Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Osallisuudesta intoa strategiaprosessiin! Uuden järjestön strategia yhteisöllisin menetelmin

Mäntymaa, Iiris (2020)

 
Avaa tiedosto
Mäntymaa_Iiris.pdf (9.067Mt)
Lataukset: 


Mäntymaa, Iiris
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052213007
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään strategista ajattelua ei-aatteelisen yhdistyksen vahvuutena sekä yhteisöllisiä menetelmiä osana strategiaprosessia. Opinnäytteen tarkoituksena oli muotoilla Turun yliopiston mediatutkimksen, musiikkitieteen ja taidehistorian opiskelijayhdistys Affekti ry:lle arvot, missio, visio sekä strategia kehitysaskeleineen. Aiheen mielekkyys erityisesti kulttuurituottajalle perustuu menetelmien ja tuotetun tiedon soveltuvuuteen niin järjestösektorille kuin liike- elämäänkin: strateginen ajattelu sekä tulevaisuusorientoituneiden toimintatapojen hallitseminen ovat elinehtoja muuttuvassa maailmassa pärjäämiseen.

Opinnäytetyön tarve perustuu sen ajankohtaisuuteen tilaajaa ajatellen. Affekti ry perustettiin alkuvuodesta 2019, eikä sillä ollut dokumentoitua perustaa jolle toiminnan voisi rakentaa. Monet ratkaisut perustuivat niin kutsuttuun mututuntumaan sekä ”näin asiat on aina tehty”– mentaliteettiin, mikä taas kuvaa monen opiskelijajärjestön toimintaa yleisesti. Kun ottaa huomioon näiden järjestöjen potentiaalin sitouttaa jäsenensä tietyn oppiaineen muodostamaan yhteisöön, on tärkeää pysähtyä pohtimaan toiminnan perimmäisiä tarkoituksia ja motiiveja. Strategisen ajattelun omaksuminen olisi opiskelijajärjestöille tärkeää aikana, jona korkeakoulutettavien hyvinvointi on laskusuhdanteessa ja digiaika tuottaa jatkuvasti muutoksia myös sosiaalisiin käyttäytymismailleihin.

Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin delfoi-menetelmää mukaillen kyselytutkimuksena. Kyselykierroksia tehtiin Affekti ry:n koko jäsenistölle kaksi, joiden lisäksi syntyneisiin tuotoksiin oli mahdollista vaikuttaa erillisellä kommenttikierroksella. Ensimmäisellä kierroksella kartoitettiin järjestön pohjaa, eli yhteisiä arvoja, toiminta-ajatusta ja tulevaisuuden visiota. Tulosten pohjalta koostin kyselytutkimuksen toisen kierroksen sekä itse strategian ja strategisista kehitysaskelista koostuvan portfolion. Tutkimuksessa tärkeänä tekijänä oli osallistavuus ja yhteisöllisyys, mikä heijastuu myös kyselyiden rakenteeseen.

Kehittämismenetelmien avulla kerätyn aineiston ja teorian myötä syntyneessä tuotoksessa käy ilmi, että Affekti ry:n jäsenet kaipaavat järjestöltään yhteisöllisyyttä, kulttuuria, edunvalvontaa ja yhdenvertaisuutta. Teemat toistuvat niin yhdistyksen arvoissa, missiossa kuin visiossakin, ja niiden pohjalta muodostetut strategiset toimenpiteet tukevat tutkimuksen tuloksia. Tuotoksen pyrkimyksenä on varmistaa Affekti ry:n yhdessä päätettyn päämäärään saavuttaminen vuoteen 2025 mennessä. Strategian jalkauttamiseksi tehtiin myös oma suunnitelmansa, mikä ohjaa järjestön tarkastelemaan toimenpiteiden toteutumista toimikausien vaihtuessa. Affekti ry:n hallitus hyväksyi Strategian 2025 kokouksessaan 20.5.2020, ja se päätettiin panna käytäntöön jalkauttamissuunnitelman mukaisesti.
 
This thesis discusses strategic way of thinking as a benefit of a non-profit organization as well as communal methods as a part of strategy process. The purpose of this thesis was to develop a strategy eqquipped with strategic actions on top of the values, mission and vision of the student organization of media studies, musicology and art history, Affekti ry, which is based in the University of Turku. The topic is especially valuable in the field of Cultural Management, since the methods and information produced are adaptable for both the non-profit field and business: strategic way of thinking as well as handling future oriented policies are vital conditions in managing the ever changing world.

The need for the thesis is based on its topicality for the subscriber. Affekti ry was founded in the beginning of 2019, and it did not have any documented foundation on which to build its activity. Many of the solutions were built on nonfact based perceptions and the “this is how things have always been done” –kind of mentality, which incedently describes student organizations quite well. Given the potential of these organizations to engage their members in communities build on specific university subjects, it is important to reflect the ultimate goals and motives driving the organization. The adoption of strategic thinking would be important for student organizations at a time when the well- being of university students is in a downturn and the digital age is also producing constant changes in social behavior in general.

The research of the thesis was carried out according to the Delfoi method as a questionnaire survey. Two rounds of questionnaires were conducted for the entire membership of Affekti ry, and in addition it was possible to comment the outputs on a separate round. The first round mapped the foundation of the organization, ie common values, mission and vision for the future. Based on these, I compiled the second round of the survey, on the basis of which I built the strategy itself and a portfolio of strategic development steps. An important factor in the study was inclusion and community, which also reflected in the structure of the surveys.

The outputs generated by the data and theory collected through the development methods show that the members of Affekti ry long for community, culture, trustneeship and equality in their organization. These motifs are also repeated in the values, mission and vision of the organization. The strategic measures formed on the basis of the themes support the results of the research, aiming to ensure Affekti ry’s achievement of its jointly decided goal in 2025. A separate plan was also made to implement the strategy. The Board of Affekti ry approved the Strategy 2025 at its meeting on 20 May 2020, and it was decided to implement it in accordance with the implementation plan.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste