Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sosiaalisen median oppitunti Pirkkalan nuorisopalveluille

Söyrinki, Tuomas (2020)

 
Avaa tiedosto
Soyrinki_Tuomas.pdf (2.083Mt)
Lataukset: 


Söyrinki, Tuomas
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005036838
Tiivistelmä
Nuoret viettävät suuren osan ajastaan sosiaalisessa mediassa, joka luo mahdollisuudet erilaisiin toimintoihin. Sosiaalisessa mediassa he kohtaavat toisiaan, jakavat omaa sisältöään pelaavat. Sosiaalinen media on vielä verrattain uusi ilmiö ja se on nostanut huolen nuorten medialukutaidosta ja mediakasvatuksesta. Sosiaalinen media muuttuu jatkuvasti ja nuorisotyön on pysyttävä sen kanssa ajan tasalla, tarjoten nuorille mahdollisuuden kohtaamiseen erilaisissa palveluissa. Sosiaalisen median käytön lisääntyessä mediakasvatuksen on vastattava nuorten tarpeisiin. Kuntien nuorisotyö voi tukea peruskouluja ja koteja mediakasvatuksen kehittämisessä ja jalkauttamisessa nuorten pariin. Myös nuorisopalveluiden mediakasvatuksessa on hyvä kehittää uusia toimintamalleja, eikä vain luottaa siihen, että nuoret pärjäävät digitaalisissa palveluissa.

Tein toiminnallisena opinnäytetyönä sosiaalisen median oppitunnin Pirkkalan alakouluikäisille. Tilajaana työlleni on Pirkkalan kunnan nuorisopalvelut. Pirkkalan nuorisopalvelut toimivat osana kunnan hyvinvointi- ja vapaa-aikapalveluita. Kunnan nuorisotyö tekee jo yhteistyötä koulujen kanssa esimerkiksi kouunuorisotyön avulla. Ryhmäytykset, vitos- ja kutos tunnit sekä seksuaali- ja päihdekasvatustunnit ovat jo vakiintuneita toimintamuotoja yhteistyössä. Toiminnallisen opinnäytetyöni tavoite oli suunnitella alakoulussa toteutettavan sosiaalisen median oppitunnin sisältö ja laajentaa Pirkkalan nuorisopalveluiden tarjoamia koulunuorisotyön palveluita.

Opinnäytetyötäni varten keräsin lähdetietoa muun muassa mediakasvatuksesta, erilaisista sosiaalisen median palveluista ja rikoslaista. Osana opinnäytetyötäni kehitin pilottitunnin, jonka kautta kehitin lopullista tuntia. Pilottiini kuului kysely ja toteutus samalle alakouluryhmälle. Kyselyssä selvitin muun muassa nuorten käyttämiä palveluita, sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa kiusaamista ja vanhempien roolia osana nuorten sosiaalisen median käyttöä. Kyselyn pohjalta loin tuntipohjan, jonka kävin pitämässä nuorille. Tämän pilotoinnin pohjalta kehittyi sosiaalisen median tunti nykyiseen muotoonsa.

Pilotointi kokonaisuuteni kautta selvisi, että alakoululaiset ovat aktiivisesti sosiaalisessa mediassa. Tunti tarjoaa nuorille mahdollisuuden pohtia omaa käytöstään sosiaalisessa mediassa sekä apuja siihen, miten toimia jos törmää palveluissa johonkin häiritsevään sisältöön. Tunti tiivistää kunnan toimijoiden, eli koulujen ja nuorisopalveluiden yhteistyötä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste