Roolia hakemassa : Onnistuneen apurahahakemuksen edellytykset ja teatterituottajat osana niitä
Raaste, Johanna (2011)
Raaste, Johanna
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111014416
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111014416
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksellisessa opinnäytetyössä selvitän tuottajan roolia apurahakentällä ja analysoin Suomen Kulttuurirahaston apurahahakemuksia. Olen soveltanut laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Kokosin aineistostani apurahahakemuksia yhdistäviä piirteitä sekä asioita mitä tulee huomioida hakemusta tehdessä. Olen rajannut aineistoni teatteritaiteen alalla toimivien työryhmien ja yhdistysten sekä tuottajien apurahahakemuksiin. Opinnäytetyöni tilaaja on Suomen Kulttuurirahasto.
Haastattelin Suomen Kulttuurirahaston, Taiteen keskustoimikunnan ja teatterikentän edustajia selvittääkseni, miten he näkevät tuottajan roolin apurahakentällä, ja mitä apurahan saaminen edellyttää hakijalta ja työryhmältä? Käymistäni keskusteluista kävi ilmi, että apuraha- ja teatterikentällä tuottajan rooli etsii vielä paikkaansa.
Yhdeksi tärkeäksi kysymykseksi nousi voiko tuottaja hakea apurahaa? Apurahat ovat suunnattu taiteilijoille ja niiden tarkoitus on tukea tieteellistä ja taiteellista toimintaa. Tuottajan työ mielletään yleensä taiteenedistämiseksi. Kuitenkin tuottaja on usein vahvasti mukana myös taiteellisessa prosessissa ideoimassa ja tuottamassa sisältöä. Voiko tuottajan työn nähdä olevan ohjaajan työn rinnalla niin tärkeää, ettei hyvään taiteelliseen lopputulokseen päästä ilman hänen työpanostaan? Vai nähdäänkö tuottaja erillisenä tahona, joka hoitaa ainoastaan tuotannon taloudellisen puolen ja aikataulutuksen? Tuottajan nimike itsessään ei avaa työn todellista sisältöä, joten se täytyy purkaa tapauskohtaisesti.
Aineistostani selvisi, että tuottajan panosta hankkeen onnistumiselle ei voi suoranaisesti havaita hakemuksista. Tuottajat tekevät usein apurahahakemukset, mutta se ei näy itse hakemuksissa. Hakijana oli vuonna 2010 teatteritaiteessa vain neljä tuottajaa. Kuitenkin tuottaja on lähes aina mukana työryhmän jäsenenä hankkeessa. Miten apurahojen myöntäjät voivat hahmottaa tuottajan työkuvaa, jos sitä ei ole määritelty hakemuksessa?
Työni tulosten on tarkoitus herättää keskustelua tuottajan roolista apurahakentällä, sekä tuoda uutta tietoa eri osapuolille. Olen pyrkinyt selvittämään tuottajan työkuvaa ja valaisemaan Kulttuurirahaston apurahakäytäntöjä. Opinnäytetyöni osoittaa, että tuottajat ovat tulevaisuudessa yhä suuremmassa roolissa hankkeiden mahdollistajina.
Haastattelin Suomen Kulttuurirahaston, Taiteen keskustoimikunnan ja teatterikentän edustajia selvittääkseni, miten he näkevät tuottajan roolin apurahakentällä, ja mitä apurahan saaminen edellyttää hakijalta ja työryhmältä? Käymistäni keskusteluista kävi ilmi, että apuraha- ja teatterikentällä tuottajan rooli etsii vielä paikkaansa.
Yhdeksi tärkeäksi kysymykseksi nousi voiko tuottaja hakea apurahaa? Apurahat ovat suunnattu taiteilijoille ja niiden tarkoitus on tukea tieteellistä ja taiteellista toimintaa. Tuottajan työ mielletään yleensä taiteenedistämiseksi. Kuitenkin tuottaja on usein vahvasti mukana myös taiteellisessa prosessissa ideoimassa ja tuottamassa sisältöä. Voiko tuottajan työn nähdä olevan ohjaajan työn rinnalla niin tärkeää, ettei hyvään taiteelliseen lopputulokseen päästä ilman hänen työpanostaan? Vai nähdäänkö tuottaja erillisenä tahona, joka hoitaa ainoastaan tuotannon taloudellisen puolen ja aikataulutuksen? Tuottajan nimike itsessään ei avaa työn todellista sisältöä, joten se täytyy purkaa tapauskohtaisesti.
Aineistostani selvisi, että tuottajan panosta hankkeen onnistumiselle ei voi suoranaisesti havaita hakemuksista. Tuottajat tekevät usein apurahahakemukset, mutta se ei näy itse hakemuksissa. Hakijana oli vuonna 2010 teatteritaiteessa vain neljä tuottajaa. Kuitenkin tuottaja on lähes aina mukana työryhmän jäsenenä hankkeessa. Miten apurahojen myöntäjät voivat hahmottaa tuottajan työkuvaa, jos sitä ei ole määritelty hakemuksessa?
Työni tulosten on tarkoitus herättää keskustelua tuottajan roolista apurahakentällä, sekä tuoda uutta tietoa eri osapuolille. Olen pyrkinyt selvittämään tuottajan työkuvaa ja valaisemaan Kulttuurirahaston apurahakäytäntöjä. Opinnäytetyöni osoittaa, että tuottajat ovat tulevaisuudessa yhä suuremmassa roolissa hankkeiden mahdollistajina.