Miksi tehdä interkulttuurista yleisötyötä? : Ryhmäteatterin RyhmisNuorten toiminnan kehittäminen
Suoninen, Anna (2019)
Suoninen, Anna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004084738
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004084738
Tiivistelmä
Miksi tehdä interkulttuurista yleisötyötä? on opinnäytetyö, jossa selvitettiin miten interkulttuurisella yleisötyöllä voidaan vastata suomalaisten taide- ja kulttuurilaitosten toimintaympäristön muutokseen. Opinnäytetyössä perusteltiin miksi interkulttuurisen yleisötyön pitäisi kiinnostaa kulttuurituottajia. Opinnäytetyössä arvioitiin miten interkulttuurisuuteen pohjautuvan yleisötyöporjektin RyhmisNuorten tavoitteet ovat toteutuneet. Opinnäytetyön tilaajana toimi Ryhmäteatteri.
Opinnäytetyö vastasi tarpeeseen huomioida Suomen taide- ja kulttuurilaitosten toimintaympäristön muutos. Toimintaympäristöä muokkaavat uudistuva taiteen valtionosuusjärjestelmä, yleisön demografian monipuolistuminen ja tuotantorakenteiden muuttuminen. Opinnäytetyössä havaittiin interkulttuurisen yleisötyön vastaavan näihin muutoksiin. Opinnäytetyössä ehdotettiin Ryhmäteatterille in- terkulttuurisen yleisötyön käyttämistä yleisötyön strategian pohjana.
Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin kyselylomakekella toteutettua yleisötutkimusta. Lisäksi toiminnan tavoitteiden toteutumista selvitettiin keräämällä palautetta toiminnallisilla menetelmillä toimintaan osallistuneilta nuorilta.
Opinnäytetyössä selvisi RyhmisNuorten onnistuneen sekä ryhmän sisäisissä tavoitteissan että ulos- päin suuntautuvissa tavoitteissaan. Toimintaan osallistuneet nuoret olivat kehittäneet itsetuntemustaan, ryhmätyötaitojaan, interkulttuurista kompetenssiaan sekä tuntemustaan teatterista. Lisäksi nuoret kertoivat oppineensa suomen kieltä ja pääseensä mukaan suomalaiseen yhteiskuntaan. Yleisötutkimuksesta selvisi, että RyhmisNuorten esitys oli lisännyt kulttuurien välistä myönteistä vuorovaikutusta. Esitys onnistui myös tavoittamaan nuoret ja he löysivät siitä samaistumispintaa. RyhmisNuorten koettiin tuovan Ryhmäteatterille lisäarvoa ja sitouttaneen yleisöä tulemaan uudestaan teatteriin. Why practice intercultural audience development? is a thesis, in which was examined how intercultural audience development could respond to the change of the Finnish art and culture operational environment. The thesis stated why intercultural audience development should be of interest to cul- tural producers. In the thesis was examined how the goals of audience development project founded in interculturality, RyhmisNuoret, were realised. The thesis was commissioned by Ryhmäteatteri.
The thesis answered a need to consider the change of operational environment of the art and culture institutions of Finland. The operational environment is shaped by the renewing government financ- ing system for performing arts and museums, the diversification of audience demographics and changes in production models. The thesis perceived intercultural audience development to respond to these changes. The thesis proposed using intercultural audience development as a strategic basis of audience development for Ryhmäteatteri.
The method used in this thesis was audience research by questionnaire. In addition the realization of goals was researched by collecting feedback from the youth by functional methods.
The thesis found that RyhmisNuoret succeeded in both their group’s internal goals and outward reaching aims. The youth participating had developed their self-knowledge, teamwork skills, intercultural competence and their knowledge of theatre. In addition the young reported having learnt Finnish language and engaged into the Finnish society. In the audience development was found that the RyhmisNuoret performance had increased positive intercultural interaction. The performance had succeeded in reaching young audiences and they had identified with the piece. RyhmisNuoret had brought added value for Ryhmäteatteri and it had helped in committing the audience to revisit theatre.
Opinnäytetyö vastasi tarpeeseen huomioida Suomen taide- ja kulttuurilaitosten toimintaympäristön muutos. Toimintaympäristöä muokkaavat uudistuva taiteen valtionosuusjärjestelmä, yleisön demografian monipuolistuminen ja tuotantorakenteiden muuttuminen. Opinnäytetyössä havaittiin interkulttuurisen yleisötyön vastaavan näihin muutoksiin. Opinnäytetyössä ehdotettiin Ryhmäteatterille in- terkulttuurisen yleisötyön käyttämistä yleisötyön strategian pohjana.
Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin kyselylomakekella toteutettua yleisötutkimusta. Lisäksi toiminnan tavoitteiden toteutumista selvitettiin keräämällä palautetta toiminnallisilla menetelmillä toimintaan osallistuneilta nuorilta.
Opinnäytetyössä selvisi RyhmisNuorten onnistuneen sekä ryhmän sisäisissä tavoitteissan että ulos- päin suuntautuvissa tavoitteissaan. Toimintaan osallistuneet nuoret olivat kehittäneet itsetuntemustaan, ryhmätyötaitojaan, interkulttuurista kompetenssiaan sekä tuntemustaan teatterista. Lisäksi nuoret kertoivat oppineensa suomen kieltä ja pääseensä mukaan suomalaiseen yhteiskuntaan. Yleisötutkimuksesta selvisi, että RyhmisNuorten esitys oli lisännyt kulttuurien välistä myönteistä vuorovaikutusta. Esitys onnistui myös tavoittamaan nuoret ja he löysivät siitä samaistumispintaa. RyhmisNuorten koettiin tuovan Ryhmäteatterille lisäarvoa ja sitouttaneen yleisöä tulemaan uudestaan teatteriin.
The thesis answered a need to consider the change of operational environment of the art and culture institutions of Finland. The operational environment is shaped by the renewing government financ- ing system for performing arts and museums, the diversification of audience demographics and changes in production models. The thesis perceived intercultural audience development to respond to these changes. The thesis proposed using intercultural audience development as a strategic basis of audience development for Ryhmäteatteri.
The method used in this thesis was audience research by questionnaire. In addition the realization of goals was researched by collecting feedback from the youth by functional methods.
The thesis found that RyhmisNuoret succeeded in both their group’s internal goals and outward reaching aims. The youth participating had developed their self-knowledge, teamwork skills, intercultural competence and their knowledge of theatre. In addition the young reported having learnt Finnish language and engaged into the Finnish society. In the audience development was found that the RyhmisNuoret performance had increased positive intercultural interaction. The performance had succeeded in reaching young audiences and they had identified with the piece. RyhmisNuoret had brought added value for Ryhmäteatteri and it had helped in committing the audience to revisit theatre.