Ympäristökasvatus taidekasvatuksen keinoin Metsähallituksen Beetles LIFE -hankkeessa: Case Koviskuoriaiset
Kuusterä, Simo (2020)
Kuusterä, Simo
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316471
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316471
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli arvioida, miten ympäristökasvatus onnistui nuorten teatteriesitys Koviskuoriaiset kautta. Tämän lisäksi opinnäytetyössä pohditaan, miten esitys onnistui itsenäisenä taiteellisena teoksena, minkälaisia seikkoja teatterintekijöiden kannattaa huomioida ympäristöteemaisia teatteriesityksiä tehdessään ja millä tavoin Koviskuoriaiset -esityskokonaisuutta voisi kehittää eteenpäin.
Teoreettinen viitekehys rakentui ympäristökasvatuksesta ja taidekasvatuksesta. Lisäksi Koviskuoriaiset -esityksen sisällön tuottamiseen käytettiin osallistavaa devising-menetelmää. Laadullisena aineistonkeruumenetelmänä käytin puolistrukturoituja haastatteluja ja määrällisenä menetelmänä monivalintakyselyä. Kysely teetettiin Keravan Sompion Koulun seitsemännelle luokalle ja haastattelut Sompion koulun opettajalle, Koviskuoriaiset -esityksen näyttelijälle, Kivisen taivaan alla-esityksen näyttelijälle ja Projektin vetäjälle, Oletko valmis ilmaston muutokseen -esityksen ohjaajalle ja Vaara-kollektiivin kuuluvalle teatterintekijälle ja ympäristökasvattajalle. Sompion koulun oppilailta ja opettajalta tiedusteltiin tuntemuksia ja mielipiteitä Koviskuoriaiset -esityksen sisällöstä ja katsomiskokemuksesta. Muissa haastatteluissa tiedusteltiin esimerkiksi henkilöiden kokemuksista ja taustoista, esitysten harjoitusprosesseista ja sisällöistä ja tavoitteista ja kerättyä aineistoa vertailtiin Koviskuoriaiset -projektin vastaaviin osioihin benchmarking-menetelmän tapaan.
Koviskuoriaiset -esitys koettiin hieman liian pitkäksi ja puhepainoitteiseksi. Myös ympäristötietoa oli hieman liian laajalti. Selkeät hahmot ja huumori koettiin hyväksi vastapainoksi informaatiolle. Ympäristökasvatuksellista esitystä tehdessä on tärkeää huomioida kohderyhmän ikä tarkasti toiminnassa, ympäristötiedon sopiva tiiviys, ympäristöaiheiden tuominen katsojia lähelle, yleisön osallistaminen, sekä huumori, viihde ja esityksellisyys vastapainona informaatiolle. Työryhmän kannalta tulee huomioida ympäristökasvatuksellisen tietopohjan kerääminen projektin pohjaksi, aiheiden ja tiedon avaaminen työryhmälle, yhteisöllisyys ja työryhmän oma esimerkillinen toiminta ympäristöasioissa.
Teoreettinen viitekehys rakentui ympäristökasvatuksesta ja taidekasvatuksesta. Lisäksi Koviskuoriaiset -esityksen sisällön tuottamiseen käytettiin osallistavaa devising-menetelmää. Laadullisena aineistonkeruumenetelmänä käytin puolistrukturoituja haastatteluja ja määrällisenä menetelmänä monivalintakyselyä. Kysely teetettiin Keravan Sompion Koulun seitsemännelle luokalle ja haastattelut Sompion koulun opettajalle, Koviskuoriaiset -esityksen näyttelijälle, Kivisen taivaan alla-esityksen näyttelijälle ja Projektin vetäjälle, Oletko valmis ilmaston muutokseen -esityksen ohjaajalle ja Vaara-kollektiivin kuuluvalle teatterintekijälle ja ympäristökasvattajalle. Sompion koulun oppilailta ja opettajalta tiedusteltiin tuntemuksia ja mielipiteitä Koviskuoriaiset -esityksen sisällöstä ja katsomiskokemuksesta. Muissa haastatteluissa tiedusteltiin esimerkiksi henkilöiden kokemuksista ja taustoista, esitysten harjoitusprosesseista ja sisällöistä ja tavoitteista ja kerättyä aineistoa vertailtiin Koviskuoriaiset -projektin vastaaviin osioihin benchmarking-menetelmän tapaan.
Koviskuoriaiset -esitys koettiin hieman liian pitkäksi ja puhepainoitteiseksi. Myös ympäristötietoa oli hieman liian laajalti. Selkeät hahmot ja huumori koettiin hyväksi vastapainoksi informaatiolle. Ympäristökasvatuksellista esitystä tehdessä on tärkeää huomioida kohderyhmän ikä tarkasti toiminnassa, ympäristötiedon sopiva tiiviys, ympäristöaiheiden tuominen katsojia lähelle, yleisön osallistaminen, sekä huumori, viihde ja esityksellisyys vastapainona informaatiolle. Työryhmän kannalta tulee huomioida ympäristökasvatuksellisen tietopohjan kerääminen projektin pohjaksi, aiheiden ja tiedon avaaminen työryhmälle, yhteisöllisyys ja työryhmän oma esimerkillinen toiminta ympäristöasioissa.