Sosiaalisen median merkitys kulttuuritapahtumien markkinoinnissa : Näkökulmia lavan edestä ja takaa
Nousiainen, Tiina (2011)
Nousiainen, Tiina
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111614676
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111614676
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää sosiaalisen median merkitystä kulttuuritapahtumien markkinoinnissa. Sosiaalinen media on mielenkiintoinen ja edelleen varsin tuore ilmiö. Ihmisillä on ollut aina tarve olla tekemissä toisten ihmisten kanssa, sosiaalisuus viittaakin juuri ihmisen perustarpeeseen liittyä toisiin ihmisiin. Sosiaalinen media on tulevaisuudessa varmasti yksi tärkeimpiä työvälineitä myös kulttuurituottajille ja erityisesti itseäni kiinnostaa juurikin, millainen merkitys sillä on kulttuuritapahtumien markkinointiin. Aihe on tärkeä myös, koska tulevaisuudessa kulttuuritapahtumien markkinoinnin parissa toimiessa on hyvä ymmärtää sosiaalisen median merkityksiä. Tätä kautta se auttaa myös kehittämään kulttuuritapahtumien markkinointikeinoja.
Aihetta tarkastellaan kahdelta näkökannalta, jotka olivat tapahtumien tuottajien näkökulma sekä tapahtumien yleisön näkökulma. Koska opinnäytetyöhön valittiin kaksi eri lähestymisnäkökulmaa, kerättiin myös aineistoa eri keinoin kahdesta näkökulmasta. Yleisön mielipiteitä kartoitettiin kyselyllä ja tuottajien näkökulmaa haastatteluilla. Kysely jakaantui neljän osaan, jotka olivat taustat, käsitteet, sosiaalisen median käyttö ja kulttuuritapahtumien markkinointi. Vastauksia haluttiin mahdollisimman isolta joukolta, jolloin tulokset olisivat paremmin yleistettävissä. Lähtökohtana oli saada mahdollisimman monipuolinen tutkimusaineisto. Kyselyyn saatiin 248 vastausta. Haastatteluissa keskityttiin kolmen tuottajan kokemuksien vertailuun sosiaalisesta mediasta ja sen merkityksestä kulttuuritapahtumien markkinoinnissa. Haastattelujen tarkoituksena oli tutkia ja selvittää kulttuuritapahtumien parissa toimivien tuottajien mielipiteitä sosiaalisesta mediasta. Tapahtumien tuottajien näkökulma oli opinnäytetyössäni vahvempi.
Sosiaalisen median tunteminen ja ymmärtäminen on tärkeää. Tuottajat kulttuurialalla ovat entistä enemmän tekemisissä sosiaalisen median kanssa. Mutta mikä tärkeintä tapahtumien markkinoinnin kannalta, yleisöt ovat entistä enemmän sosiaalisessa mediassa. Työn tarkoituksena ei ollut antaa yhtä oikeaa vastausta sosiaalisen median hyödyntämiseen markkinoinnissa, vaan auttaa ymmärtämään sosiaalista mediaa ja sen tarjoamia mahdollisuuksia kulttuuritapahtumien markkinoinnissa. Tunteminen ja ymmärtäminen ovat keskeisessä roolissa kun lähdetään kehittämään toimintaa.
Aihetta tarkastellaan kahdelta näkökannalta, jotka olivat tapahtumien tuottajien näkökulma sekä tapahtumien yleisön näkökulma. Koska opinnäytetyöhön valittiin kaksi eri lähestymisnäkökulmaa, kerättiin myös aineistoa eri keinoin kahdesta näkökulmasta. Yleisön mielipiteitä kartoitettiin kyselyllä ja tuottajien näkökulmaa haastatteluilla. Kysely jakaantui neljän osaan, jotka olivat taustat, käsitteet, sosiaalisen median käyttö ja kulttuuritapahtumien markkinointi. Vastauksia haluttiin mahdollisimman isolta joukolta, jolloin tulokset olisivat paremmin yleistettävissä. Lähtökohtana oli saada mahdollisimman monipuolinen tutkimusaineisto. Kyselyyn saatiin 248 vastausta. Haastatteluissa keskityttiin kolmen tuottajan kokemuksien vertailuun sosiaalisesta mediasta ja sen merkityksestä kulttuuritapahtumien markkinoinnissa. Haastattelujen tarkoituksena oli tutkia ja selvittää kulttuuritapahtumien parissa toimivien tuottajien mielipiteitä sosiaalisesta mediasta. Tapahtumien tuottajien näkökulma oli opinnäytetyössäni vahvempi.
Sosiaalisen median tunteminen ja ymmärtäminen on tärkeää. Tuottajat kulttuurialalla ovat entistä enemmän tekemisissä sosiaalisen median kanssa. Mutta mikä tärkeintä tapahtumien markkinoinnin kannalta, yleisöt ovat entistä enemmän sosiaalisessa mediassa. Työn tarkoituksena ei ollut antaa yhtä oikeaa vastausta sosiaalisen median hyödyntämiseen markkinoinnissa, vaan auttaa ymmärtämään sosiaalista mediaa ja sen tarjoamia mahdollisuuksia kulttuuritapahtumien markkinoinnissa. Tunteminen ja ymmärtäminen ovat keskeisessä roolissa kun lähdetään kehittämään toimintaa.