Interaktiivinen striimaus tapahtumatuotannossa
Suominen, Hanna (2020)
Suominen, Hanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004215536
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004215536
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin erilaisia interaktiivisia striimaustapoja tapahtumatuotannoissa. Opinnäytetyön tilaaja, turkulainen audiovisuaalisuuteen keskittyvä yritys, RajuLive Oy haluaa kehittää nykyisiä striimauspalveluitansa ja tarjota asiakkaillensa sopivia lisäarvoa tuottavia interaktiivisia tapoja.
Erilaisia tapoja tutkittiin asiakaskyselyn, haastatteluiden, havainnoinnin ja käytännössä kokeilukulttuurin avulla. Kokeilukulttuurin tuloksista saatiin selville, minkälaiset interaktiiviset striimaustavat kiinnostavat katsojia ja tuottavat lisäarvoa. Lisäksi saatiin selville, mitkä tavat tuovat mukanaan eniten osallistavuutta ja elämyksellisyyttä. Opinnäytetyön lopputuloksena saatiin toimivia interaktiivisia tapoja ja palvelualusta, mitä RajuLive voi tarjota asiakkaillensa. Opinnäytetyö tarjoaa konkreettisia esimerkkejä ja ideoita interaktiivisista tavoista.
Kulttuurituottajan työympäristö muuttuu digitaalisuuden lisääntymisen johdosta, mikä mahdollistaa esimerkiksi elämyksellisten tapahtumien striimauksen verkossa. Lisäksi interaktiiviset striimaustapahtumat ovat nousussa digitaalisuuden kasvun myötä. Myös tällä hetkellä maailmaa muuttava COVID-19 pandemia on tuonut striimauksen yhä lähemmäksi arkea. Ihmisten ymmärrys ja kiinnostus striimausta kohtaan on kasvanut, minkä takia tämän opinnäytetyön aihe on ajankohtainen.
Erilaisia tapoja tutkittiin asiakaskyselyn, haastatteluiden, havainnoinnin ja käytännössä kokeilukulttuurin avulla. Kokeilukulttuurin tuloksista saatiin selville, minkälaiset interaktiiviset striimaustavat kiinnostavat katsojia ja tuottavat lisäarvoa. Lisäksi saatiin selville, mitkä tavat tuovat mukanaan eniten osallistavuutta ja elämyksellisyyttä. Opinnäytetyön lopputuloksena saatiin toimivia interaktiivisia tapoja ja palvelualusta, mitä RajuLive voi tarjota asiakkaillensa. Opinnäytetyö tarjoaa konkreettisia esimerkkejä ja ideoita interaktiivisista tavoista.
Kulttuurituottajan työympäristö muuttuu digitaalisuuden lisääntymisen johdosta, mikä mahdollistaa esimerkiksi elämyksellisten tapahtumien striimauksen verkossa. Lisäksi interaktiiviset striimaustapahtumat ovat nousussa digitaalisuuden kasvun myötä. Myös tällä hetkellä maailmaa muuttava COVID-19 pandemia on tuonut striimauksen yhä lähemmäksi arkea. Ihmisten ymmärrys ja kiinnostus striimausta kohtaan on kasvanut, minkä takia tämän opinnäytetyön aihe on ajankohtainen.