Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Selkoryhmä terveyskasvatuksen oppimisympäristönä nuorille ja aikuisille kehitysvammaisille

Laukkanen, Tuomas (2011)

 
Avaa tiedosto
Laukkanen-Tuomas.pdf (2.310Mt)
Lataukset: 


Laukkanen, Tuomas
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons License
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100513500
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli luoda toimintamenetelmä terveyskasvatuksen oppimisympäristöksi aikuisille ja nuorille kehitysvammaisille. Työni tarkoituksena oli myös tuottaa kohderyhmälle suunnattua selkokielistä terveyskasvatusmateriaalia. Materiaali tukee ryhmäläisiä terveystiedon hahmottamisessa ja sitä käytetään myös ryhmässä oppimisen tukena.

Terveyskasvatuksen oppimisympäristöksi valikoitui selkoryhmä, missä puhutaan ja luetaan selkokielellä. Selkokieli on sisällöltään, sanastoltaan ja rakenteeltaan yleiskieltä luettavammaksi ja ymmärrettävämmäksi mukautettua kieltä. Vuonna 1991 ilmestynyt Eeva-Kaisa Mäkisen teos ”Ikiliikkuja” on selkokielinen tietokirja liikunta- ja terveyskasvatuksesta. Teoksen rakenteellinen malli on hyvä pohja selkokielisen terveyskasvatusryhmän pitämiselle. Kuitenkin kahdessakymmenessä vuodessa on tehty paljon tutkimuksia ja on saatu uutta teoriatietoa selkokielestä, kehitysvammaisuudesta, ryhmätoiminnasta ja terveyskasvatuksesta. Tavoitteenani oli saada paras mahdollinen teoriatieto liittyen ryhmän ohjaukseen, toteutukseen, ryhmäläisiin, vuorovaikutus ja kommunikaatiokeinoihin sekä sisältöön liittyviin asioihin. Koin työn tekemisen tärkeäksi, koska saatujen tuloksien avulla pyrittiin mahdollistamaan ja vahvistamaan kohderyhmän osallisuutta omaan elämään ja omiin valintoihin ajatellen omaa terveyttä.

Opinnäytetyöni on toiminnallinen työ, jonka tuloksena saatiin ryhmätoiminnan malli toiminnan toteuttamiseen sekä terveyskasvatusmateriaalia. Toiminnallisen opinnäytetyön toteuttamiseen on teoriatiedon ohella sovellettu toimintatutkimuksellisia menetelmiä. Saatujen tuloksien on tarkoitus tukea toinen toisiaan, materiaali oppimisen tukena ryhmässä, ja ryhmä materiaalin opettelemisen oppimisympäristönä.

Opinnäytetyön johdosta syntyneet tulokset, menetelmä sekä materiaali jäävät työn tilaajan, Honkalampikeskuksen päivätoiminnan käyttöön. Honkalampi-keskuksen päivätoiminta palvelee lähialueen kehitysvammaisia asukkaita. Palveluita käyttävät myös lähikunnista tulevat asiakkaat. Honkalampikeskuksen päivätoiminnan tavoitteena on lisätä asiakkaiden elämänlaatua ja -hallintaa, kehittää ja ylläpitää vuorovaikutustaitoja ja sosiaalisia suhteita sekä lisätä valmiuksia mahdollisimman omatoimiseen elämään. Työ on suunniteltu vastaamaan noita tavoitteita. Tarkoitus on myös jatkaa selkokielisen terveyskasvatusryhmän toimintaa Honkalampi-keskuksen päivätoiminnassa. Työn johdosta syntyviä tuloksia voidaan soveltaa myös muihin selkokielen käyttäjäryhmiin kuten vanhuksiin, henkilöihin joilla on
lukemisen tai kirjoittamisenvaikeuksia tai henkilöihin joiden äidinkieli ei ole suomi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste