. Digitalisaation merkitys nuorisotyölle kiteytyy kolmeen sanaan: ajankohtaisuus, aktiivisuus ja avoimuus. Nuorisotyötä tekeviltä vaaditaan sekä aktiivista tietojen ja taitojen päivittämistä että digitaalista ymmärrystä eli digitajua, jotta he voivat tukea nuorten digiosaamista ja heidän digitaalista hyvinvointiaan. Digitaju syntyy hyödyntämällä digitaalisuutta osallistumisen ja osallisuuden prosesseissa. Digitaaliseen hyvinvointiin kuuluu ajatus tasapainoisesta media-arjesta sekä opeteltavista digihyvinvointitaidoista.
Digikyselyn perusteella nuorten digitaalinen osaaminen on monipuolista. Tulevaisuudessa tärkeää on poikien digitaitojen ja erityisesti mediakriittisyyden vahvistaminen. Kyselyn keskeisenä tuloksena nousi tarve tehostaa nuorisotoimen palveluista tiedottamista. Nuoret ovat kiinnostuneita monenlaisista nuorisotoimen järjestämistä toiminnoista, mutta laaja kiinnostus ei vielä näy palveluiden käyttäjämäärissä.