Ryhmächatin tilastointijärjestelmä
Wolff, Elizabeth (2020)
Wolff, Elizabeth
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138810
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138810
Tiivistelmä
Sekasin-chat on STEA:n rahoittama Mieli Ry:n ja Suomen Punasen Ristin yhdessä koordinoima valtakunnallinen keskustelualusta 12-29-vuotiaille nuorille, jossa heillä on mahdollisuus päästä keskustelemaan nimettömänä turvallisen aikuisen kanssa joka on joko järjestön työntekijä tai koulutettu vapaaehtoinen. Sekasin-chat käynnisti syksyllä 2019 kahdenkeskisten keskustelujen lisäksi sivuillaan jonottajille suunnattua ryhmächat-toimintaa. Esiin nuosi tarve ryhmächatin toiminnan seurannalle ja tilastoimiselle. Jatkuvalla seurannalla saisi tilastoitua tavoitettujen asiakkaiden määrä, yleiset keskustelun aiheet, moderoinnin tarve sekä ryhmächatin ohjaajien kokema kuormitus. Tätä tietoa on mahdollista hyödyntää ryhmächatin kehittämiseen ja rahoittajille perustelemiseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen tilastointijärjestelmä palvelisi parhaiten ryhmächatin seurantaa. Haastattelin ryhmächatin kehittämisestä vastaavaa työntekijää sekä yhtä iltatyöntekijää, joka aiemmin työskenteli Yeesi Ry:ssä ryhmächatista vastaavana Sekasin-koordinaattorina. Kartoitin tietoperustaa järjestöjen toiminnan seurannasta sekä verkkopohjaisten yhteisöjen toiminnasta, sekä avasin ryhmächatin linjauksia. Opinnäytetyöni pääkysymyksenä on, millainen tilastointi palvelisi parhaiten ryhmächattia, sen arviointia ja kehittämistyötä? Miten luon toimivan ja ryhmächatin toimintaa kehittävän tilastointimenetelmän?
Toteutin ensin tilastoinnista pilottiversion haastattelujen ja tietoperustan pohjalta. Pilottiversio tuli käyttöön ryhmächatin ohjaajien noin kuukaudeksi, jonka jälkeen keräsin tilastointia käyttäneiltä työntekijöiltä palautetta kyselyn muodossa. Avasin kyselyssä kertynyttä palautetta ja kehittämisehdotuksia, jonka perusteella tein muutoksia tilastointijärjestelmään. Tämän jälkeen tilaajan käyttöön tuli toiveita vastaava tilastointijärjestelmä ryhmächatin toiminnan seurantaa varten. Tilaaja kertoi olevansa tyytyväinen tuotokseen loppuhaastattelussa ja koen itse kehittämistyön tavoitteiden täyttyneen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen tilastointijärjestelmä palvelisi parhaiten ryhmächatin seurantaa. Haastattelin ryhmächatin kehittämisestä vastaavaa työntekijää sekä yhtä iltatyöntekijää, joka aiemmin työskenteli Yeesi Ry:ssä ryhmächatista vastaavana Sekasin-koordinaattorina. Kartoitin tietoperustaa järjestöjen toiminnan seurannasta sekä verkkopohjaisten yhteisöjen toiminnasta, sekä avasin ryhmächatin linjauksia. Opinnäytetyöni pääkysymyksenä on, millainen tilastointi palvelisi parhaiten ryhmächattia, sen arviointia ja kehittämistyötä? Miten luon toimivan ja ryhmächatin toimintaa kehittävän tilastointimenetelmän?
Toteutin ensin tilastoinnista pilottiversion haastattelujen ja tietoperustan pohjalta. Pilottiversio tuli käyttöön ryhmächatin ohjaajien noin kuukaudeksi, jonka jälkeen keräsin tilastointia käyttäneiltä työntekijöiltä palautetta kyselyn muodossa. Avasin kyselyssä kertynyttä palautetta ja kehittämisehdotuksia, jonka perusteella tein muutoksia tilastointijärjestelmään. Tämän jälkeen tilaajan käyttöön tuli toiveita vastaava tilastointijärjestelmä ryhmächatin toiminnan seurantaa varten. Tilaaja kertoi olevansa tyytyväinen tuotokseen loppuhaastattelussa ja koen itse kehittämistyön tavoitteiden täyttyneen.