Taiteellisen työn kehittäminen Circus Helsingin intensiiviryhmien opetuksessa
Kolehmainen, Saga (2020)
Kolehmainen, Saga
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112724676
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112724676
Tiivistelmä
Opinnäytetyö syntyi tarpeesta kehittää sirkuskoulun taiteellista toimintaa sekä esitysten luovaa ja ilmaisullista puolta. Kehittämistutkimus sai alkunsa tarpeesta ymmärtää, miten opettajia voisi auttaa ja kannustaa luovien harjoitusten lisäämisessä opetukseen ja esitysten tekoprosessissa. Etnografisin tutkimusmenetelmin toteutetun kehittämistyön avulla selvitettiin sirkuskoulun opettajien toiveita ja tarpeita siitä, millaista tukea ja välineitä he kaipaavat esitysten tekemiseen ja ilmaisullisten harjoitusten lisäämiseksi opetukseen. Työn tavoitteena oli luovien ilmaisu- ja esitysharjoitteiden tuominen
säännölliseksi osaksi kaikkien ryhmien harjoituksia, jotta kaikki sirkuskoulun oppilaat saisivat paitsi teknistä opetusta myös monipuolista luovuutta ja esiintymistaitoja kehittävää opetusta. Kehittämistyön pitempiaikaisena tavoitteena on opetuksen ja esitysten taiteellisen laadun kehittäminen.
Tutkimuksen oli tarkoitus tuottaa tietoa siitä, millaisia työvälineitä ja koulutusta opettajat kaipaavat esitysten teon tueksi ja millaiset konkreettiset välineet voisivat toimia ilmaisullisten harjoitusten välineinä. Opettajien haastatteluista ja kyselystä nousi neljä konkreettista asiaa. Esitysten tekemisen avuksi toivottiin konkreettisia välineitä, lisää harjoitusaikaa ryhmien kanssa, koulutusta ilmaisu- ja improvisaatioharjoituksista sekä ideoita esityksiin. Näitä toiveita vastaamaan opettajille järjestettiin koulutuksia ja esitysvierailuja, lukujärjestykseen lisättiin 2 kertaa viikossa harjoittelevia ryhmiä ja
esitysten teon avuksi kerättiin esitysharjoitusten työkalupakki, joka sisältää erilaisia konkreettisia materiaaleja, joista opettaja voi valita tunneilleen sopivia välineitä ja ideoita vetäessään ilmaisuharjoituksia tai tehdessään esityksiä ryhmällensä.
säännölliseksi osaksi kaikkien ryhmien harjoituksia, jotta kaikki sirkuskoulun oppilaat saisivat paitsi teknistä opetusta myös monipuolista luovuutta ja esiintymistaitoja kehittävää opetusta. Kehittämistyön pitempiaikaisena tavoitteena on opetuksen ja esitysten taiteellisen laadun kehittäminen.
Tutkimuksen oli tarkoitus tuottaa tietoa siitä, millaisia työvälineitä ja koulutusta opettajat kaipaavat esitysten teon tueksi ja millaiset konkreettiset välineet voisivat toimia ilmaisullisten harjoitusten välineinä. Opettajien haastatteluista ja kyselystä nousi neljä konkreettista asiaa. Esitysten tekemisen avuksi toivottiin konkreettisia välineitä, lisää harjoitusaikaa ryhmien kanssa, koulutusta ilmaisu- ja improvisaatioharjoituksista sekä ideoita esityksiin. Näitä toiveita vastaamaan opettajille järjestettiin koulutuksia ja esitysvierailuja, lukujärjestykseen lisättiin 2 kertaa viikossa harjoittelevia ryhmiä ja
esitysten teon avuksi kerättiin esitysharjoitusten työkalupakki, joka sisältää erilaisia konkreettisia materiaaleja, joista opettaja voi valita tunneilleen sopivia välineitä ja ideoita vetäessään ilmaisuharjoituksia tai tehdessään esityksiä ryhmällensä.
