Vertaisohjaajuus nuorten silmin: Vertaisohjaajaksi hakeutumisen taustat sekä vertaisohjaajien osallisuus ja vaikutusmahdollisuudet Kotkatoiminnassa
Suomi, Terhi (2011)
Suomi, Terhi
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100713594
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100713594
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on valottaa vertaisohjaajaksi hakeutumisen taustoja sekä miten nuoret kokevat osallisuuden ja vaikutusmahdollisuudet Kotkatoiminnassa. Tutkimus on toteutettu haastattelututkimuksena. Haastateltavina oli vertaisohjaajakoulutuksessa olevia nuoria. Haastattelut toteutettiin kesäkuussa 2011 teemahaastatteluina.
Haastatteluista saatu aineisto analysoitiin teemoittelun avulla ja teemoittelun pohjalta tehtiin johtopäätökset. Tutkimustuloksista nousi esiin, että vertaisohjaajaksi hakeutumisen taustalla vaikuttivat muun muassa halu auttaa sekä olla esimerkkinä pienemmille. Haastateltavat nuoret kokivat voivansa osallistua toimintaan riittävästi, muun muassa suunnittelun ja leikkien vetämisen kautta. Nuoret kokivat voivansa vaikuttaa toimintaan muun muassa osallistumalla suunnittelukokouksiin ja tuomalla omia ideoitaan esiin.
Tutkimustuloksista pyrittiin teemoittelun avulla nostaa esiin laajempia kokonaisuuksia, joihin nuorten vastaukset liittyivät. Esimerkiksi syyt, miksi nuoret olivat hakeutuneet vertaisohjaajiksi, voitiin jaotella sisäisiin ja ulkoisiin motiiveihin. Tällaisen teemoittelun kautta tutkimustuloksista saatiin esiin yleisempiä tasoja ja ne helpottivat johtopäätösten muodostamista.
Haastatteluista saatu aineisto analysoitiin teemoittelun avulla ja teemoittelun pohjalta tehtiin johtopäätökset. Tutkimustuloksista nousi esiin, että vertaisohjaajaksi hakeutumisen taustalla vaikuttivat muun muassa halu auttaa sekä olla esimerkkinä pienemmille. Haastateltavat nuoret kokivat voivansa osallistua toimintaan riittävästi, muun muassa suunnittelun ja leikkien vetämisen kautta. Nuoret kokivat voivansa vaikuttaa toimintaan muun muassa osallistumalla suunnittelukokouksiin ja tuomalla omia ideoitaan esiin.
Tutkimustuloksista pyrittiin teemoittelun avulla nostaa esiin laajempia kokonaisuuksia, joihin nuorten vastaukset liittyivät. Esimerkiksi syyt, miksi nuoret olivat hakeutuneet vertaisohjaajiksi, voitiin jaotella sisäisiin ja ulkoisiin motiiveihin. Tällaisen teemoittelun kautta tutkimustuloksista saatiin esiin yleisempiä tasoja ja ne helpottivat johtopäätösten muodostamista.