Kohti parempaa etävalmennusta: Etävalmennus toimintamuotona Sovatek-säätiön työpajatoiminnassa
Karhima, Anssi (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111823183
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111823183
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda esiin Sovatek-säätiön työvalmennusyksikön etävalmennuksessa toteutettuja hyviä ja kehitettäviä käytäntöjä sekä tuottaa niiden avulla kehittämisehdotuksia etävalmennuksen kehittämistyöryhmän työn tueksi. Tavoitteena oli myös tarkastella etävalmennusta työpajapedagogiikan näkökulmasta. Etävalmennus oli uusi toimintamuoto Sovatekilla ja se käynnistettiin viranomaisten ohjeistuksesta huhtikuun alkupuolella 2020, COVID-19 -koronavirusepidemian aiheuttaman valtakunnallisen poikkeustilan aikana. Etävalmennuksesta kerätty tieto oli tärkeää sillä Sovatek aikoi jalkauttaa toiminnan pysyväksi osaksi valmennustoimintaansa.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, jossa etävalmennuksen ollessa uudenlaista toimintaa, sitä lähestyttiin laadullisen tutkimuksen kautta. Työn tietoperustan punaisen langan muodosti työpajapedagogiikka. Tutkimusmenetelminä työssä käytettiin kuuden etävalmennukseen osallistuneen valmentautujan puolistrukturoitua yksilöhaastattelua sekä kahta puolistrukturoitua ryhmähaastattelua, joihin osallistui kaikkiaan kuusi etävalmentajaa. Tutkimus ajoittui kesän ja syksyn 2020 ajalle.
Tutkimuksen mukaan etävalmennuksessa on potentiaalia ja sen mahdollisuudet ovat laajat. Etävalmennuksessa on kuitenkin erityispiirteitä, jotka yhdistettynä työpajatoiminnan yksilölliseen valmennukseen sekä sen asiakkaiden moninaisiin tarpeisiin ja tavoitteisiin, asettavat haasteita ja vaativat toiminnan kehittämistä, jotta se tarjoaisi laadukkaan palvelukokemuksen valmentautujille sekä ammatillisen ja työhyvinvointia tukevan työympäristön valmentajille Etävalmennuksesta on löydettävissä runsaasti kehittämiskohtia, joita kehittämistoiminnalla voidaan parantaa.
Tämä opinnäytetyö tuotti tilaajalle tietoa, näkökulmia sekä kehittämisehdotuksia, joita voidaan hyödyntää etävalmennuksen kehittämisessä. Osana tutkimustoimintaa, toteutettua etävalmennusta peilattiin myös työpajapedagogiikassa esiintyviin vastaavuuksiin. Opinnäytetyön yhtenä lopputulemana tultiin tulokseen, ettei työpajapedagogiikka sovellu kaikilta osin etävalmennuksen kriittiseen arviointiin sillä etävalmennuksesta ei ole määritelty, millä tavalla työpajapedagogiikkaa toteutetaan toiminnassa.
Tulosten lisäksi opinnäytetyö avasi näkymiä uusille etävalmennusta tutkiville opinnäytetöille.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, jossa etävalmennuksen ollessa uudenlaista toimintaa, sitä lähestyttiin laadullisen tutkimuksen kautta. Työn tietoperustan punaisen langan muodosti työpajapedagogiikka. Tutkimusmenetelminä työssä käytettiin kuuden etävalmennukseen osallistuneen valmentautujan puolistrukturoitua yksilöhaastattelua sekä kahta puolistrukturoitua ryhmähaastattelua, joihin osallistui kaikkiaan kuusi etävalmentajaa. Tutkimus ajoittui kesän ja syksyn 2020 ajalle.
Tutkimuksen mukaan etävalmennuksessa on potentiaalia ja sen mahdollisuudet ovat laajat. Etävalmennuksessa on kuitenkin erityispiirteitä, jotka yhdistettynä työpajatoiminnan yksilölliseen valmennukseen sekä sen asiakkaiden moninaisiin tarpeisiin ja tavoitteisiin, asettavat haasteita ja vaativat toiminnan kehittämistä, jotta se tarjoaisi laadukkaan palvelukokemuksen valmentautujille sekä ammatillisen ja työhyvinvointia tukevan työympäristön valmentajille Etävalmennuksesta on löydettävissä runsaasti kehittämiskohtia, joita kehittämistoiminnalla voidaan parantaa.
Tämä opinnäytetyö tuotti tilaajalle tietoa, näkökulmia sekä kehittämisehdotuksia, joita voidaan hyödyntää etävalmennuksen kehittämisessä. Osana tutkimustoimintaa, toteutettua etävalmennusta peilattiin myös työpajapedagogiikassa esiintyviin vastaavuuksiin. Opinnäytetyön yhtenä lopputulemana tultiin tulokseen, ettei työpajapedagogiikka sovellu kaikilta osin etävalmennuksen kriittiseen arviointiin sillä etävalmennuksesta ei ole määritelty, millä tavalla työpajapedagogiikkaa toteutetaan toiminnassa.
Tulosten lisäksi opinnäytetyö avasi näkymiä uusille etävalmennusta tutkiville opinnäytetöille.