TikTok, nuoret ja nuorisotyö: Nuorisotyön mahdollisuuksia ja nuorten ajatuksia hittisovelluksesta
Ruismäki, Miro (2020)
Ruismäki, Miro
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111823176
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111823176
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on osa jokapäiväistä elämäämme ja sen sovellukset muokkaavat arkipäiväistä käyttäytymistämme. Vuonna 2020 kiinalainen lyhytvideosovellus TikTok oli yksi maailman ladatuimmista sovelluksista. Se saavutti suuren suosion erityisesti nuorten keskuudessa. Sain kuulla nuorilta itseltään, kuinka TikTok on heidän keskuudessa käytetyin sovellus ja näin ollen päätin valita sen opinnäytetyöni aiheeksi. Lähdin perehtymään sovellukseen eri uutisten, artikkeleiden ja tutkimusten perusteella sekä otin sovelluksen itse käyttöön, jotta ymmärtäisin sen kulttuuria paremmin. Tämä opinnäytetyö on selvitys nuorten TikTokin käytöstä sekä nuorisotyön mahdollisuuksista sovelluksessa. Työni tilaajana toimii Jyväskylän nuorisopalvelut.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivisia että kvantitatiivisia menetelmiä. Työssä luotiin Webropol -kysely nuorille, johon vastaaminen tapahtui Seinäjoen seurakunnan rippileireillä, joissa olin itse töissä. Samoilla leireillä toteutui myös havainnointi. Tarkoituksena oli selvittää, mikä nuoria kiehtoo TikTokissa, onko nuorisotyöllä paikkaa TikTokissa, sekä voiko nuorisotyöllisiä tavoitteita saavuttaa sovelluksessa. Toinen Webropol -kysely luotiin nuorisotyöntekijöille, jotta kuultaisiin myös heidän ajatuksia sovelluksesta ja siihen liittymisestä. Työn teoria perustuu sosiaaliseen mediaan sekä TikTokiin kokonaisvaltaisesti niin, että huomioon on otettu hyviä sekä huonoja puolia. Asioita on tarkasteltu kriittisesti sekä aiheeseen liittyvät käsitteet on selitetty tarkasti. Myös mediakasvatuksen ja digitaalisen nuorisotyön piirteet on otettu huomioon.
Tuloksista selvisi, että neljä viidestä nuoresta käyttää TikTokia. Sovellusta käytetään puolesta tunnista kahteen tuntiin päivässä ja tytöt käyttävät sitä enemmän kuin pojat. Nuoret käyttävät TikTokia lähinnä hauskojen videoiden katseluun ja se on heille nopea, rentouttava sekä helppo ajanviete. Sovelluksessa on kohdattu myös opettavaista sisältöä ja sieltä on opittu erilaisia asioita. TikTokin käyttäminen on nuorilla itsellä hallinnassa, eivätkä he tämän opinnäytetyön tuloksien perusteella kaipaa sovellukseen nuorisotoimijoita.
TikTok on mahdollinen nuorisotyön väline, mikäli kiinnitetään huomiota sinne julkaistavaan sisältöön ja opetellaan sovelluksen käyttö kunnolla. Palvelua luodessa on tärkeää kuulla nuorilta oma mielipide sekä toimintaa on arvioitava koko ajan sen parhaan laadun saavuttamiseksi. Nuorisotoimijoiden sisällön tulee olla faktatietoa sekä heidän omaan ammattialaan liittyvää sisältöä. TikTokissa tapahtuva nuorisotyö ei voi viedä aikaa kasvotusten tapahtuvalta nuorisotyöltä vaan toimia sen tukena.
Työlle luomani tavoitteet täyttyivät tarkoituksenmukaisesti ja vastaukset tutkimuskysymyksiin löytyivät käyttämieni menetelmien avulla. Jokaiseen tutkimuskysymykseen sain laajan vastauksen, joka kertoo niiden oikeanlaisesta asettelusta. Työn haasteita olivat aiheen ajankohtaisuus sekä aiempien tutkimuksien niukkuus. Social media is part of our daily lives, and its applications change our everyday behaviour. In 2020 Chinese short-video application called TikTok was one of the world’s most downloaded apps. It gained huge popularity especially amongst teenagers. Youth themselves told me that TikTok is the most popular application amongst them, and thus I decided to choose it as a topic of my thesis. I studied the application using news, articles and other researches and also downloaded the application by myself so that I would understand more of its culture. This thesis is a report about the use of TikTok amongst the youth and youth works’ possibilities in the application. The subscriber of this thesis is Jyväskylä’s youth services.
Qualitative and quantitative methods were used in this thesis. In this thesis, Webropol survey was created for youth and the answering happened at the Seinäjoki parish confirmation camps where I was working for summer. The observation was executed in the same camps. The purpose was to examine what intrigues the youth about TikTok, does youth work have a place in TikTok and can you reach youth work objectives in the application. Another Webropol survey was created for youth workers to hear their thoughts about the application and about joining in it. Theory of the work is based comprehensively on social media and TikTok so that the pros and cons are taken into account. Facts are examined critically and the terms that are related to the topic are exlpained in detail. Also the traits of the media education and digital youth work are taken into account.
