Haasteena lipunmyynnin jälkimarkkinat - Näkökulmia trokaamisesta ja sen tuomista ongelmista
Pulsa, Johanna; Oikarinen, Laura (2020)
Pulsa, Johanna
Oikarinen, Laura
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005057338
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005057338
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on lisätä tietoisuutta pääsylippujen epärehellistä jälleenmyyntiä eli trokaamista kohtaan.
Epäviralliset jälleenmyyntisivustot myyvät lippuja usein kovalla katteella ja liput voivat olla esimerkiksi väärennettyjä tai mitätöityjä niin, että asiakas estyy pääsemästä tapahtumaan. Asiakkaalle aiheutuvien ongelmien lisäksi epävirallisten kanavien kautta ostetut liput aiheuttavat päänvaivaa myös tapahtumajärjestäjille sekä lippukaupoille reklamaatioiden ja ylimääräisen työn muodossa. Tällöin myös pääsylippujen myyntituotot valuvat epävirallisia jälleenmyyntisivustoja pyörittävien, tapahtuman järjestämiseen millään tavalla osallistumattomien henkilöiden taskuihin.
Trokaaminen on koko ajan enemmän esillä oleva ongelma myös Suomessa. Joissain Euroopan maissa, sekä esimerkiksi Yhdysvalloissa, trokaamisesta on tullut jo huomattavasti suurempi ongelma. Niinpä monet maat ovatkin tehneet erilaisia lakimuutoksia pyrkimyksenä vähentää lippujen epärehellistä jälleenmyyntiä sekä sen mukana tuomia ongelmia. Lakimuutokset eivät valitettavasti kuitenkaan ole aina toimineet toivotulla tavalla ja lippujen epärehellinen jälleenmyynti onkin osoittautunut
vaikeaksi ongelmaksi, johon puuttuminen on haastavaa. Käymme tässä opinnäytetyössä läpi erilaisia trokaamisen hillitsemiseksi asetettuja rajoituksia ja pohdimme niiden toimivuutta käytännössä.
Opinnäytetyötä varten olemme myös haastatelleet eri alojen ammattilaisia ja kysyneet heidän näkökulmaansa siihen, millaisia ongelmia lippujen epärehellinen jälleenmyynti tuo ja millä keinoilla trokaamista voitaisiin Suomessa tehokkaasti vähentää.
Opinnäytetyössä tutustumme myös Suomen lainsäädäntöön ja siihen, miten lain puitteissa lippujen trokaamiseen voitaisiin puuttua. Pohdimme myös sitä millaiset lakimuutokset voisivat auttaa asiakkaita ja tapahtumajärjestäjiä ilman, että ne toisivat mukanaan kohtuuttomasti lisätyötä. Kartoitamme lisäksi voimassaolevaa lainsäädäntöä ja pohdimme, mitä sen turvin voi tehdä jos asiakas joutuu huijatuksi lippukaupoilla.
Opinnäytetyöllämme haluamme lisätä tietoisuutta, sekä herättää ajatuksia ja
keskustelua niin kuluttajien kuin päättäjienkin suunnassa siitä, miten suuri ongelma pääsylippujen epärehellinen jälleenmyynti on ja millaisin keinoin siihen voitaisiin puuttua.
Epäviralliset jälleenmyyntisivustot myyvät lippuja usein kovalla katteella ja liput voivat olla esimerkiksi väärennettyjä tai mitätöityjä niin, että asiakas estyy pääsemästä tapahtumaan. Asiakkaalle aiheutuvien ongelmien lisäksi epävirallisten kanavien kautta ostetut liput aiheuttavat päänvaivaa myös tapahtumajärjestäjille sekä lippukaupoille reklamaatioiden ja ylimääräisen työn muodossa. Tällöin myös pääsylippujen myyntituotot valuvat epävirallisia jälleenmyyntisivustoja pyörittävien, tapahtuman järjestämiseen millään tavalla osallistumattomien henkilöiden taskuihin.
Trokaaminen on koko ajan enemmän esillä oleva ongelma myös Suomessa. Joissain Euroopan maissa, sekä esimerkiksi Yhdysvalloissa, trokaamisesta on tullut jo huomattavasti suurempi ongelma. Niinpä monet maat ovatkin tehneet erilaisia lakimuutoksia pyrkimyksenä vähentää lippujen epärehellistä jälleenmyyntiä sekä sen mukana tuomia ongelmia. Lakimuutokset eivät valitettavasti kuitenkaan ole aina toimineet toivotulla tavalla ja lippujen epärehellinen jälleenmyynti onkin osoittautunut
vaikeaksi ongelmaksi, johon puuttuminen on haastavaa. Käymme tässä opinnäytetyössä läpi erilaisia trokaamisen hillitsemiseksi asetettuja rajoituksia ja pohdimme niiden toimivuutta käytännössä.
Opinnäytetyötä varten olemme myös haastatelleet eri alojen ammattilaisia ja kysyneet heidän näkökulmaansa siihen, millaisia ongelmia lippujen epärehellinen jälleenmyynti tuo ja millä keinoilla trokaamista voitaisiin Suomessa tehokkaasti vähentää.
Opinnäytetyössä tutustumme myös Suomen lainsäädäntöön ja siihen, miten lain puitteissa lippujen trokaamiseen voitaisiin puuttua. Pohdimme myös sitä millaiset lakimuutokset voisivat auttaa asiakkaita ja tapahtumajärjestäjiä ilman, että ne toisivat mukanaan kohtuuttomasti lisätyötä. Kartoitamme lisäksi voimassaolevaa lainsäädäntöä ja pohdimme, mitä sen turvin voi tehdä jos asiakas joutuu huijatuksi lippukaupoilla.
Opinnäytetyöllämme haluamme lisätä tietoisuutta, sekä herättää ajatuksia ja
keskustelua niin kuluttajien kuin päättäjienkin suunnassa siitä, miten suuri ongelma pääsylippujen epärehellinen jälleenmyynti on ja millaisin keinoin siihen voitaisiin puuttua.