Ammattikorkeakouluopintojen ohjaus etätyömenetelmillä
Applying the remote work to study counselling in University of Applied Sciences
Keski-Mattinen, Tarja; Niskanen, Jouni; Sivula, Ari (2011)
Keski-Mattinen, Tarja
Niskanen, Jouni
Sivula, Ari
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-5863-23-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-5863-23-9
Tiivistelmä
Tavoitteena oli luoda toimivia käytäntöjä ja prosessittaa nuorten ja aikuisten opintojen ohjausta etätyömenetelmillä. Opintojen ohjauksella tarkoitetaan toimenpiteitä, joilla tuetaan opiskelijan sitoutumista opintoihin ja opintojen sujuvaa edistymistä, ehkäistään oppimisvaikeuksia, viiveiden ja tyhjäkäyntien syntymistä sekä opintojen keskeytymistä. Opiskelijaryhmät valittiin aikuisopiskeluryhmistä ja osittain nuorten koulutusryhmistä erityisesti siten, että ryhmä edusti opintojen loppuvaiheen tai etänä opiskelevia aikuisopiskelijoita.
Opintojen portaali eli kotipesä Moodlessa vastaa opintojen etäohjauksen yhden luukun periaatetta. Kotipesä sisältää linkit opetussuunnitelmaan, ja siitä tehtyyn henkilökohtaiseen oppimissuunnitelmaan, opintojaksoihin, opintojen ohjaukseen ja muihin verkkotyökaluihin, harjoitteluun, yleiseen tiedotukseen sekä opiskelun kannalta välttämättömiin linkkeihin. Adobe Connect -verkkokokousjärjestelmää kokeiltiin myös pilottiryhmien yksilö- sekä pienryhmäohjaukseen.
Jokaisella pilotissa olleella kolmella ryhmällä oli erilainen kotipesä, mutta ne luotiin yhteneväisin periaattein. Kotipesän idea koettiin hyväksi. Keskustelufoorumi koettiin hyväksi menetelmäksi pitää yhteyttä ryhmän muihin jäseniin. Etänä opintoja suorittavilla välineiden käyttö oli aktiivista, mutta perinteisen kontaktiopetuksen piirissä olevat eivät hyödyntäneet keskustelufoorumia. Ohjaajien ja opettajien näkökulmasta Moodle koettiin toimintavarmaksi opetus- ja ohjausympäristöksi. Keskustelufoorumi koettiin hyväksi välineeksi olla yhteydessä opiskelijoihin. Kokemukset pienryhmäohjauksesta AC:n välityksellä olivat positiiviset sekä ohjaajien että opiskelijoiden mielestä.
Mobiletools Movel on JAVA-sovelluksia tukevissa älykännyköissä toimiva SAAS-palvelu, jota käytettiin opintojen ohjaukseen yksinkertaisten säännönmukaiset kyselyiden muodossa. Tätä kokeili kolme ryhmää. Movel-järjestelmää vuorovaikutteisuus ei ollut niin suurta kuin ohjaajat alun perin olettivat. Vahvempi vuorovaikutteisuus vaatisi matkapuhelinjärjestelmän käyttöliittymään ja käytettävyyden kehittämistä sekä halvempia data-yhteyksiä.
Kotipesä-ajattelua ja sen työkaluja tullaan hankkeen luoman mallin perusteella kehittämään ja tavoitteena on, että kaikkien koulutusohjelmien opiskelijaryhmien käytössä olisi oma kotipesä, jossa opiskelijoiden omaan opiskeluun liittyvät ohjausasiat ovat jatkuvasti näkyvillä ja ajan tasalla.
Opintojen portaali eli kotipesä Moodlessa vastaa opintojen etäohjauksen yhden luukun periaatetta. Kotipesä sisältää linkit opetussuunnitelmaan, ja siitä tehtyyn henkilökohtaiseen oppimissuunnitelmaan, opintojaksoihin, opintojen ohjaukseen ja muihin verkkotyökaluihin, harjoitteluun, yleiseen tiedotukseen sekä opiskelun kannalta välttämättömiin linkkeihin. Adobe Connect -verkkokokousjärjestelmää kokeiltiin myös pilottiryhmien yksilö- sekä pienryhmäohjaukseen.
Jokaisella pilotissa olleella kolmella ryhmällä oli erilainen kotipesä, mutta ne luotiin yhteneväisin periaattein. Kotipesän idea koettiin hyväksi. Keskustelufoorumi koettiin hyväksi menetelmäksi pitää yhteyttä ryhmän muihin jäseniin. Etänä opintoja suorittavilla välineiden käyttö oli aktiivista, mutta perinteisen kontaktiopetuksen piirissä olevat eivät hyödyntäneet keskustelufoorumia. Ohjaajien ja opettajien näkökulmasta Moodle koettiin toimintavarmaksi opetus- ja ohjausympäristöksi. Keskustelufoorumi koettiin hyväksi välineeksi olla yhteydessä opiskelijoihin. Kokemukset pienryhmäohjauksesta AC:n välityksellä olivat positiiviset sekä ohjaajien että opiskelijoiden mielestä.
Mobiletools Movel on JAVA-sovelluksia tukevissa älykännyköissä toimiva SAAS-palvelu, jota käytettiin opintojen ohjaukseen yksinkertaisten säännönmukaiset kyselyiden muodossa. Tätä kokeili kolme ryhmää. Movel-järjestelmää vuorovaikutteisuus ei ollut niin suurta kuin ohjaajat alun perin olettivat. Vahvempi vuorovaikutteisuus vaatisi matkapuhelinjärjestelmän käyttöliittymään ja käytettävyyden kehittämistä sekä halvempia data-yhteyksiä.
Kotipesä-ajattelua ja sen työkaluja tullaan hankkeen luoman mallin perusteella kehittämään ja tavoitteena on, että kaikkien koulutusohjelmien opiskelijaryhmien käytössä olisi oma kotipesä, jossa opiskelijoiden omaan opiskeluun liittyvät ohjausasiat ovat jatkuvasti näkyvillä ja ajan tasalla.