#Torstaiklubi-toiminta : Varhaisnuorten kirjastopalvelujen kehittäminen
Kauppinen, Merja (2020)
Kauppinen, Merja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714218
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714218
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli kehittää Tapulikaupungin kirjaston varhaisnuorille suunnattuja kirjastopalveluita käynnistämällä uusi #Torstaiklubi-toimintamuoto. Kehittämistarve pohjautui työkokemuksen kautta saatuihin havaintoihin ja hiljaiseen tietoon. Kehittämistutkimus oli osa kokeilevaa prosessia, jota edelsi saman kohderyhmän parissa toteutettu taidetyöpajojen sarja syksyllä 2019. Kokeilu vahvisti tarpeen palvelulle ja johti #Torstaiklubi -toiminnan syntyyn. Varhaisnuorten kirjastopalveluiden kehittäminen on tärkeää, sillä ikäryhmään kuuluvien nuorten määrä on kasvussa Helsingissä. Varhaisnuoret viettävät runsaasti aikaa julkisissa kirjastotiloissa, eikä heille ole niissä riittävästi kohdennettua toimintaa. Tämä on näkynyt myös Tapulikaupungin alueella. #Torstaiklubi-toiminnan avulla oli mahdollista lisätä nuorten vapaa-ajanvieton ja harrastamisen mahdollisuuksia alueella, ehkäistä syrjäytymistä sekä lisätä nuorten osallisuutta. Näitä teemoja käsiteltiin työn tietoperustassa. #Torstaiklubi-toiminta toteutui 16.1.-27.2.2020. Toimintakertoja oli yhteensä viisi ja niiden sisältöjä olivat kierrätysaskartelu, lukumaalaustuokio, toiminnallinen peli Seppo.io -oppimisympäristössä, kynsilakkapaja sekä lautapelihetki. Tutkimuksen keskeisiä menetelmiä olivat palvelumuotoilu ja osallistuva havainnointi. Havainnointia tehtiin jokaisella #Torstaiklubi-kerralla, ja sen avulla kerättiin osallistujien ideoita toiminnan kehittämiseksi. Lisäksi kartoitettiin kirjaston ilmapiiriä toiminnan aikana, palvelutarpeeseen vastaamista sekä osallistujien asenteita. Tulokset jakautuivatkin luontevasti vaikutuksiin, asenteisiin sekä palvelutarpeeseen. Kirjastotilan ilmapiiri oli toiminnan aikana useimmiten levoton, johtuen suurista yhtäaikaisista kävijämääristä sekä isoista ryhmistä. Toiminnalla ei ollut merkittävää vaikutusta tähän ilmapiiriin. Nuorten keskinäisen yksimielisyyden vaikutus osallistumishalukkuuteen oli merkittävä. Päätös toimintaan mukaan lähtemisestä riippui aina kavereista. Osallistuminen ei myöskään tapahtunut omaehtoisesti, vaan vaati aina ohjaajan suostuttelua. Sisällöissä osallistujia kiinnostivat eniten tutut ja helpot toiminnot, jotka eivät vaatineet pitkää keskittymistä tai uuden opettelua. Palvelutarpeen osalta todettiin, että #Torstaiklubi-toiminta saavutti tavoitteensa osittain. Toiminnan osallistujista valtaosa oli nuorempia alakoululaisia, jotka eivät olleet tutkimuksen varsinaista kohderyhmää. Varhaisnuoria kohdattiin ryhmätoiminnan sijaan erityisesti keskustelujen kautta. Tulosten pohjalta nousi esiin selkeitä teemoja, joihin tulisi panostaa jatkossa. Näitä ovat kulttuuri- ja sukupuolisensitiivinen työ, osallistaminen sekä ilmapiiriin ja turvallisuuteen liittyvät tekijät. Tutkimuksen lopputuotteeksi muotoutuivat näiden teemojen pohjalta kehittämisehdotukset, joiden avulla toimintaa voi jatkojalostaa tulevaisuudessa. Varhaisnuorten palveluiden kehittämistä tulisikin jatkaa syksyllä 2020, yhdessä nuorten ja yhteistyökumppanien kanssa.