Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Poliisiammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Poliisiammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

22 rikosnimikkeen ilmeneminen 7.- ja 8.- luokkalaisten kokemina : Onko koulukiusaaminen rikos? Kokemusten ilmenemisen eroavaisuudet Kainuun ja pääkaupunkiseudun välillä

Erofejeff, Johanna; Välikangas, Ronja (2020)

Avaa tiedosto
ON_Erofejeff_Valikangas.pdf (1.720Mt)
Lataukset: 


Erofejeff, Johanna
Välikangas, Ronja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110522273
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kuvataan 7.- ja 8.-luokkalaisten kokemaa koulukiusaamista rikostunnusmerkistöjen kautta.

Olemme määritelleet opinnäytetyössämme koulukiusaamisen tarkoittamaan kiusaamista ja tekoja, jotka ovat tapahtuneet koulussa tai vapaa-ajalla, ja jonka tekijänä tai tekijöinä on ollut kyselyyn vastanneen nuoren koulun oppilas, opettaja tai muu koulun henkilökuntaan kuuluva henkilö. Määritelmää voi pitää hieman laajempana kuin perinteistä koulukiusaamista, joka on määritelty pidempikestoiseksi tapahtumienketjuksi.

Opinnäytetyössämme olemme käyttäneet kvantitatiivista ja lainopillista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin Webropol- kyselyllä, johon vastasi Kajaanista neljä ja Helsingistä kolme peruskoulua. Kyselyn otanta oli 1331 oppilasta ja kyselyyn vastasi 971 oppilasta. Kyselyn vastausprosentti oli noin 73 %.

Tutkimus osoitti, että nuoret ovat kokeneet valikoitujen rikosnimikkeiden tunnusmerkistöjen täyttäviä tekoja kouluympäristössä. Tulokset osoittivat, että Helsingin ja Kajaanin välillä ei ollut merkittäviä eroja pääpiirteittäin valikoitujen rikosnimikkeiden tunnusmerkistöjen ilmenemisessä. Ainoat rikosnimikkeet, jotka nousivat jonkin verran esiin vertailussa kaupunkien välillä, olivat kunnianloukkaus ja näpistys.

Tyttöjen, poikien sekä muun sukupuolisten välillä ilmeni paljonkin eroavaisuutta rikosnimikkeiden tunnusmerkistöjä täyttävien tekojen kokemisessa. Halusimme lisäksi tutkia sitä, ovatko rikosnimikkeiden tunnusmerkistöjen täyttävät teot rikoksia vai rikollisia tekoja. Tässä olennaista on se, onko tekijä täyttänyt 15 vuotta eli hän on rikosoikeudellisessa vastuussa teoistaan ja kyseessä on rikos. Alle 15-vuotiaan tehdessä samanlainen tunnusmerkistön täyttävä teko ei ole kyse rikoksesta vaan rikollisesta teosta. Merkittäviä eroja ei pääosin rikosten tai rikollisten tekojen välillä ollut, pieniä eroja kuitenkin ilmeni. Eroavaisuuksia käsitellään tarkemmin luvussa 6 Tulokset.
 
I det här lärdomsprovet behandlar vi om mobbning bland elever på 7.-8.- klass. Vi undersöker om hur vanligt brott mobbningen är.

Vi har bestämt, att mobbningen menar mobbningen, som har hänt i skolan eller på fritiden och mobbaren har varit eleven i samma skola, läraren eller någon annan, som hör till skolans personal. Man kan tänka att det här uttrycket är mera omfattande än traditionell mobbning, som menar händelser som har hänt ofta och på längre sikt.

Vi har använt kvantitativ- och rättsvetenskaplig metod. Frågorna har samlat med Webropol- förfrågan. Undersökningen fick 971 svar från fyra skolor i Kajana och tre skolor i Helsingfors. Sampel i förfrågan var 1331 studeranden och svarprosent var 73.

Undersökningen visade att de unga hade lidit 22 brott i skolmiljön. Resultatet visade att det var ingen speciell märkvärdig separation mellan Kajana och Helsingfors. De enda brott som dök upp litet mera var kränkning och snatteri.

Olikheter mellan pojkar, flickor och annan / vill inte säga förekom ganska mycket med olika brott. Vi ville också undersöka, hur mycket brott som har utspelats, har gjorts under 15-år eller över 15-år gamla. När den unga är under 15-år, menar det att man inte är ansvarig för brott. 15-år gammal är ansvarig för straffrättslig sanktion. I resultatet var bara litet olikhet om brott har utspelats av under eller över 15-år.
Olikheterna handlas mera i kapitel sex.
 
This thesis handles school bullying experience within the seventh and eighth grades students.

In this thesis we have defined school bullying to mean bullying and deeds which have happened at schools or on free time, and the offender has been in the same school. The offender can be student, teacher or other staff in the school. Our definition is wider than traditional school bullying definition. Normally school bullying is defined as a long-term chain.

We have used quantitative method and law doctrine theoretical form in this thesis. Examination material has been done with Webropol system. There were four schools from Kajaani and three schools from Helsinki. Sampling was 1331 students and we got 971 answers. Answering percent was about 73%.

The examination showed that the students have experience of those crimes that were asked in the Webropol. The results showed that between Kajaani and Helsinki there were not remarkable differences in the crimes. There were two crimes that were differed. In Kajaani there were a little bit more defamation than in Helsinki. In Helsinki there were more petty thefts than in Kajaani.

The questionnaire showed that there were differences between boys, girls and other genders. We were also interested if those crimes have been made by offenders under 15 years- or over 15 years old, because a student over 15 years is responsible for committing a crime.

Differences will be handled and analyzed in chapter 6.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste