Lukio-opiskelijoiden hyvinvointi etäopetuksessa
Sorsa, Sohvi (2020)
Sorsa, Sohvi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112023574
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112023574
Tiivistelmä
Vuosi 2020 on ollut maailmanlaajuisesti erikoista aikaa. Kiinasta lähtöisin oleva koronaviruspandemia (Covid-19) on pakottanut muun muassa koulut siirtämään opiskelijansa etäopetukseen. Opiskelijoiden opiskellessa etänä korostuu entistä enemmän heidän hyvinvoinnistaan huolehtiminen. Tässä opinnäytetyössä tutkitaan lukio-opiskelijoiden hyvinvointia etäopetuksen aikana.
Opinnäytetyö on tehty määrällisenä kyselytutkimuksena, ja sen tilaajana toimii Jyväskylän Lyseon lukio. Määrällisen kyselytutkimuksen lisäksi työssä on käytetty laadullista eläytymismenetelmää. Kyselyn kohderyhmänä ovat olleet Jyväskylän Lyseon lukion toisen, kolmannen ja neljännen vuositason opiskelijat. Työn tavoitteena on kartoittaa opiskelijoiden kokemuksia ja tuoda ne koulun henkilökunnan tietoisuuteen. Lisäksi työn pohjalta on tavoitteena luoda käytännön kehitysehdotuksia etäopetuksen parantamiseksi. Työn analysoinnissa on tietoperustana käytetty kouluhyvinvoinnin teoriaa ja etäopiskelusta aiemmin tehtyjä tutkimuksia. Kyselytytkimuksen aineistoa on analysoitu määrällisen aineiston analyysin menetelmin ja eläytymismenetelmän aineistoa laadullisen sisällönanalyysin menetelmin.
Opinäytetyön tuloksista nousi vahvasti esille se, että etäopetus on vaikuttanut negatiivisesti valtaosan lukio-opiskelijoista hyvinvointiin, jaksamiseen ja motivaatioon. Yli 70 % opiskelijoista on kokenut muun muassa motivaationsa laskua ja olleensa jaksamisensa rajoilla etäopetuksessa ollessaan. Etäopetus on myös koettu perinteistä lähiopetusta raskaampana. Etäopetuksen aikana tulisi siis selvästi kiinnittää huomiota opiskelijoiden hyvinvoinnin ja jaksamisen tukemiseen.
Opinnäytetyön pohjalta on muotoiltu Jyväskylän Lyseon lukiolle konkreettisia kehittämisehdotuksia opiskelijoiden tukemiseksi etäopetuksessa sekä yleisesti etäopetuksen kehittämiseksi. 2020 has been a difficult time worldwide. Coronavirus pandemic (Covid-19) started spreading from China, and among other things it forced schools to move into distance teaching. The students have to study from home, and it became even more important than before to keep track on their well-being. In this thesis I will be looking into highschool students well-being during distance learning.
This study is a quantative survey, and it’s made for Lyseo highschool of Jyväskylä. Another method used in the study is a qualitative empathize method. The target group of the study is the second, third and fourth year students of Lyseo highschool of Jyväskylä. The goal of the study is to collect the students’ experiences and bring them into the attention of the schools teachers and other staff. The study will also help create some new ideas for the development of distance teaching. The analysis of the study has been based on the theory of school well-being and other studies on distance learning.
The results of the study show, that distance teaching has affected the well-being and motivation of most of the highschool students negatively. Over 70 % of the students feel that their motivation has decreased and that they have been on the edge of their own well-being during distance learning. It has also been more mentally draining than regular schoolwork. The study shows, that it’s really important to pay attention to supporting the student’s well-being during distance learning.
With the help of this study I have made some concrete development ideas for Lyseo Highschool of Jyväskylä to help support the students well-being during distance learning and overall further development of distance teaching.
Opinnäytetyö on tehty määrällisenä kyselytutkimuksena, ja sen tilaajana toimii Jyväskylän Lyseon lukio. Määrällisen kyselytutkimuksen lisäksi työssä on käytetty laadullista eläytymismenetelmää. Kyselyn kohderyhmänä ovat olleet Jyväskylän Lyseon lukion toisen, kolmannen ja neljännen vuositason opiskelijat. Työn tavoitteena on kartoittaa opiskelijoiden kokemuksia ja tuoda ne koulun henkilökunnan tietoisuuteen. Lisäksi työn pohjalta on tavoitteena luoda käytännön kehitysehdotuksia etäopetuksen parantamiseksi. Työn analysoinnissa on tietoperustana käytetty kouluhyvinvoinnin teoriaa ja etäopiskelusta aiemmin tehtyjä tutkimuksia. Kyselytytkimuksen aineistoa on analysoitu määrällisen aineiston analyysin menetelmin ja eläytymismenetelmän aineistoa laadullisen sisällönanalyysin menetelmin.
Opinäytetyön tuloksista nousi vahvasti esille se, että etäopetus on vaikuttanut negatiivisesti valtaosan lukio-opiskelijoista hyvinvointiin, jaksamiseen ja motivaatioon. Yli 70 % opiskelijoista on kokenut muun muassa motivaationsa laskua ja olleensa jaksamisensa rajoilla etäopetuksessa ollessaan. Etäopetus on myös koettu perinteistä lähiopetusta raskaampana. Etäopetuksen aikana tulisi siis selvästi kiinnittää huomiota opiskelijoiden hyvinvoinnin ja jaksamisen tukemiseen.
Opinnäytetyön pohjalta on muotoiltu Jyväskylän Lyseon lukiolle konkreettisia kehittämisehdotuksia opiskelijoiden tukemiseksi etäopetuksessa sekä yleisesti etäopetuksen kehittämiseksi.
This study is a quantative survey, and it’s made for Lyseo highschool of Jyväskylä. Another method used in the study is a qualitative empathize method. The target group of the study is the second, third and fourth year students of Lyseo highschool of Jyväskylä. The goal of the study is to collect the students’ experiences and bring them into the attention of the schools teachers and other staff. The study will also help create some new ideas for the development of distance teaching. The analysis of the study has been based on the theory of school well-being and other studies on distance learning.
The results of the study show, that distance teaching has affected the well-being and motivation of most of the highschool students negatively. Over 70 % of the students feel that their motivation has decreased and that they have been on the edge of their own well-being during distance learning. It has also been more mentally draining than regular schoolwork. The study shows, that it’s really important to pay attention to supporting the student’s well-being during distance learning.
With the help of this study I have made some concrete development ideas for Lyseo Highschool of Jyväskylä to help support the students well-being during distance learning and overall further development of distance teaching.