Kässäfestareiden asiakassuhteet: Asiakaskeskeinen palvelumuotoilu kohderyhmänä näytteilleasettajat
Ekonen, Mira (2020)
Ekonen, Mira
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112724712
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112724712
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsitttelee Kässäfestarit -tapahtuman palvelun kehittämistä asiakaslähtöisesti, asiakaskohderyhmänä näytteilleasettajat.
Tarve asiakassuhteen parantamiselle ja palvelupolun tarkastelulle heräsi ensimmäisen Kässäfestarit - tapahtuman tuotannon yhteydessä. Ensimmäisen, vuonna 2019 järjestetyn tapahtuman näytteille- asettajien asiakastyytyväisyys oli jälkikäteen saadun palautteen perusteella hyvä. Asiakassuhteen pysyminen hyvänä vaatii toimenpiteitä ja sen ylläpitäminen suunnitelmallisuutta sekä tarkat pelisäännöt ja -ohjeet.
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää oman tapahtumakonseptin Kässäfestareiden asiakassuhteiden parantaminen, kohderyhmänä näytteilleasettajat. Tavoitteen lähtökohtana on saada hyvät suhteet mukana olevien yritysten, toimijoiden ja tahojen kanssa ja viestinnän sekä viestintäkanavien selkeyttäminen. Ilman näytteilleasettajia ja yrittäjiä ei synny yleisötapahtumaa.
Toimenpiteenä opinnäytetyötä varten tehtiin vuoden 2019 Kässäfestareiden näytteilleasettajille kyselytutkimus, jolla selvitettiin yrittäjien kokemuksia, näkemyksiä sekä toiveita tapahtuman palveluista, viihtyvyydestä sekä viestinnästä ja sen toimivuudesta. Kyselytutkimuksen lisäksi aineistona on käytetty 2019 Kässäfestareiden jälkeen saatuja sähköpostipalautetta. Tutkimusaineisto jäi vähäiseksi Covid19-viruksen aiheuttaman 2020 tapahtuman peruuntumisen vuoksi. Kässäfestarit 2020 -tapahtuman yhteydessä, ennen ja jälkeen oli tarkoitus tehdä uusi kysely sekä haastatteluita tapahtuman onnistumisesta. Tämä aineisto jäi kuitenkin saamatta tapahtuman peruuntumisen vuoksi.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi palvelupolkukuvaus, joka tulee osaksi myöhemmin valmistuvaa palvelukäsikirjaa.
Tarve asiakassuhteen parantamiselle ja palvelupolun tarkastelulle heräsi ensimmäisen Kässäfestarit - tapahtuman tuotannon yhteydessä. Ensimmäisen, vuonna 2019 järjestetyn tapahtuman näytteille- asettajien asiakastyytyväisyys oli jälkikäteen saadun palautteen perusteella hyvä. Asiakassuhteen pysyminen hyvänä vaatii toimenpiteitä ja sen ylläpitäminen suunnitelmallisuutta sekä tarkat pelisäännöt ja -ohjeet.
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää oman tapahtumakonseptin Kässäfestareiden asiakassuhteiden parantaminen, kohderyhmänä näytteilleasettajat. Tavoitteen lähtökohtana on saada hyvät suhteet mukana olevien yritysten, toimijoiden ja tahojen kanssa ja viestinnän sekä viestintäkanavien selkeyttäminen. Ilman näytteilleasettajia ja yrittäjiä ei synny yleisötapahtumaa.
Toimenpiteenä opinnäytetyötä varten tehtiin vuoden 2019 Kässäfestareiden näytteilleasettajille kyselytutkimus, jolla selvitettiin yrittäjien kokemuksia, näkemyksiä sekä toiveita tapahtuman palveluista, viihtyvyydestä sekä viestinnästä ja sen toimivuudesta. Kyselytutkimuksen lisäksi aineistona on käytetty 2019 Kässäfestareiden jälkeen saatuja sähköpostipalautetta. Tutkimusaineisto jäi vähäiseksi Covid19-viruksen aiheuttaman 2020 tapahtuman peruuntumisen vuoksi. Kässäfestarit 2020 -tapahtuman yhteydessä, ennen ja jälkeen oli tarkoitus tehdä uusi kysely sekä haastatteluita tapahtuman onnistumisesta. Tämä aineisto jäi kuitenkin saamatta tapahtuman peruuntumisen vuoksi.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi palvelupolkukuvaus, joka tulee osaksi myöhemmin valmistuvaa palvelukäsikirjaa.
