Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kulttuuri kuuluu kasvatukseen : Kulttuuria yhdeksäsluokkalaisille

Roivainen, Veera (2020)

 
Avaa tiedosto
Veera_Roivainen_2020.pdf (697.0Kt)
Lataukset: 


Roivainen, Veera
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051812156
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni käsittelin kulttuurikasvatusta ja K9-kortti nimellä kulkevan kulttuurikortin viemistä kohderyhmän tietoisuuteen. Kehittämistyöni ideana oli tarkkailla onnistumistani asiakkaan toiveiden täyttämisessä ja kulttuuritietoisuuden menetelmien lisäämisessä Kuopiossa.

Työni tilaajan mukaan Kuopiolaisilla ja pohjoissavolaisilla 9.luokkalaisilla on ollut käytössä K9-kortti. Korttia on kuitenkin käytetty nuorten määrään nähden vähän ja se on ollut sääli, koska edut ovat kulttuurilaitosten ja koulujen mielestä hyvät. Oletuksena on, että nuoret eivät ihan tiedä mitä kulttuuri on ja mistä sitä voisi löytää.

Vein kulttuurikasvatusta eteenpäin kehittämällä kesken jäänyttä K9 työpajapohjaa prezi-ohjelmassa ja tiivistämällä työpaja ohjeistuksen peda.nettiin julkaistavaksi opetusmateriaaliksi kulttuurikuriireille, äidinkielen opettajille ja muille ohjaustyötä tekeville.

Vedin työpajaohjeistuksen materiaalia hyödyntäen koekilumuotoisen työpajan kutsumillemme opettajille Hatsalan koululla Kuopiossa. Kävimme kehitysideoita läpi suullisesti tilaajan kanssa. Lopussa lisäsimme työpaja ohjeistukseen viimeiset lisäykset ennen sen julkaisua yleiseksi materiaaliksi ohjaustyötä tekeville peda.nettiin. Tämän jälkeen tarkastelen opinnäytetyössäni mitä sain työlläni aikaiseksi verrattuna aloitusvaiheeseen.

Tuotin työlläni konkreettisia välineitä K9 työpajan ja K9-kortin kanssa työskenteleville ja suoraan nuorille hyödynnettäväksi. Tällä työllä edesautan kulttuurikasvatusta ja tuen yhteisöpedagogin työkenttää laajentavasti ja kulttuuriin linkittävästi. Yhteisöpedagogi voi olla osa kaupungin kulttuuriin aktivointitiimiä ja kulttuurikasvatusta. Työssä pääsee olemaan osana moniammatillista työyhteisöä ja vahvana linkkinä eri taiteenalojen edustajien ja kaupungissa tehtävän työn välillä.
 
In my thesis I research on how to get more information about cultural education and K9-card called cultural card to the target group inside the city of Kuopio.

The idea of my development work was that I was watching my own managing way to fill my cli-ents wishes and adding cultural knowledge in Kuopio.

Ninth class students had K9-card but there has not been as many users as there is young’s in Kuo-pio said my works subscribe. She also told that it is a pity because schools and cultural institutes think that the benefits are great. Assumption is that young’s does not know what culture is or where they can find it.

I toked cultural education forward in the shape of K9 workshop. I developed unfinished work-shop idea in Prezi-program. I compress workshop guide and it is published in peda.net as an edu-cational material for cultural courier, Finnish language teachers and others who does guidance work with ninth class students.

I made a pilot workshop for teachers who we invited in school called Hatsala at Kuopio. I use workshop guide for building the lesson. In the end we talked about progress ideas together with my subscriber and put our latest inventions on paper before publishing the workshop guide.

By my work i managed concretial tools for those who works with K9 workshop and K9-card. It works also straight to the youngs.

With this work I further cultural education. I also support community educators working field by expanding it and connecting it more to cultural work. Community educators can easily be part of the cultural working team and work for the city of Kuopio.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste