Palveluihin puhtia muotoiluajattelulla : Kansalaisfoorumin jäsenpalveluita kehittämässä
Lepistö, Minna (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118237
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118237
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kehitettiin Sivistysliitto Kansalaisfoorumi SKAF ry:n ja sen ylläpitämän opintokeskus Kansalaisfoorumin jäsenpalveluita. Tutkimuksellisessa kehittämistyössä haettiin vastauksia siihen, mitä palveluita jäsenliitot käyttivät ja minkälaisia palveluita he jatkossa toivoivat. Samalla luotiin pohjaa tulevaisuudelle, jossa jäsenpalveluiden kehittäminen voisi tapahtua entistä vahvemmin jäsenliittojen toimijoiden tarpeista käsin. Tavoitteena oli, että Kansalaisfoorumi tuottaisi sellaisia sivistys-, koulutus- ja kehittämispalveluita, joita jäsenet kokevat tarvitsevansa.
Aineisto koostui jäsenliittojen hallitusten jäsenille sekä työntekijöille suunnatusta verkkokyselystä, joka antoi perustiedot siitä, miten hyvin palvelut tunnetaan ja miten ne vastaavat toimijoiden tarpeeseen. Yksityiskohtaisempaa tietoa jäsenpalveluiden tilasta saatiin jäsenjärjestöjen liittotason palkatulle- ja luottamusjohdolle toteutetuin teemahaastatteluin.
Tulosten perusteella jäsenpalveluiden käyttöasteessa ja tunnettuudessa oli paljon liittokohtaisia eroja ja jatkossa tuleekin kiinnittää entistä ponnekkaammin huomiota jäsenpalveluista viestimisen tapoihin ja väyliin. Myös jäsentoimijoiden perehdyttäminen Kansalaisfoorumin palveluihin tulee systematisoida yhdessä heidän kanssaan sovituin tavoin. Palveluiden käyttäjinä jäsenjärjestöt ovat hyvin erilaisia, joten palveluiden liittokohtaista räätälöintiä tulee jatkaa, vaikka peruspalvelut ovatkin kaikille samat.
Ratkaisuksi toimijoiden vahvempaan osallistuuteen jäsenpalveluiden kehittämisessä opinnäytetyössä esitettiin palvelumuotoilun työtapoja, joiden keskiössä ovat palveluiden käyttäjät tarpeineen. Työn tulosten perusteella Kansalaisfoorumin palvelutarjooman moninaiset mahdollisuudet eivät laajuudessaan auenneet kaikille jäsentoimijoille. Palvelumuotoilu voi auttaa palveluiden konkretisoinnissa, sillä siinä tyypillisesti visualisoidaan asioita esimerkiksi piirroksin. Myös tässä työssä käytettiin soveltuvin osin kuvituksia selkiyttämään sanomaa ja avaamaan palvelumuotoilun tekniikoita. Työn lopputuloksena syntyivät jäsenpalveluiden parantamiseen tähtäävät kehittämissuositukset, joista osa toteutettiin opinnäytetyöprosessin aikana ja loput tullaan toteuttamaan tulevaisuudessa.
Aineisto koostui jäsenliittojen hallitusten jäsenille sekä työntekijöille suunnatusta verkkokyselystä, joka antoi perustiedot siitä, miten hyvin palvelut tunnetaan ja miten ne vastaavat toimijoiden tarpeeseen. Yksityiskohtaisempaa tietoa jäsenpalveluiden tilasta saatiin jäsenjärjestöjen liittotason palkatulle- ja luottamusjohdolle toteutetuin teemahaastatteluin.
Tulosten perusteella jäsenpalveluiden käyttöasteessa ja tunnettuudessa oli paljon liittokohtaisia eroja ja jatkossa tuleekin kiinnittää entistä ponnekkaammin huomiota jäsenpalveluista viestimisen tapoihin ja väyliin. Myös jäsentoimijoiden perehdyttäminen Kansalaisfoorumin palveluihin tulee systematisoida yhdessä heidän kanssaan sovituin tavoin. Palveluiden käyttäjinä jäsenjärjestöt ovat hyvin erilaisia, joten palveluiden liittokohtaista räätälöintiä tulee jatkaa, vaikka peruspalvelut ovatkin kaikille samat.
Ratkaisuksi toimijoiden vahvempaan osallistuuteen jäsenpalveluiden kehittämisessä opinnäytetyössä esitettiin palvelumuotoilun työtapoja, joiden keskiössä ovat palveluiden käyttäjät tarpeineen. Työn tulosten perusteella Kansalaisfoorumin palvelutarjooman moninaiset mahdollisuudet eivät laajuudessaan auenneet kaikille jäsentoimijoille. Palvelumuotoilu voi auttaa palveluiden konkretisoinnissa, sillä siinä tyypillisesti visualisoidaan asioita esimerkiksi piirroksin. Myös tässä työssä käytettiin soveltuvin osin kuvituksia selkiyttämään sanomaa ja avaamaan palvelumuotoilun tekniikoita. Työn lopputuloksena syntyivät jäsenpalveluiden parantamiseen tähtäävät kehittämissuositukset, joista osa toteutettiin opinnäytetyöprosessin aikana ja loput tullaan toteuttamaan tulevaisuudessa.