Ryhmä Rämä vai Salaisen huoneen lapset : Kontiolahden nivelvaiheen valmennuksen malli
Karppanen, Ari (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112323927
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112323927
Tiivistelmä
Tämä kehittämistyö tehtiin toiminnallisena ja työelämälähtöisesti. Työn tavoitteena oli mallintaa toiminnallinen nivelvaiheen valmennus, Kontiolahden yläkoulun yhdeksäsluokkalaisille, jolla helpotettaisiin nuoren siirtymistä toiselle asteelle ja sinne kiinnittymistä. Toiminnan toteuttajana on Kontiolahden nuorisopalvelujen etsivä nuorisotyö, jossa itse työskentelen. Valmennuksen pohjana toimii positiivisen psykologian teoria ja sosiaalinen vahvistaminen.
Ryhmään pyritään saamaan nuoria, joilla on haasteita koulunkäynnissä ja ovat syrjäänvetäytyviä. Valmennus toteutetaan ryhmämuotoisena ja siitä käytetään nimitystä Nivelvaiheen valmennusryhmä. Ryhmämuotoinen valmennus tuli luonnolliseksi valinnaksi toteuttaa toimintaa, ovathan kohteena ne nuoret, jotka tarvitsevat itseluottamusta ja sosiaalista vahvistamista. Omat kokemukseni ryhmämuotoisesta toiminnasta vaikuttivat menetelmien valintaan. Malli antaa myös mahdollisuuden koota Kontiolahden etsivän nuorisotyön osaamista uudella tavalla.
Valmennusmallissa nuoret osallistuvat säännöllisiin kokoontumisiin yhdeksännen vuosiluokan syys- ja kevätlukukaudella. Nuoret osallistuvat myös kolmeen sosiaalisen vahvistamisen Nuotta -valmennukseen. Kokoontumisten tarkoitus on antaa tietoa mielenterveydestä, vahvistaa itsetuntoa ja oppia vuorovaikutustaitoja. Nuorten kanssa tehdään persoonallisuustestejä, jolloin nuoren on helpompi sanoittaa millainen hän on. Tämä voi lisätä nuoren ymmärrystä itsestään. Nuotta -valmennuksen aikana nuoret pääsevät kokemaan ja kohtaamaan uusia haasteita, joiden on tarkoitus vahvistaa nuorta sosiaalisesti.
Valmennukseen liittyy myös oppilaitostutustumiset. Nuoren kanssa käydään tutustumassa siihen toisen asteen oppilaitokseen mihin hän on hakeutunut yhteishaussa. Tutustumisella pyritään lievittämään ensimmäisten opiskelupäivien jännitystä ja epätietoisuutta.
Ryhmään pyritään saamaan nuoria, joilla on haasteita koulunkäynnissä ja ovat syrjäänvetäytyviä. Valmennus toteutetaan ryhmämuotoisena ja siitä käytetään nimitystä Nivelvaiheen valmennusryhmä. Ryhmämuotoinen valmennus tuli luonnolliseksi valinnaksi toteuttaa toimintaa, ovathan kohteena ne nuoret, jotka tarvitsevat itseluottamusta ja sosiaalista vahvistamista. Omat kokemukseni ryhmämuotoisesta toiminnasta vaikuttivat menetelmien valintaan. Malli antaa myös mahdollisuuden koota Kontiolahden etsivän nuorisotyön osaamista uudella tavalla.
Valmennusmallissa nuoret osallistuvat säännöllisiin kokoontumisiin yhdeksännen vuosiluokan syys- ja kevätlukukaudella. Nuoret osallistuvat myös kolmeen sosiaalisen vahvistamisen Nuotta -valmennukseen. Kokoontumisten tarkoitus on antaa tietoa mielenterveydestä, vahvistaa itsetuntoa ja oppia vuorovaikutustaitoja. Nuorten kanssa tehdään persoonallisuustestejä, jolloin nuoren on helpompi sanoittaa millainen hän on. Tämä voi lisätä nuoren ymmärrystä itsestään. Nuotta -valmennuksen aikana nuoret pääsevät kokemaan ja kohtaamaan uusia haasteita, joiden on tarkoitus vahvistaa nuorta sosiaalisesti.
Valmennukseen liittyy myös oppilaitostutustumiset. Nuoren kanssa käydään tutustumassa siihen toisen asteen oppilaitokseen mihin hän on hakeutunut yhteishaussa. Tutustumisella pyritään lievittämään ensimmäisten opiskelupäivien jännitystä ja epätietoisuutta.