Kiinnipidon ehkäisy lastensuojelun yksikössä: Työntekijän näkökulma
Ilkka, Jari (2020)
Ilkka, Jari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020092420701
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020092420701
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittämistyön menetelmien avulla löytää lastensuojelulaitoksen työntekijöille, työyhteisölle ja työnantajalle keinoja ehkäistä kiinnipitoja rajoitustoimenpiteenä. Kiinnipitoja ehkäisevillä työkäytännöillä työntekijät pyrkivät lapsen edun toteutumiseen entistä paremmin sekä kehittämään oman työyhteisönsä hyvinvointia.
Kehittämistyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena varsinaissuomalaisessa erityistason lastensuojeluyksikössä. Tutkimuksen pääasiallisen tietoperustan muodostivat aiemmat tutkimukset kiinnipidosta lastensuojelussa ja lasten psykiatriassa sekä lastensuojelua, nuorten kohtaamista ja haastavia asiakastilanteita koskeva kirjallisuus. Kehittämistyön empiirinen osuus tehtiin havainnointia, yksilö- ja ryhmähaastattelua hyödyntäen. Tutkimusaineistosta johdetut tulokset saatiin käyttämällä sisältölähtöistä aineistonanalyysia.
Tutkimus osoitti, että tärkeimmät työntekijöiden keinot kiinnipitojen käytön ennaltaehkäisemiseksi olivat ammatillisuus, hoidollisuus, ennakointi, kohtaaminen ja merkittävimpänä minäkäsitys. Työyhteisön merkittävimmät keinot olivat työn organisointi, työn ohjeistus ja tärkeimpänä keskustelu. Työnantajan keinoiksi tutkimuksen perusteella muotoutui resurssit ja toiminnan puitteet. Tutkimus osoitti myös, että työntekijät pitivät tärkeimpinä ennaltaehkäisevinä keinoina itseään koskevat keinot. Tutkimuksen tulokset ovat hyödynnettävissä sekä johtotason strategisen suunnittelun tueksi että työyhteisön tiimipalavereihin yksikön päivittäisen toiminnan kehittämiseen.
Johtopäätöksenä kehittämistyön tulosten perusteella vaikuttavin keino ehkäistä kiinnipitoja on luoda riittävät resurssit ja toiminnan puitteet omaava hyvin organisoitu ja johdettu työyhteisö, jossa arvostetaan ammatillisuutta, hoidollisuutta, ennakointia ja nuorten kohtaamista sekä kannustetaan yhteisölliseen keskustelun kulttuuriin ja tuetaan työntekijöiden henkistä ja fyysistä itsensä kehittämistä. The purpose of this thesis was to find ways to prevent seizures as a restrictive measure for the employees, the work community and the employer of the child protection institution using the methods of development work. Through work practices that prevent use of restrictive physical intervention , employees strive to better achieve the best interests of the child and to develop the well-being of their own work community.
The development work was carried out as a qualitative study in a special child protection unit in Finland. The main data base for the study was previous research on child restraint and child psychiatry, as well as literature on child protection, youth encounters, and challenging client situations. The empirical part of the development work was done using observation, individual and group interviews. The results derived from the research data were obtained using content-based data analysis.
The study showed that the most important means for employees to prevent the use of restrictive physical interventions were professionalism, caring, anticipation, encounter, and most importantly, self-perception. The most significant means of the work community were work organization, work guidance and, most importantly, discussion. Based on the research, resources and the framework of activities were formed as the employer's means. The study also showed that employees considered self-care as the most important preventive measure. The results of the study can be utilized both to support strategic planning at the management level and to team meetings of the work community to develop the day-to-day operations of the unit.
In conclusion, based on the results of the development work, the most effective way to prevent use of restrictive physical interventions is to create a well-organized and managed work community with adequate resources and framework, valuing professionalism, caring, anticipation and meeting young people, encouraging a culture of community discussion and supporting employees' mental and physical development.
Kehittämistyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena varsinaissuomalaisessa erityistason lastensuojeluyksikössä. Tutkimuksen pääasiallisen tietoperustan muodostivat aiemmat tutkimukset kiinnipidosta lastensuojelussa ja lasten psykiatriassa sekä lastensuojelua, nuorten kohtaamista ja haastavia asiakastilanteita koskeva kirjallisuus. Kehittämistyön empiirinen osuus tehtiin havainnointia, yksilö- ja ryhmähaastattelua hyödyntäen. Tutkimusaineistosta johdetut tulokset saatiin käyttämällä sisältölähtöistä aineistonanalyysia.
Tutkimus osoitti, että tärkeimmät työntekijöiden keinot kiinnipitojen käytön ennaltaehkäisemiseksi olivat ammatillisuus, hoidollisuus, ennakointi, kohtaaminen ja merkittävimpänä minäkäsitys. Työyhteisön merkittävimmät keinot olivat työn organisointi, työn ohjeistus ja tärkeimpänä keskustelu. Työnantajan keinoiksi tutkimuksen perusteella muotoutui resurssit ja toiminnan puitteet. Tutkimus osoitti myös, että työntekijät pitivät tärkeimpinä ennaltaehkäisevinä keinoina itseään koskevat keinot. Tutkimuksen tulokset ovat hyödynnettävissä sekä johtotason strategisen suunnittelun tueksi että työyhteisön tiimipalavereihin yksikön päivittäisen toiminnan kehittämiseen.
Johtopäätöksenä kehittämistyön tulosten perusteella vaikuttavin keino ehkäistä kiinnipitoja on luoda riittävät resurssit ja toiminnan puitteet omaava hyvin organisoitu ja johdettu työyhteisö, jossa arvostetaan ammatillisuutta, hoidollisuutta, ennakointia ja nuorten kohtaamista sekä kannustetaan yhteisölliseen keskustelun kulttuuriin ja tuetaan työntekijöiden henkistä ja fyysistä itsensä kehittämistä.
The development work was carried out as a qualitative study in a special child protection unit in Finland. The main data base for the study was previous research on child restraint and child psychiatry, as well as literature on child protection, youth encounters, and challenging client situations. The empirical part of the development work was done using observation, individual and group interviews. The results derived from the research data were obtained using content-based data analysis.
The study showed that the most important means for employees to prevent the use of restrictive physical interventions were professionalism, caring, anticipation, encounter, and most importantly, self-perception. The most significant means of the work community were work organization, work guidance and, most importantly, discussion. Based on the research, resources and the framework of activities were formed as the employer's means. The study also showed that employees considered self-care as the most important preventive measure. The results of the study can be utilized both to support strategic planning at the management level and to team meetings of the work community to develop the day-to-day operations of the unit.
In conclusion, based on the results of the development work, the most effective way to prevent use of restrictive physical interventions is to create a well-organized and managed work community with adequate resources and framework, valuing professionalism, caring, anticipation and meeting young people, encouraging a culture of community discussion and supporting employees' mental and physical development.