Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Nuorten silmin : Sijaishuollossa asuvan nuoren koulunkäyntiä haastavat ja tukevat tekijät

Vaittinen, Niina (2020)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö_Niina_Vaittinen_.pdf (705.4Kt)
Lataukset: 


Vaittinen, Niina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004235767
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli saada lisää tietoa sijaishuollossa asuvien nuorten koulunkäynnistä, siellä esiintyvistä haasteista ja sitä tukevista tekijöistä, sekä niiden pohjalta jatkotoimenpidesuositus. Tämä tarve tiedolle nousi tutkimuksen pohjalta, jossa tuli esille, että sijaishuollossa asuvien nuorten koulunkäynnissä esiintyy paljon haasteita, ja tähän tarvitaan lisää tietoa ja osaamista ammattilaisille (Pesäpuu 2019c). Tieto, jota hankin oli nuorten itsensä tuottamaa, eli kokemusasiantuntijatietoa.

Työn toteutin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytin teemahaastatteluja ja havainnointia, jonka toteutin Nuorten foorumissa. Teemahaastattelut pidin neljälle 18-28 vuotiaalle nuorelle, joista jokainen oli asunut sijaishuollossa.

Työni on toteutettu osana MindMe – koulu kuuluu kaikille koulutus- ja kehittämisprosessia. Haastattelujen pohjalta noussut aineisto on jaettu kolmeen teemaan, joita ovat kiusaaminen, mielenterveyteen ja turvallisuuteen liittyvät tekijät ja kaverit. Näiden teemojen pohjalta olen analysoinut nuorten koulukokemuksia. Nuoret kokivat kiusaamisen ja leimaantumisen sekä ulkopuolelle jäämisen olevan koulunkäynnin haasteina. Lisäksi turvallisuuden tunteen puuttuminen koulussa nousi keskeisesti koulunkäyntiä haastavaksi tekijäksi nuorten kokemuksista. Kaverisuhteet koulussa oli ja oli ollut syy mennä kouluun nuorilla, joten ne nousivat merkittävimmäksi tekijäksi koulunkäyntiä tukevana tekijänä.

Opinnäytetyöni tuo tilaajalleni lisää konkreettista tietoa sijaishuollossa asuvan nuoren koulunkäynnistä nuoren itsensä kokemana. Työ on hyödyllinen myös kouluhenkilöstölle, nuorisotyöntekijöille, sosiaalitoimen ja psykiatrian puolen henkilöille, jotka työskentelevät sijaishuollossa asuvan nuoren koulunkäyntiä tukien.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste