Poliisitoiminta Päijät-Hämeen Ankkuritiimissä peruskoulujen oppilaiden välisissä kiusaamistapauksissa
Pohjansalo, Taneli (2020)
Pohjansalo, Taneli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714511
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714511
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan, miten Päijät-Hämeen Ankkuritiimin poliisi selvittää poliisin tietoon tulevia peruskoulujen oppilaiden välisiä kiusaamistapauksia, millaisia kiusaamistapaukset ovat, miten poliisi hyödyntää kiusaamistapauksien selvittämisessä muita viranomaisia ja millaisia haasteita kiusaamistapauksien selvittämisessä on.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä on käsitelty poliisin ennalta estävää työtä, Päijät-Hämeen Ankkuritiimiä, kiusaamista sekä peruskoulujen ja poliisin toimintaa kiusaamistapauksissa.
Opinnäytetyö on tutkimusasetelmaltaan laadullinen. Asetettuihin tutkimuskysymyksiin on kerätty tietoa haastattelemalla kahta Päijät-Hämeen Ankkuritiimissä työskentelevää vanhempaa rikoskonstaapelia sekä Ankkuritiimin tutkinnanjohtajaa. Rikoskonstaapeleiden haastattelut on toteutettu teemahaastatteluina ja tutkinnanjohtajan haastattelu on toteutettu sähköpostihaastatteluna.
Tutkimuksen tuloksien mukaan kiusaamisen selvittäminen poliisissa on tapauskohtaista ja riippuu siitä, millaista kiusaaminen on ollut ja minkä ikäisiä kiusaamistapauksen osalliset ovat olleet. Poliisin tietoon tuleva kiusaaminen on vaihtelevaa ja siitä kirjattujen rikosnimikkeiden skaala on laaja. Kiusaamistapausten selvittämisessä poliisi hyödyntää tapauskohtaisesti muita Ankkuritiimiin kuuluvia ja tiimin ulkopuolisia viranomaisia. Kiusaamistapausten selvittämisessä Päijät-Hämeen Ankkuritiimissä poliisi kokee haasteina kiusaamisen monimuotoisuuden, poliisin vähäiset toimivaltuudet alle 15-vuotiaiden osalta,
nuorisotyön sovittamisen Ankkuritiimin toimintaan sekä psykiatrisen sairaanhoitajan puuttumisen Ankkuritiimin kokoonpanosta.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä on käsitelty poliisin ennalta estävää työtä, Päijät-Hämeen Ankkuritiimiä, kiusaamista sekä peruskoulujen ja poliisin toimintaa kiusaamistapauksissa.
Opinnäytetyö on tutkimusasetelmaltaan laadullinen. Asetettuihin tutkimuskysymyksiin on kerätty tietoa haastattelemalla kahta Päijät-Hämeen Ankkuritiimissä työskentelevää vanhempaa rikoskonstaapelia sekä Ankkuritiimin tutkinnanjohtajaa. Rikoskonstaapeleiden haastattelut on toteutettu teemahaastatteluina ja tutkinnanjohtajan haastattelu on toteutettu sähköpostihaastatteluna.
Tutkimuksen tuloksien mukaan kiusaamisen selvittäminen poliisissa on tapauskohtaista ja riippuu siitä, millaista kiusaaminen on ollut ja minkä ikäisiä kiusaamistapauksen osalliset ovat olleet. Poliisin tietoon tuleva kiusaaminen on vaihtelevaa ja siitä kirjattujen rikosnimikkeiden skaala on laaja. Kiusaamistapausten selvittämisessä poliisi hyödyntää tapauskohtaisesti muita Ankkuritiimiin kuuluvia ja tiimin ulkopuolisia viranomaisia. Kiusaamistapausten selvittämisessä Päijät-Hämeen Ankkuritiimissä poliisi kokee haasteina kiusaamisen monimuotoisuuden, poliisin vähäiset toimivaltuudet alle 15-vuotiaiden osalta,
nuorisotyön sovittamisen Ankkuritiimin toimintaan sekä psykiatrisen sairaanhoitajan puuttumisen Ankkuritiimin kokoonpanosta.