Mentoritoiminnan kehittäminen Jaksaa, jaksaa?-hankkeessa
Ylhäisi, Liina-Mari (2020)
Ylhäisi, Liina-Mari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112323763
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112323763
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Nuorten mielenterveysseura Yeesi ry:n ja Nyyti ry:n Jaksaa, jaksaa?-hankkeen pilottina toteuttamaa mentoritoimintaa, jonka tavoitteena on tukea opiskelu-uupumuksesta kärsiviä toisen asteen opiskelijoita. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa siitä mitä mentorointi on korkeakoulussa opiskelevien mentoreiden näkökulmasta ollut ja miten sitä voisi kehittää, jotta siitä voisi tulla pysyvä osa Yeesi ry:n vapaaehtoistoimintaa. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin minäpystyvyyden ja sosiaalisen identiteetin rakentumisen teorioita. Opiskelu-uupumukseen ja vapaaehtoistyöhön liittyvää teoriaa käsiteltiin myös yleisesti. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin eri näkökulmista mentoritoimintaa, sen rakennetta ja siinä muodostuvaa mentorisuhdetta. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena opinnäytetyönä, tarkemmin case-tutkimuksena. Opinnäytetyön aineisto kerättiin ryhmässä toteutetulla teemahaastattelulla ja sähköisellä palautekyselyllä. Ryhmähaastatteluun osallistui 12 mentorista 5 ja sähköiseen palautekyselyyn vastasi 7 mentoria. Aineiston keruu toteutettiin kesäkuun 2020 aikana, mentorointijakson päätyttyä. Tulosten perusteella mentorointi koettiin mielekkäänä vapaaehtoistyön muotona, jossa on mahdollista aidosti olla avuksi toisen asteen opiskelijalle. Tulosten perusteella hankkeeseen vapaaehtoisiksi mentoreiksi hakeutui henkilöitä, joilla oli entuudestaan kiinnostusta vapaaehtoistyötä kohtaan, mutta ei kokemusta siitä. Kun jatkossa mentoritoimintaa varten rekrytoidaan vapaaehtoistoimijoita, on tämä hyödyllistä huomioida. Mentorointiprosessin aikana koettiin tapahtuneen paljon positiivista kehitystä niin mentorin kuin aktorin elämässä, Mentoroinnin koettiin tuoneen uusia ajattelu- ja toimintatapoja mentorille itselleen ja tarjonneen mahdollisuutta näiden kehittymiselle myös aktorin elämässä. Tulosten mukaan hankkeen organisointi oli pääosin hyvin onnistunutta ja tukitoimet mentoreiden osalta riittäviä. Tulosten perusteella kehittämistarpeiksi nousivat mentoriprosessin ensimmäinen tapaaminen aktorin kanssa ja mentoreiden yhteisöllisyyden tukeminen. Tuloksista nousseet kehitystarpeet mentoriprosessin rakenteeseen ja yhteisöllisyyden tukemiseen huomioitiin tilaajan osalta ja ne ovat vaikuttaneet Yeesi ry:n toteuttaman mentoritoiminnan suunnitteluun ja toteutukseen. Opinnäytetyön tuottama uusi tieto on näkemykseni mukaan edesauttanut tilaajaa kehittämään toimintaansa ja tuottanut uutta tietoa mentoritoiminnasta mentoreiden näkökulmasta.