Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kuullaanko nuoria? : Nuorten kuulemismenetelmän kehittäminen Hattulassa

Huotari, Jonna-Maija (2020)

 
Avaa tiedosto
Huotari_Jonna-Maija.pdf (1.160Mt)
Lataukset: 


Huotari, Jonna-Maija
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051812130
Tiivistelmä
Kuullanko nuoria? -opinnäytetyössä keskitytään Hattulan nuorisotyössä havaittuun ongelmaan, jossa Hattulassa hyvin pieni joukko nuoria pystyy vaikuttamaan. Opinnäytetyö on kehittämistyö Hattulan nuorisotyölle laadullisia menetelmiä käyttäen.

Hattulan on noin 9500 asukkaan kunta Kanta-Hämeessä. Hattulassa tehdään koulunuorisotyötä ja osa nuorisotyöntekijöistä työskentelee Hattulan yläkoulun tiloissa päivittäin. Hattulan 8.- ja 9.-luokkaisista nuorista vain 6,5% kokivat pystyvänsä vaikuttamaan hyvin koulussa, ja nuorisovaltuuston kautta nuoret pääsevät vaikuttamaan pienellä, ja kahden vuoden välein vaihtuvalla joukolla asioihin. Nuorten kuuleminen saattaa muotoutua koskemaan tätä pientä ryhmää, jotka ovat aktiivisia ja usein nämä aktiiviset nuoret ovat monessa mukana. Hattulassa nuorisotyö halusikin lisätä nuorten kuulemista ja osallisuutta kunnassa.

Opinnäytetyössä tutustutaan Hämeenlinnan V-päiväprosessiin benchmarking- menetelmän avulla, josta kokeillaan myös prosessin osia Hattulassa Parolan yhteiskoulun osalla 8.- ja 9.- luokkalaisilla nuorilla. Tarkoituksena olikin selvittää soveltuisiko Hämeenlinnassa pitkään toiminnassa ollut malli myös Hattulaan. V-päiväprosessissa kaikki Hämeenlinnan 8-luokkalaiset tekevät aloitteita, joista monen vaiheen kautta nuoret esittävät toimialajohtajalle huippukokouksen pohjalta, sovitulla määrärahalla, toteutettavat aloitteet.

Kokeilussa on ollut mukana neljä 8.- luokkaa ja kaksi 9.-luokkaa. Kokeiluissa toteutettiin aloiteoppitunteja yhteensä kuudelle luokalle. Opinnäytetyössä nuorisovaltuuston nuoret ovat olleet mukana suunnittelemassa aloiteoppituntisisältöä, jota on ohjattu puolelle osallistuneista luokista. Toiselle puolelle luokista ohjattiin benchmarking- kohteen mukainen oppituntisisältö. Kokeilujen yhteydessä osallistuneilla nuorilla oli myös mahdollisuus vastata sähköiseen kyselykaavakkeeseen, jossa selvitettiin nuorten kokemusta aloiteoppitunnista ja oppitunnilla esitellystä vaikuttamisen prosessista. Tulosten pohjalta luotiin yhdessä Hattulan nuorisotyön kanssa nuorten kuulemismalli, jota he kehittävät käytännössä tarpeen mukaan.

Tuloksista voi hyötyä kaikki tahot, jotka ovat kiinnostuneita hyödyntämään koulun kanssa tehtävää yhteistyötä nuorten osallisuuden ja kuulemisen lisäämiseksi.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste