Tietojohtoinen poliisitoiminta tieliikenteenvalvonnan kohdentamisessa Helsingin poliisilaitoksessa
Lehti, Katri (2020)
Lehti, Katri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112323818
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112323818
Tiivistelmä
Poliisilla on strategia, missä määritellään toiminnan visio. Tulostavoitteet sovitaan Poliisihallituksen ja poliisilaitosten välissä tulossopimuksessa, jossa määritellään tieliikenteenvalvonnan painopistealueet. Tieliikenteenvalvonnan strateginen ohjaus on vähentynyt niistä ajoista, jolloin liikenteenvalvonnalla oli oma strategiansa.
Helsingin poliisilaitoksessa tieliikenteen valvontaa suorittavat hälytys- ja valvontayksikön sekä liikennetoiminnon partiot. Hälytys- ja valvontayksikön partiot tekevät liikenteenvalvontaa oman työnsä ohessa, vapaasti ohjautuvalla työajalla tai johdetusti suoritettavalla valvonnalla.
Tietojohtoinen poliisitoiminta tarkoittaa sitä, että toimintaa tehdään suunnitellusti, organisoidusti ja analysoitua tietoa hyväksi käyttämällä koordinoidusti. Valvonnan tulisi olla jatkuvaa eli liikenteessä havaittuihin rikkomuksiin puututtaisiin aina, kun niitä havaitaan. Aktiivisella puuttumisella lisätään subjektiivista ja objektiivista kiinnijäämisriskiä, mitkä lisäävät tieliikennesääntöjen noudattamista. Liikenneturvallisuudesta ei vastaa yksin poliisi, mutta poliisilla on merkittävä rooli tieliikennelain ja muiden asiaan liittyvien lakien noudattamisen valvonnassa.
Liikenteenvalvonnan tuloksellinen suorittaminen vaatii myös aktiivista johtamista ja toiminnan mahdollistamista. Esimiehet ovat vastuussa siitä, että strategia ja tulossopimus jalkautetaan käytännön toiminnaksi. Liikenteenvalvonnan tuloksellisuutta tulee myös seurata ja toimintaan aktiivisesti puuttua, jos tulostavoitteista ollaan jäljessä.
Tutkimukseni mukaan strategian ja tulostavoitteiden jalkauttaminen ja tuloksellisuuden seuraaminen kaipaisi joiltakin osin terävöittämistä. Analyysejä käytetään tieliikenteenvalvonnan kohdentamisen tukena molemmissa toiminnoissa. Johtamisen merkitys korostuu erityisesti siksi, että resurssien vähetessä tieliikenteenvalvontaan käytettävän ajan määrä vähenee. Tällöin korostuu johtovastuu vapaasti ohjautuvan työajan käytössä sekä kaikkien yksiköissä työskentelevien poliisimiesten motivoiminen puuttumaan tieliikenteessä havaittuihin rikkomuksiin ja rikkeisiin, jotta strategiset tavoitteet ja tulostavoitteet saadaan toteutetuksi.
Helsingin poliisilaitoksessa tieliikenteen valvontaa suorittavat hälytys- ja valvontayksikön sekä liikennetoiminnon partiot. Hälytys- ja valvontayksikön partiot tekevät liikenteenvalvontaa oman työnsä ohessa, vapaasti ohjautuvalla työajalla tai johdetusti suoritettavalla valvonnalla.
Tietojohtoinen poliisitoiminta tarkoittaa sitä, että toimintaa tehdään suunnitellusti, organisoidusti ja analysoitua tietoa hyväksi käyttämällä koordinoidusti. Valvonnan tulisi olla jatkuvaa eli liikenteessä havaittuihin rikkomuksiin puututtaisiin aina, kun niitä havaitaan. Aktiivisella puuttumisella lisätään subjektiivista ja objektiivista kiinnijäämisriskiä, mitkä lisäävät tieliikennesääntöjen noudattamista. Liikenneturvallisuudesta ei vastaa yksin poliisi, mutta poliisilla on merkittävä rooli tieliikennelain ja muiden asiaan liittyvien lakien noudattamisen valvonnassa.
Liikenteenvalvonnan tuloksellinen suorittaminen vaatii myös aktiivista johtamista ja toiminnan mahdollistamista. Esimiehet ovat vastuussa siitä, että strategia ja tulossopimus jalkautetaan käytännön toiminnaksi. Liikenteenvalvonnan tuloksellisuutta tulee myös seurata ja toimintaan aktiivisesti puuttua, jos tulostavoitteista ollaan jäljessä.
Tutkimukseni mukaan strategian ja tulostavoitteiden jalkauttaminen ja tuloksellisuuden seuraaminen kaipaisi joiltakin osin terävöittämistä. Analyysejä käytetään tieliikenteenvalvonnan kohdentamisen tukena molemmissa toiminnoissa. Johtamisen merkitys korostuu erityisesti siksi, että resurssien vähetessä tieliikenteenvalvontaan käytettävän ajan määrä vähenee. Tällöin korostuu johtovastuu vapaasti ohjautuvan työajan käytössä sekä kaikkien yksiköissä työskentelevien poliisimiesten motivoiminen puuttumaan tieliikenteessä havaittuihin rikkomuksiin ja rikkeisiin, jotta strategiset tavoitteet ja tulostavoitteet saadaan toteutetuksi.