Koulunkäynninohjaajan ja puhevammaisen oppilaan välinen vuorovaikutus
Kaipainen, Tero (2020)
Kaipainen, Tero
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005046985
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005046985
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni selvitän, kuinka koulunkäynninohjaaja edistää ja ylläpitää vuorovaikutusta puhevammaisen oppilaan kanssa sekä kuinka ohjaaja valmistautuu kohtaamaan puhevammaisen oppilaan ja hänen käyttämänsä kommunikaatiomenetelmän. Työn tilaajana toimi Humanistinen ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus ja tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelumenetelmää käyttäen. Haastatteluihin osallistui yhteensä kuusi informanttia kolmesta eri koulusta Itä-Suomen alueelta. Vastaajat osallistuivat haastatteluihin anonyymisti ja jokainen haastattelu äänitettiin puhelimen äänitystoiminnolla. Haastattelut toteutettiin jokaisessa toimipaikassa yksilöhaastatteluina. Aineisto litteroitiin karkeasti ja vastaukset jaoteltiin teemoittain sekä tutkimuskysymyksittäin.
Haastatteluista saatujen vastausten perusteella voidaan todeta, että työ on vaativaa ja henkilökohtainen asenne vaikuttaa työhön valmistautumiseen ja työskentelyyn haastavissa tilanteissa. Vastaukset osoittavat, että kommunikaatiolla ja oman ammattitaidon ylläpitämisellä on merkittävä osuus jokapäiväisessä koulutyössä. Moniammatillinen yhteistyö, ohjaajan läsnäolo, oppilaan tuntemus ja puhetta tukevien ja korvaavien kommunikaatiomenetelmien (esimerkiksi tukiviittomat, kuvakommunikaatiokansiot, tabletsovellukset) päivittäinen käyttö rakentavat kokonaisuuden, jonka avulla vuorovaikutus ja kommunikaatio puhevammaisen oppilaan kanssa sujuvoituu.
Yhteenvetona koulunkäynninohjaajien valmistautuminen ja vuorovaikutuksen ylläpitäminen toteutuvat kaiken kaikkiaan hyvin, mutta kouluttautumisen tai oman ammattitaidon ylläpitämisen suhteen saisi vielä tehdä enemmän töitä. Koulumaailmassa vastuun delegointi eniten osaavalle on tutkimuksen mukaan kovin yleistä.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus ja tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelumenetelmää käyttäen. Haastatteluihin osallistui yhteensä kuusi informanttia kolmesta eri koulusta Itä-Suomen alueelta. Vastaajat osallistuivat haastatteluihin anonyymisti ja jokainen haastattelu äänitettiin puhelimen äänitystoiminnolla. Haastattelut toteutettiin jokaisessa toimipaikassa yksilöhaastatteluina. Aineisto litteroitiin karkeasti ja vastaukset jaoteltiin teemoittain sekä tutkimuskysymyksittäin.
Haastatteluista saatujen vastausten perusteella voidaan todeta, että työ on vaativaa ja henkilökohtainen asenne vaikuttaa työhön valmistautumiseen ja työskentelyyn haastavissa tilanteissa. Vastaukset osoittavat, että kommunikaatiolla ja oman ammattitaidon ylläpitämisellä on merkittävä osuus jokapäiväisessä koulutyössä. Moniammatillinen yhteistyö, ohjaajan läsnäolo, oppilaan tuntemus ja puhetta tukevien ja korvaavien kommunikaatiomenetelmien (esimerkiksi tukiviittomat, kuvakommunikaatiokansiot, tabletsovellukset) päivittäinen käyttö rakentavat kokonaisuuden, jonka avulla vuorovaikutus ja kommunikaatio puhevammaisen oppilaan kanssa sujuvoituu.
Yhteenvetona koulunkäynninohjaajien valmistautuminen ja vuorovaikutuksen ylläpitäminen toteutuvat kaiken kaikkiaan hyvin, mutta kouluttautumisen tai oman ammattitaidon ylläpitämisen suhteen saisi vielä tehdä enemmän töitä. Koulumaailmassa vastuun delegointi eniten osaavalle on tutkimuksen mukaan kovin yleistä.