The results showed that four out of five young persons uses TikTok. Application is used from 30 minutes to two hours in a day and girls use it more than boys. Youth uses TikTok mostly to watch funny videos and it is a fast, relaxing and easy way of spending time for them. Educational content has been faced in the application and many different things have been learned from the application. Youth knows how to use TikTok and based on the results of this thesis they don’t want the youth workers in the application on the basis of res.
TikTok is a possible tool of youth work if one pays attention to the published content and learns the use of application properly. When creating the service, it is essential to hear the youth's opinion, and the activity must be evaluated all the time to reach the best quality. The content of youth workers has to be fact knowledge and content from their professional field. Youth work that happens on TikTok can’t take time off from face-to-face youth work but instead support it.
The objectives that I set for this thesis were fulfilled appropriately, and the methods that I used gave me the answers to the research questions. I got a comprehensive answer to every research question which tells about the suitable formulation of the questions. Challenges of this work were topicality of the topic and lack of the former researches.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivisia että kvantitatiivisia menetelmiä. Työssä luotiin Webropol -kysely nuorille, johon vastaaminen tapahtui Seinäjoen seurakunnan rippileireillä, joissa olin itse töissä. Samoilla leireillä toteutui myös havainnointi. Tarkoituksena oli selvittää, mikä nuoria kiehtoo TikTokissa, onko nuorisotyöllä paikkaa TikTokissa, sekä voiko nuorisotyöllisiä tavoitteita saavuttaa sovelluksessa. Toinen Webropol -kysely luotiin nuorisotyöntekijöille, jotta kuultaisiin myös heidän ajatuksia sovelluksesta ja siihen liittymisestä. Työn teoria perustuu sosiaaliseen mediaan sekä TikTokiin kokonaisvaltaisesti niin, että huomioon on otettu hyviä sekä huonoja puolia. Asioita on tarkasteltu kriittisesti sekä aiheeseen liittyvät käsitteet on selitetty tarkasti. Myös mediakasvatuksen ja digitaalisen nuorisotyön piirteet on otettu huomioon.
Tuloksista selvisi, että neljä viidestä nuoresta käyttää TikTokia. Sovellusta käytetään puolesta tunnista kahteen tuntiin päivässä ja tytöt käyttävät sitä enemmän kuin pojat. Nuoret käyttävät TikTokia lähinnä hauskojen videoiden katseluun ja se on heille nopea, rentouttava sekä helppo ajanviete. Sovelluksessa on kohdattu myös opettavaista sisältöä ja sieltä on opittu erilaisia asioita. TikTokin käyttäminen on nuorilla itsellä hallinnassa, eivätkä he tämän opinnäytetyön tuloksien perusteella kaipaa sovellukseen nuorisotoimijoita.
TikTok on mahdollinen nuorisotyön väline, mikäli kiinnitetään huomiota sinne julkaistavaan sisältöön ja opetellaan sovelluksen käyttö kunnolla. Palvelua luodessa on tärkeää kuulla nuorilta oma mielipide sekä toimintaa on arvioitava koko ajan sen parhaan laadun saavuttamiseksi. Nuorisotoimijoiden sisällön tulee olla faktatietoa sekä heidän omaan ammattialaan liittyvää sisältöä. TikTokissa tapahtuva nuorisotyö ei voi viedä aikaa kasvotusten tapahtuvalta nuorisotyöltä vaan toimia sen tukena.
Työlle luomani tavoitteet täyttyivät tarkoituksenmukaisesti ja vastaukset tutkimuskysymyksiin löytyivät käyttämieni menetelmien avulla. Jokaiseen tutkimuskysymykseen sain laajan vastauksen, joka kertoo niiden oikeanlaisesta asettelusta. Työn haasteita olivat aiheen ajankohtaisuus sekä aiempien tutkimuksien niukkuus.
Qualitative and quantitative methods were used in this thesis. In this thesis, Webropol survey was created for youth and the answering happened at the Seinäjoki parish confirmation camps where I was working for summer. The observation was executed in the same camps. The purpose was to examine what intrigues the youth about TikTok, does youth work have a place in TikTok and can you reach youth work objectives in the application. Another Webropol survey was created for youth workers to hear their thoughts about the application and about joining in it. Theory of the work is based comprehensively on social media and TikTok so that the pros and cons are taken into account. Facts are examined critically and the terms that are related to the topic are exlpained in detail. Also the traits of the media education and digital youth work are taken into account.
The results showed that four out of five young persons uses TikTok. Application is used from 30 minutes to two hours in a day and girls use it more than boys. Youth uses TikTok mostly to watch funny videos and it is a fast, relaxing and easy way of spending time for them. Educational content has been faced in the application and many different things have been learned from the application. Youth knows how to use TikTok and based on the results of this thesis they don’t want the youth workers in the application on the basis of res.
TikTok is a possible tool of youth work if one pays attention to the published content and learns the use of application properly. When creating the service, it is essential to hear the youth's opinion, and the activity must be evaluated all the time to reach the best quality. The content of youth workers has to be fact knowledge and content from their professional field. Youth work that happens on TikTok can’t take time off from face-to-face youth work but instead support it.
The objectives that I set for this thesis were fulfilled appropriately, and the methods that I used gave me the answers to the research questions. I got a comprehensive answer to every research question which tells about the suitable formulation of the questions. Challenges of this work were topicality of the topic and lack of the former researches.