Palvelumuotoilu sisustustoimiston markkinoinnin kehittämisen välineenä
Gardemeister, Cecilia (2020)
Gardemeister, Cecilia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316569
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316569
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena on käyttää palvelumuotoilua sisustustoimiston markkinoinnin kehittämisen välineenä. Opinnäytetyö tehtiin sisustustoimistolle, jolla oli tarvetta markkinoinnin kehittämiselle. Palvelumuotoilu on hyvin laaja kokonaisuus, kuten on markkinointikin, joten rajasin aiheen koskemaan yrityksen asiakkaiden palvelupolkua ja palvelumuotoiluprosessia. Työn tarkoituksena on kehittää yrityksen markkinointia ja saada aikaan markkinointisuunnitelma, jota yritys voi käyttää tulevaisuudessa.
Tarkastelen työssä ensin lähtökohtia, tutkimuskysymyksiä sekä palvelumuotoiluprosessia. Jatkan työssäni kohti tutkimus- ja kehittämismenetelmiä, joina käytin Business Model Canvasia, haastatteluja sekä kyselyä.
Palvelumuotoiluprosessin avulla kehitin yritykselle markkinointisuunnitelman. Työn lopputuloksena on palvelumuotoilun keinoin suunniteltu markkinointisuunnitelma. Markkinointisuunnitelmaa voidaan hyödyntää muillakin aloilla, joissa on tarvetta palvelumuotoilun välineille edistääkseen oman yrityksensä toimintaa.
Tarkastelen työssä ensin lähtökohtia, tutkimuskysymyksiä sekä palvelumuotoiluprosessia. Jatkan työssäni kohti tutkimus- ja kehittämismenetelmiä, joina käytin Business Model Canvasia, haastatteluja sekä kyselyä.
Palvelumuotoiluprosessin avulla kehitin yritykselle markkinointisuunnitelman. Työn lopputuloksena on palvelumuotoilun keinoin suunniteltu markkinointisuunnitelma. Markkinointisuunnitelmaa voidaan hyödyntää muillakin aloilla, joissa on tarvetta palvelumuotoilun välineille edistääkseen oman yrityksensä toimintaa.