Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Nuorisotyön merkitys lukiolaisen kouluviihtyvyyteen : Nuorten näkökulma

Kotajärvi, Heidi (2020)

 
Avaa tiedosto
Heidi_Kotajärvi.pdf (450.0Kt)
Lataukset: 


Kotajärvi, Heidi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112824880
Tiivistelmä
Kouluviihtyvyys on aina hyvin kiintoisa aihe, eikä sen kanssa voida koskaan olla täysin valmiita, sillä tarpeet muuttuvat ajan saatossa. Tässä opinnäytetyössä pureudun työn tilaajan Jyväskylän Lyseon lukion kouluviihtyvyyteen ja siihen, miten sitä voitaisiin nuorisotyön keinoin parantaa.

Opinnäytetyöni pohjana toimii määrällinen tutkimus, jonka olen toteuttanut verkkokyselynä osalle Lyseon opiskelijoista. Vastaajiksi rajattiin opiskelijoita kaikilta vuosikursseilta. Kyselyssäni olen kartoittanut Lyseon nykyistä kouluviihtyvyyttä, sekä kysynyt parantamisehdotuksia ja mielipiteitä mahdollisesta nuorisotyöntekijästä ja sen vaikutuksesta kouluviihtyvyyteen. Pyrin tällä selvittämään, onko nuorisotyön ammattilaisela paikkaa kouluviihtyvyyden edistäjänä.

Tuloksista nousi esiin varsin odotettavia asioita. Lyseon opiskelijat kokivat kouluviihtyvyytensä kokonaisuudessaan yleisesti hyväksi, vaikkakin joillekin muutoksille olisi kysyntää. Nuorisotyöntekijälle selkeästi on jonkinlainen tarve, vaikka sitä ei osata sen tuntemattomuuden vuoksi suoraan ilmaista. Tarve ilmenee tutkimukseni vastauksista.

Kouluviihtyvyyttä voidaan lisätä pienilläkin asioilla, kuten oppimisympäristön viihtyvyydellä ja riittävällä ryhmäyttämisellä, joka osaltaan nostaa koulun yleistä ilmapiiriä ja opiskelijoiden välistä vuorovaikutusta. Opinnäytetyöni tuottaa Lyseolle konkreettisia kehittämisideoita kouluviihtyvyyden parantamiseksi. Näitä ovat muun muassa ryhmäytyksen lisääminen, väli- ja hyppytuntitoiminta ja erilaiset ryhmät ja kerhot. Samalla se tarkentaa nuorisotyöntekijän paikkaa koulumaailmassa.

Lopuksi käsittellään opinnäytetyön valmistumisen prosessia, validiteettia, reliabiliteettia ja yhteiskunnallista merkitystä. Arvioin myös omaa suoriutumistani opinnäytetyötä tehdessäni.

School satisfaction is always a very intriguing subject, and since the needs of students are ever changing, it can never be fully complete. In this thesis I will be immersing into Jyväskylä Lyseo upper secondary school, the commissioner's, school satisfaction and how it could be improved by the methods of youth work.

The base of my thesis is quantitative research which I have implemented via an online survey directed to a portion of the students at Jyväskylä Lyseo. The answers were collected from a selected group of students from all classes. In my survey I have charted the current school satisfaction of Lyseo and requested suggestions for improvement as well as opinions about a possible youth worker and their effects on school satisfaction. My goal with this is to find out if a youth work professional has a role in promoting school satisfaction.

Quite expectable matters came up in the results. The students of Lyseo felt that altogether their school satisfaction was good, even though some changes would be welcome. There clearly is some kind of demand for a youth worker, but it is difficult to express directly because of its unfamiliarity. The demand appears in the results of my research.

School satisfaction can be increased with small things, such as the comfort of the learning environment and sufficient grouping, which in turn will improve the general atmosphere of the school and the interaction between students. My thesis will produce concrete development ideas to improve school satisfaction for Lyseo. Some of these are to add grouping, activity for recesses and free periods, as well as different groups and clubs. At the same time it will specify the youth worker's role in the school world.

Lastly I will address the completing process of my thesis, its validity, reliability and societal meaning. I will also be assessing my own performance working on this thesis.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste