Sähköauton käyttäminen poliisissa
Akkanen, Teemu (2020)
Akkanen, Teemu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112524217
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112524217
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää yleisellä tasolla sähköautojen käyttöä poliisissa. Opinnäytetyössä myös selvitetään, onko markkinoilla olemassa ajoneuvoja, jotka soveltuvat poliisin käyttöön.
Tutkimus toteutettiin käyttäen kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin sähköpostin välityksellä tehdyllä teemahaastattelulla. Tutkimusta varten haastateltiin kolmea henkilöä, jotka ovat omissa työtehtävissään perehtyneet opinnäytetyöni aiheeseen. Yksi haastateltavista työskentelee Poliisihallituksen alaisuudessa. Toinen haastateltavista työskentelee erään suuren autovalmistajan sähköautotyöryhmässä. Kolmas haastateltava on Mikko Nurmi ja hän työskentelee myyntipäällikkönä Veho Oy:ssa ja vastaa työtehtävissään Mercedes-Benz erikoisajoneuvojen myynnistä eri viranomaisille sekä valtionhallinnon toimijoille.
Tutkimukseni perusteella voidaan todeta, että sähköautot eivät sovellu poliisin operatiiviseen toimintaan. Operatiivisella toiminnalla tarkoitetaan tässä yhteydessä hälytystehtävien hoitamista ja partiointia tunnuksellisella tai tunnuksettomalla ajoneuvolla. Sähköautot soveltuvat kuitenkin hallinnolliseen käyttöön, esimerkiksi tutkijoiden siirtymiseen. Tutkimuksessa myös selvisi, että lähivuosina markkinoille on tulossa uusia sähköautoja, jotka voivat soveltua polisiin käyttöön paremmin. Tutkimuksen perusteella voidaan myös sanoa, että sähköautot tulevat yleistymään lähitulevaisuudessa.
Tutkimus toteutettiin käyttäen kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin sähköpostin välityksellä tehdyllä teemahaastattelulla. Tutkimusta varten haastateltiin kolmea henkilöä, jotka ovat omissa työtehtävissään perehtyneet opinnäytetyöni aiheeseen. Yksi haastateltavista työskentelee Poliisihallituksen alaisuudessa. Toinen haastateltavista työskentelee erään suuren autovalmistajan sähköautotyöryhmässä. Kolmas haastateltava on Mikko Nurmi ja hän työskentelee myyntipäällikkönä Veho Oy:ssa ja vastaa työtehtävissään Mercedes-Benz erikoisajoneuvojen myynnistä eri viranomaisille sekä valtionhallinnon toimijoille.
Tutkimukseni perusteella voidaan todeta, että sähköautot eivät sovellu poliisin operatiiviseen toimintaan. Operatiivisella toiminnalla tarkoitetaan tässä yhteydessä hälytystehtävien hoitamista ja partiointia tunnuksellisella tai tunnuksettomalla ajoneuvolla. Sähköautot soveltuvat kuitenkin hallinnolliseen käyttöön, esimerkiksi tutkijoiden siirtymiseen. Tutkimuksessa myös selvisi, että lähivuosina markkinoille on tulossa uusia sähköautoja, jotka voivat soveltua polisiin käyttöön paremmin. Tutkimuksen perusteella voidaan myös sanoa, että sähköautot tulevat yleistymään lähitulevaisuudessa.