"Että kaikki ois kaikkien kavereita" : Tyttöjen kokemuksia yhteisöllisyydestä Leppäveden koulun 6B-luokassa
Paajoki, Eeva (2011)
Paajoki, Eeva
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111814812
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111814812
Tiivistelmä
Ongelmat ryhmädynamiikan ja työrauhan alueilla ovat asioita, joita opettajat joutuvat päivittäisessä työssään kohtaamaan. Ongelmat voivat ilmetä eri tavoin: kiusaamisena, levottomuutena, alisuoriutumisena tai ylipäätään vain yleisenä huonona ilmapiirinä. Edellä mainitut ilmiöt ovat tuttuja myös Leppäveden koululla, jonne tutkimukseni sijoittuu. Opinnäytetyön kohderyhmänä on Leppäveden koulun 6B-luokka ja erityisesti tytöt. Havainnoimalla luokkaa sekä haastattelemalla tyttöjä tavoitteena oli tarkastella luokan yhteisöllisyyttä ja löytää mahdollisia ongelmatekijöitä sekä saada tyttöjen ääni kuuluviin. Leppäveden koulu on mukana Uusiutuva koulu ja nuorisotyö –hankkeessa, joten tutkimukseni on myös osa kyseistä hanketta.
Tutkimuksen keskeisiä käsitteitä ovat turvallisuus, sosiaaliset suhteet ja roolit, osallisuus ja ilo, joita tarkastelen yhteisöllisyyden sekä sukupuolen näkökulmasta. Tutkimuksesta käy ilmi, mitkä ovat yhteisöllisyyttä vahvistavia ja murentavia tekijöitä sekä miten ne vaikuttavat niin yksilöön kuin koko luokkayhteisöön. Tutkimus osoittaa, kuinka merkittävä asia yhteisöllisyys on niin yksittäisen oppilaan kuin koko luokan kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kannalta.
Tutkimuksen tarkoitus ei ole tarjota yksittäisiä tai irrallisia vastauksia vaan sen sijaan herättää miettimään, kuinka kouluyhteisöä ja sen perinteisiä toimintamalleja voitaisiin kehittää kohti laajoja ja kokonaisvaltaisia yhteisöllisiä toimintamalleja. Tutkimus osoittaa, että koulussa tehtävä nuorisotyö ei kuulu vain yläkouluihin, vaan sille on paikkansa myös alakouluissa.
Tutkimuksen keskeisiä käsitteitä ovat turvallisuus, sosiaaliset suhteet ja roolit, osallisuus ja ilo, joita tarkastelen yhteisöllisyyden sekä sukupuolen näkökulmasta. Tutkimuksesta käy ilmi, mitkä ovat yhteisöllisyyttä vahvistavia ja murentavia tekijöitä sekä miten ne vaikuttavat niin yksilöön kuin koko luokkayhteisöön. Tutkimus osoittaa, kuinka merkittävä asia yhteisöllisyys on niin yksittäisen oppilaan kuin koko luokan kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kannalta.
Tutkimuksen tarkoitus ei ole tarjota yksittäisiä tai irrallisia vastauksia vaan sen sijaan herättää miettimään, kuinka kouluyhteisöä ja sen perinteisiä toimintamalleja voitaisiin kehittää kohti laajoja ja kokonaisvaltaisia yhteisöllisiä toimintamalleja. Tutkimus osoittaa, että koulussa tehtävä nuorisotyö ei kuulu vain yläkouluihin, vaan sille on paikkansa myös alakouluissa.