Nuorten seksitautien ennaltaehkäisy : Verkko-opetusmateriaalin testaaminen korkeakouluopiskelijoilla
Waldén, Pihla (2020)
Waldén, Pihla
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005149070
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005149070
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana toimi Hivpoint. Hivpoint edistää hiv-tartunnan saaneiden ihmis- ja perusoikeuksia sekä kehittää tartunnan ennaltaehkäisyyn ja seksuaaliterveyden edistämiseen erilaisia palveluja ja tekee yhteiskunnallista vaikuttamistyötä. Hivpointin seksuaalikasvatustyössä olennaisinta on yhdenvertainen, kaikki nuoret huomioiva seksuaalikasvatus. Tilaaja, eli Hivpoint halusi seksuaalikasvatusmateriaalinsa tueksi verkkopohjaisen koulutusratkaisun. Tällä opinnäytetyöllä pyritään edistämään nuorten seksuaalikasvatuksen toteuttamista tehokkaammin verkkoympäristöissä.
Työn tavoitteena oli luoda verkkokoulutuspilotti Humanistisen ammattikorkeakoulun BB Open LMS -alustalla ja pilotoida tätä yhteisöpedagogiopiskelijoilla keväällä 2020. Pilotista annetiin palautetta opinnäytetyön toteuttajalle, joka analysoi aineiston tuloksia ja arvioi verkkokoulutuspohjan toimivuutta. Verkkokoulutuspilotin tavoitteena oli lisätä tietoutta seksitautien ehkäisystä nuorten parissa tehdyssä työssä, herättää opiskelijoiden kiinnostus aihetta kohtaan ja lisätä tietoa opiskelijoille ammatillisesta näkökulmalta. Tavoitteena oli myös edistää opiskelijoiden valmiuksia puhua nuorten kanssa ehkäisystä, antaa valmiuksia kondomin käytöstä puhumiseen nuorten kanssa ja rohkaista toteuttamaan seksuaalikasvatusta.
Kehittämistyötä tehtiin yhdessä tilaajan, Humanistisen ammattikorkeakoulun ja yhteisöpedagogiopiskelijoiden kanssa. Jokaisella taholla oli oma roolinsa kehittämistyössä. Kehittämistyönä tehtiin yhteisöpedagogiopiskelijoille verkkokoulutuspilotti, jonka aiheena oli nuorten seksitautien ennaltaehkäisy. Verkko-opetusalustana toimi BB Open LMS, joka on Humanistisen ammattikorkeakoulun omistuksessa. Verkkokurssin tekeminen oli suunnitelmallista, mutta myös valmennusta tarvittavaa työtä, koska en ollut aikaisemmin toteuttanut kurssia.
Verkkokoulutuspilotista Hivpoint sai palautteiden muodossa olevia kehitysehdotuksia materiaaleihinsa sekä tuloksia materiaaliensa toimivuudesta. Tarkoituksena on, että tilaaja saa verkkokoulutusalustan omaan käyttöönsä ja hyödyntää sitä seksuaalikasvatusta toteuttaessaan.
Verkkokoulutuspilotista saatujen tulosten, eli palautteiden perusteella tavoitteet toteutuivat hyvin. Kurssilla olleet pitivät kurssia mielenkiintoisena, motivoivana, selkeänä ja opintoja edistävänä. Opiskelijat antoivat hyvää palautetta Hivpointin materiaaleista ja menetelmistä, joista kurssi koostui. Verkkokoulutuspilotin toteutustapa oli miellyttävä ja sai hyvää palautetta.
Opinnäytetyö on innovatiivinen siinä mielessä, että Humanistisisen ammattikorkeakoulun opiskelija ei ole koskaan aikaisemmin toteuttanut kurssia yksin ilman lehtoria tai muuta avustusta. Kurssin aiheena seksuaalikasvatus on myös uusi, koska sitä ei ole osana yhteisöpedagogiopintoja. Saadun palautteen perusteella seksuaalikasvatukseen liittyviä opintoja olisi hyvä lisätä yhteisöpedagogiopiskelijoiden opintosuunnitelmaan.
Työn tavoitteena oli luoda verkkokoulutuspilotti Humanistisen ammattikorkeakoulun BB Open LMS -alustalla ja pilotoida tätä yhteisöpedagogiopiskelijoilla keväällä 2020. Pilotista annetiin palautetta opinnäytetyön toteuttajalle, joka analysoi aineiston tuloksia ja arvioi verkkokoulutuspohjan toimivuutta. Verkkokoulutuspilotin tavoitteena oli lisätä tietoutta seksitautien ehkäisystä nuorten parissa tehdyssä työssä, herättää opiskelijoiden kiinnostus aihetta kohtaan ja lisätä tietoa opiskelijoille ammatillisesta näkökulmalta. Tavoitteena oli myös edistää opiskelijoiden valmiuksia puhua nuorten kanssa ehkäisystä, antaa valmiuksia kondomin käytöstä puhumiseen nuorten kanssa ja rohkaista toteuttamaan seksuaalikasvatusta.
Kehittämistyötä tehtiin yhdessä tilaajan, Humanistisen ammattikorkeakoulun ja yhteisöpedagogiopiskelijoiden kanssa. Jokaisella taholla oli oma roolinsa kehittämistyössä. Kehittämistyönä tehtiin yhteisöpedagogiopiskelijoille verkkokoulutuspilotti, jonka aiheena oli nuorten seksitautien ennaltaehkäisy. Verkko-opetusalustana toimi BB Open LMS, joka on Humanistisen ammattikorkeakoulun omistuksessa. Verkkokurssin tekeminen oli suunnitelmallista, mutta myös valmennusta tarvittavaa työtä, koska en ollut aikaisemmin toteuttanut kurssia.
Verkkokoulutuspilotista Hivpoint sai palautteiden muodossa olevia kehitysehdotuksia materiaaleihinsa sekä tuloksia materiaaliensa toimivuudesta. Tarkoituksena on, että tilaaja saa verkkokoulutusalustan omaan käyttöönsä ja hyödyntää sitä seksuaalikasvatusta toteuttaessaan.
Verkkokoulutuspilotista saatujen tulosten, eli palautteiden perusteella tavoitteet toteutuivat hyvin. Kurssilla olleet pitivät kurssia mielenkiintoisena, motivoivana, selkeänä ja opintoja edistävänä. Opiskelijat antoivat hyvää palautetta Hivpointin materiaaleista ja menetelmistä, joista kurssi koostui. Verkkokoulutuspilotin toteutustapa oli miellyttävä ja sai hyvää palautetta.
Opinnäytetyö on innovatiivinen siinä mielessä, että Humanistisisen ammattikorkeakoulun opiskelija ei ole koskaan aikaisemmin toteuttanut kurssia yksin ilman lehtoria tai muuta avustusta. Kurssin aiheena seksuaalikasvatus on myös uusi, koska sitä ei ole osana yhteisöpedagogiopintoja. Saadun palautteen perusteella seksuaalikasvatukseen liittyviä opintoja olisi hyvä lisätä yhteisöpedagogiopiskelijoiden opintosuunnitelmaan.