Koppikset kotoutumisen tukena : Tunnetaitoja ja luontotehtäviä selkosuomeksi
Leivo, Eeva-Kaisa; Stén, Mira (2020)
Leivo, Eeva-Kaisa
Stén, Mira
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052413271
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052413271
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli suunnitella, tuottaa ja arvioida maahanmuuttajille suunnattuja selkokielisiä luontopolkuja. Luontopolkujen avulla voidaan tutustuttaa maahanmuuttajat Suomen luontoon ja tukea Green Care elementtien mukaisesti heidän kotoutumistaan. Työmme tilaajana oli Metsähallitus. Metsähallitus vastaa Suomen kansallispuistojen ylläpidosta. Heillä ei kuitenkaan ollut vielä selkosuomeksi luontopolkumateriaalia. Maahanmuuttajat ovat kasvava väestöryhmä ja työmme lisää tämän asiakasryhmän yhdenvertaisuutta luontopalveluiden käyttäjinä. Työ toteutettiin osana Beetles LIFE –hanketta. Beetles LIFE -hankeen tavoitteena on parantaa kahdeksan uhanalaisen kovakuoriaisen elinoloja.
Opinnäytetyön metodeina olivat vertaiskehittäminen, pilotointi, osallistuva havainnointi ja kysely. Opinnäytetyön teoreettinen tietopohja perustuu Green Caresta, kotoutumisesta ja luontokotoutumisesta, selkosuomesta sekä tunnetaidoista.
Tämän opinnäytetyön lopputuotoksena syntyi kaksi erilaista luontopolkukokonaisuuden materiaalipakettia. Luontopolut on suunniteltu palvelemaan sekä lapsia että aikuisia. Koppisten tunnetehtävät ovat hyvinvointipolku, jossa keskitytään itsetuntemuksen ja tietoisen läsnäolon vahvistamiseen. Koppisten luontopolun lähtökohtana on positiivinen pedagogiikka. Rastitehtävät hyödyntävät luonnossa oleskelun hyvinvointivaikutuksia laaja-alaisesti, ja ne sisältävät tietoa suomalaisesta luonnosta ja kulttuurista. Pilotin perusteella selkokieliset taulut toimivat käytännössä jo hieman suomen kieltä osaavien maahanmuuttajien kanssa hyvin ja tehtävät itsessään olivat toimivia. Luontopolkumateriaalit on suunniteltu kaikille vapaasti ladattaviksi Metsähallituksen verkkosivuilta.
Työmme lisää ymmärrystä luonnon ja selkokielen merkityksestä kotoutumisen välineenä ja kohteena. Toiminnallisen osuuden kokemusten myötä työ osoittaa luontokotoutumisen olevan varteenotettava menetelmä yhteisöpedagogin toimintakentällä yhteisöjen rakentajana, osallisuuden lisääjänä ja eriarvoisuuden vähentäjänä. The purpose of this thesis was to implement nature trails written in easy language for immigrants. The nature trails' task tables can be used to introduce immigrants to Finnish nature and support their integration in accordance with the elements of Green Care. The Comissioner of this thesis was Metsähallitus ("The Finnish Forest Administration" is a state-owned enterprise in Finland). Metsähallitus is responsible for the maintenance of Finnish national parks. However, they did not have nature trail material in easy language. Immigrants are a growing population group and our work increases the equality of this customer group as users of nature services. The work will be carried out as part of the Beetles LIFE- project. The Beetles LIFE- project aims to improve the living conditions of eight endangered beetles.
The methods of the thesis were benchmarking, piloting, participatory observation and questionnaire. The theoretical knowledge base of the thesis is based on Green Care, integration and nature integration, easy Finnish language and emotional skills.
The final output of this thesis was two different material packages for the nature trail. Nature trails are designed to serve both children and adults. Emotional tasks are a well-being path that focuses on strengthening self-knowledge and a conscious presence. Nature assignments are based on positive pedagogy and the cross-examinations utilize the well-being effects being in nature for long periods of time and they contain information about Finnish nature and culture. Based on the pilot, the easy language boards worked in practice with immigrants who had already some knowledge of Finnish language. The tasks themselves were functional. Nature trail materials are designed to be freely downloaded for everyone from Metsähallitus' website.
Our work increases our understanding of the importance of nature and easy language as a tool and object of integration. With the experience of the functional part, the work shows that nature integration is a worthwhile method in the field of community pedagogues as a builder of communities, increasing inclusion and reducing inequality.
Opinnäytetyön metodeina olivat vertaiskehittäminen, pilotointi, osallistuva havainnointi ja kysely. Opinnäytetyön teoreettinen tietopohja perustuu Green Caresta, kotoutumisesta ja luontokotoutumisesta, selkosuomesta sekä tunnetaidoista.
Tämän opinnäytetyön lopputuotoksena syntyi kaksi erilaista luontopolkukokonaisuuden materiaalipakettia. Luontopolut on suunniteltu palvelemaan sekä lapsia että aikuisia. Koppisten tunnetehtävät ovat hyvinvointipolku, jossa keskitytään itsetuntemuksen ja tietoisen läsnäolon vahvistamiseen. Koppisten luontopolun lähtökohtana on positiivinen pedagogiikka. Rastitehtävät hyödyntävät luonnossa oleskelun hyvinvointivaikutuksia laaja-alaisesti, ja ne sisältävät tietoa suomalaisesta luonnosta ja kulttuurista. Pilotin perusteella selkokieliset taulut toimivat käytännössä jo hieman suomen kieltä osaavien maahanmuuttajien kanssa hyvin ja tehtävät itsessään olivat toimivia. Luontopolkumateriaalit on suunniteltu kaikille vapaasti ladattaviksi Metsähallituksen verkkosivuilta.
Työmme lisää ymmärrystä luonnon ja selkokielen merkityksestä kotoutumisen välineenä ja kohteena. Toiminnallisen osuuden kokemusten myötä työ osoittaa luontokotoutumisen olevan varteenotettava menetelmä yhteisöpedagogin toimintakentällä yhteisöjen rakentajana, osallisuuden lisääjänä ja eriarvoisuuden vähentäjänä.
The methods of the thesis were benchmarking, piloting, participatory observation and questionnaire. The theoretical knowledge base of the thesis is based on Green Care, integration and nature integration, easy Finnish language and emotional skills.
The final output of this thesis was two different material packages for the nature trail. Nature trails are designed to serve both children and adults. Emotional tasks are a well-being path that focuses on strengthening self-knowledge and a conscious presence. Nature assignments are based on positive pedagogy and the cross-examinations utilize the well-being effects being in nature for long periods of time and they contain information about Finnish nature and culture. Based on the pilot, the easy language boards worked in practice with immigrants who had already some knowledge of Finnish language. The tasks themselves were functional. Nature trail materials are designed to be freely downloaded for everyone from Metsähallitus' website.
Our work increases our understanding of the importance of nature and easy language as a tool and object of integration. With the experience of the functional part, the work shows that nature integration is a worthwhile method in the field of community pedagogues as a builder of communities, increasing inclusion and reducing inequality.