Siirrettävien nopeusnäyttötaulujen vaikutus ajonopeuksiin ja liikenneturvallisuuteen
Eloranta, Toni; Enbom, Tuukka (2020)
Eloranta, Toni
Enbom, Tuukka
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003304082
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003304082
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia siirrettävien nopeusnäyttötaulujen vaikutusta ajonopeuteen ja sitä, voisiko poliisi hyödyntää liikennevalvonnan suunnittelussa nopeusnäyttötaulujen keräämiä tietoja. Työssä tutkitaan poliisin ja ELY-keskuksen tekemää yhteistyötä liikenneturvallisuuden parissa Keski-Pohjanmaalla ja Pirkanmaalla. Työn tuloksien perusteella pohditaan kehitysehdotuksia yhteistyön parantamiseksi poliisin ja paikallisten ELY-keskusten välillä.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivisia, eli laadullisia menetelmiä, sekä kvantitatiivisia, eli määrällisiä menetelmiä. Työ on monitutkimuksellinen opinnäytetyö. Ainestoa kerättiin teemahaastatteluilla, sekä vertaamalla käsitutkalla ja nopeusnäyttötaululla havainnoituja ajonopeuksia. Teemahaastattelu teetettiin Pohjanmaan poliisilaitoksen, Keski-Pohjanmaan liikennepoliisisektorin, liikennevalvontaryhmän ryhmänjohtajalle ja Sisä-Suomen poliisilaitoksen, Tampereen liikennepoliisisektorin, liikennevalvontaryhmän vararyhmänjohtajalle. Opinnäytetyötä varten aineistoa kerättiin myös mittaamalla siirrettävän nopeusnäyttötaulun ohiajaneiden ajoneuvojen nopeuksia käsitutkan avulla, sekä tulkitsemalla nopeusnäyttötaulun tallentamia ajoneuvojen nopeuksia.
Opinnäytetyössä selvisi, että autoilijat hidastavat ajonopeutta nopeusnäyttötaulun kohdalla, mutta nostavat ajonopeutta sen jälkeen. Opinnäytetyössä selvisi myös, että paikallisten ELY-keskusten ja poliisin välisessä yhteistyössä on eroja. Pirkanmaalla yhteistyötä tehdään enemmän, kuin Keski-Pohjanmaalla. Yhteistyötä parantamalla voisi tehostaa poliisin liikennevalvontaa ja kohdentaa toimenpiteitä alueille, joissa tutkitusti ajetaan enemmän ylinopeuksia.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivisia, eli laadullisia menetelmiä, sekä kvantitatiivisia, eli määrällisiä menetelmiä. Työ on monitutkimuksellinen opinnäytetyö. Ainestoa kerättiin teemahaastatteluilla, sekä vertaamalla käsitutkalla ja nopeusnäyttötaululla havainnoituja ajonopeuksia. Teemahaastattelu teetettiin Pohjanmaan poliisilaitoksen, Keski-Pohjanmaan liikennepoliisisektorin, liikennevalvontaryhmän ryhmänjohtajalle ja Sisä-Suomen poliisilaitoksen, Tampereen liikennepoliisisektorin, liikennevalvontaryhmän vararyhmänjohtajalle. Opinnäytetyötä varten aineistoa kerättiin myös mittaamalla siirrettävän nopeusnäyttötaulun ohiajaneiden ajoneuvojen nopeuksia käsitutkan avulla, sekä tulkitsemalla nopeusnäyttötaulun tallentamia ajoneuvojen nopeuksia.
Opinnäytetyössä selvisi, että autoilijat hidastavat ajonopeutta nopeusnäyttötaulun kohdalla, mutta nostavat ajonopeutta sen jälkeen. Opinnäytetyössä selvisi myös, että paikallisten ELY-keskusten ja poliisin välisessä yhteistyössä on eroja. Pirkanmaalla yhteistyötä tehdään enemmän, kuin Keski-Pohjanmaalla. Yhteistyötä parantamalla voisi tehostaa poliisin liikennevalvontaa ja kohdentaa toimenpiteitä alueille, joissa tutkitusti ajetaan enemmän ylinopeuksia.