Varian opiskelijoiden taukotoiminnan kehittäminen
Koskinen, Lea (2020)
Koskinen, Lea
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216326
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216326
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää opiskelijoiden tauoille toimintaa. Vuonna 2018 ammatillisen koulutuksen reformin eli uudistusten myötä ammatillinen koulutus on muuttunut paljon. Ennen kaikkea opettamistyö on muuttunut, joka näkyy selvästi opiskelijoiden lukujärjestyssuunnittelussa. Opetusryhmille ei välttämättä ole kaikille samanlaista lukujärjestystä vaan siinä huomioidaan opiskelijoiden yksilölliset tarpeet. Tauot ja taukojen määrät saattavat vaihdella opetusalojen mukaan.
Tavoite olisi saada opiskelijoiden tauoille mielekästä tekemistä, jotta mahdolliset turhat poissaolot vähentyisivät ja vastavuoroisesti opiskelijoiden vireys taso ja jaksaminen kasvaisivat. Lisäksi tavoitteena olisi lisätä koulun viihtyvyyttä ja yhteisöllisyyttä. Opiskelijoiden hyppytunnit ovat lisääntyneet, jonka vuoksi moni opiskelija ei jaksa jäädä odottamaan seuraavien tuntien aloittamista vaan mieluummin lähtevät pois koulusta. Mielekäs tekeminen ja viihtyisämpi ympäristö saattaisi vähentää opiskelijoiden poissaoloja.
Opinnäytetyön tilaajana on Vantaan ammattiopisto Varia, joka on Vantaan kaupungin omistama. Varia järjestää ammatillista peruskoulutusta nuorille ja aikuisille. Variassa on lähes 4000 opiskelijaa. Variassa on yli 20 perustutkintoa ja 13 ammatti- ja erikoisammattitutkintoja. Variassa toimii samaan aikaan Liikkuva opiskelu- ja Keskeyttämisestä kohtaamiseen hankkeet. Näillä hankkeilla on samansuuntaisia tavoitteita kuin opinnäytetyössäni. Toimin Variassa opiskelijatoiminnan koordinaattorina, joten yhteistyö hankkeiden kanssa on minulle luontevaa.
Tutkimuksen toimenpiteinä käytettiin laadullisia menetelmiä. Havainnointi suoritettiin selvittämällä opiskelijoiden toimintaa tauoilla, sekä niiden määriä ja kestoja. Opiskelijoille teetetyn kyselyn avulla selvitettiin, minkälaista toimintaa tauolle tarvittaisiin. Benchmarkkaus toteutettiin haastattelemalla Ammattiopisto Tavastian nuorisotyöntekijää ja liikunnan- ja terveysalan opettajaa. Benchmarkkauksen avulla saatiin selville toimivia ja hyviä käytäntöjä sekä vinkkejä taukotoiminnan kehittämiselle.
Tulosten perusteella taukotoiminnalle Variassa on selkeästi tarvetta. Opiskelijat toivoivat aktiviteeteiksi pelejä ja liikuntasalin vapaakäytön. Rauhoittumiselle ja rentoutumiselle toivottiin myös omaa tilaa. Olisi kuitenkin tärkeää huomioida opetusalojen erilaisuudet ja tarpeet. Kehittämissuunnitelmana on perustaa hyvin koordinoidut alakohtaiset työryhmät taukotoiminnan kehittämiselle, joissa on mukana opiskelijat, esimies, ammatilliset opettajat ja hanketyöntekijät. Työryhmän tehtävänä on tehdä päätökset tilojen muokkaamisesta taukotoiminnalle sopivaksi ja toimivaksi.
Tavoite olisi saada opiskelijoiden tauoille mielekästä tekemistä, jotta mahdolliset turhat poissaolot vähentyisivät ja vastavuoroisesti opiskelijoiden vireys taso ja jaksaminen kasvaisivat. Lisäksi tavoitteena olisi lisätä koulun viihtyvyyttä ja yhteisöllisyyttä. Opiskelijoiden hyppytunnit ovat lisääntyneet, jonka vuoksi moni opiskelija ei jaksa jäädä odottamaan seuraavien tuntien aloittamista vaan mieluummin lähtevät pois koulusta. Mielekäs tekeminen ja viihtyisämpi ympäristö saattaisi vähentää opiskelijoiden poissaoloja.
Opinnäytetyön tilaajana on Vantaan ammattiopisto Varia, joka on Vantaan kaupungin omistama. Varia järjestää ammatillista peruskoulutusta nuorille ja aikuisille. Variassa on lähes 4000 opiskelijaa. Variassa on yli 20 perustutkintoa ja 13 ammatti- ja erikoisammattitutkintoja. Variassa toimii samaan aikaan Liikkuva opiskelu- ja Keskeyttämisestä kohtaamiseen hankkeet. Näillä hankkeilla on samansuuntaisia tavoitteita kuin opinnäytetyössäni. Toimin Variassa opiskelijatoiminnan koordinaattorina, joten yhteistyö hankkeiden kanssa on minulle luontevaa.
Tutkimuksen toimenpiteinä käytettiin laadullisia menetelmiä. Havainnointi suoritettiin selvittämällä opiskelijoiden toimintaa tauoilla, sekä niiden määriä ja kestoja. Opiskelijoille teetetyn kyselyn avulla selvitettiin, minkälaista toimintaa tauolle tarvittaisiin. Benchmarkkaus toteutettiin haastattelemalla Ammattiopisto Tavastian nuorisotyöntekijää ja liikunnan- ja terveysalan opettajaa. Benchmarkkauksen avulla saatiin selville toimivia ja hyviä käytäntöjä sekä vinkkejä taukotoiminnan kehittämiselle.
Tulosten perusteella taukotoiminnalle Variassa on selkeästi tarvetta. Opiskelijat toivoivat aktiviteeteiksi pelejä ja liikuntasalin vapaakäytön. Rauhoittumiselle ja rentoutumiselle toivottiin myös omaa tilaa. Olisi kuitenkin tärkeää huomioida opetusalojen erilaisuudet ja tarpeet. Kehittämissuunnitelmana on perustaa hyvin koordinoidut alakohtaiset työryhmät taukotoiminnan kehittämiselle, joissa on mukana opiskelijat, esimies, ammatilliset opettajat ja hanketyöntekijät. Työryhmän tehtävänä on tehdä päätökset tilojen muokkaamisesta taukotoiminnalle sopivaksi ja toimivaksi.